WILMA: loistokeksintö vai suoraan helvetistä?
Koululaisten vanhemmat; mitä mieltä olette? Onko Wilma korvannut kasvokkaisen kommunikaation? Tuleeko open räpättyä palautetta vähän turhankin herkästi? Vai onko kätevyyden huippu tämä systeemi?
Kommentit (30)
Wilma on loistava! Ei mitään lippulappuja ja reissuvihkoja, Wilma toimii puolin ja toisin.
Minusta Wilma on kätevä. Poissaolot helppo kuitata, kokeiden numerot näkee näpsäkästi ja onhan se aina mukava lukea niitä opettajan laittamia kehuja.
Olisipa omina lukioaikoina ollut Wilma käytössä. Masennuin tuolloin pahasti ja oireilin sitä koulussa, mutta opettajat eivät koskaan puuttuneet asiaan. Mulla oli kymmenittäin poissaoloja enkä jossain vaiheessa esim. vienyt jaksotodistuksia vanhempien allekirjoitettavaksi, mutta ryhmänohjaaja tai muut opettajat eivät koskaan sanoneet mitään. En pitänyt esitelmiä, en kirjoittanut esseitä, palauttelin tyhjiä koepapereita... Huomasin, että opettajat näkivät oireiluni, koska ns. pakollisista vaatimuksista joustettiin minun kohdallani, mutta koskaan, koskaan kukaan ei iljennyt sanoa minulle mitään suoraan. Mikään tieto ei liikkunut koulun eikä vanhempien välillä, vanhemmat kävivät kyllä vanhempaintapaamisissa mutta niissäkään ei kai asioista puhuttu mitään.
Ehkäpä Wilma-järjestelmä olisi "pakottanut"opettajat nostamaan kissan pöydälle sekä minun että vanhempieni kanssa ja olisin saanut apua aikaisemmin, kun epäkohdat olisi ollut pakko kirjata jonnekin ylös.
Hyvä. Meillä ainakin toimii. Sieltä näkee millon on kokeita, mitkä liikkavarusteet täytyy ottaa mukaan, koulun discot ja muut menot... Yhdessä paikassa kaikki tieto eikä tarvii soitella kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:13"]
Loistokeksintö ehdottomasti, pysyy paremmin perillä lapsen kouluasioista.
[/quote]
Minä nyt en tiedä näistä asioista ollenkaan, mutta etkö sinä luota omaan lapseesi, koska haluat itse olla varmistelemassa tämän kouluasioita.
[/quote]
Minusta on ihan kiva lukea Wilmasta, miksi koulun pihassa kävi ambulanssi. Lapsilla on hurja määrä huhuja, rehtorilta tulee aikuisen totuus.
Meillä ei Wilmassa ole mitään hymynaamoja jne. vaan ainoastaan tiedotteita ja poissaolojen kuittaamista.
Meillä vain osa yläkoulun opettajista laittaa merkintöjä Wilmaan. Se on huono. Kaikkien pitäisi tai sitten ei tuota systeemiä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:37"]
Hei kuule 18, kyllä ihan kuka vain voi saada negatiivista palautetta, myös kiltit ja osaavat. Eipäs nyt aleta provoilemaan siellä! Tiedän nimittäin omien kolmen lapseni kokemuksella. Suosittelen, ettet tuudittaudu tuohon pilvileijuntaan, ettet saa isoa pipiä sitten kun pikkuisesi onkin unohtanut kirjan kotiin.
[/quote] ei muuten ole provo, vaan huomioitu juttu toisista ketjuista. On mun lapsi saanut kaksi merkintää 10 minuutin myöhästymisestä. Ihna oma mokansa, ja oikeutettuja merkintöjä, joista en ole pahoillani. En saanut pipiä myöhästymisistä enkä merkinnöistä.
Wilma on hyvä. On ollut käytössä jo useamman vuoden. Meillä ei ole kyllä näkynyt kyttäysviestejä. Kokeet ja läksyt ja numerot ja poissaolot helppo ilmoittaa.
Yhden kerran ihan yllätyin, kun oli kirjoitettu lapsen kohdalle jotain. Oli laitettu, että erittäin hyvä englannin kielessä. Se on ainoa maininta, mitä on ollut. Joten meillä ei turhaan laitella mitään viestejä kotiin ja merkintöjä. Vain asialliset asiat.
Muistattehan, että wilma toimii myös opettajan muistikirjana. Koulussamme on määräys, että pieneltäkin tuntuvat jutut pitää kirjata wilmaan ylös. Voihan olla, että pienestä jutusta paisuu iso soppa.
Wilma merkinnät eivät ole yksin vanhemmille tarkoitettuja vaan niitä tarvitsee opettaja itse, oppilashuolto ja koulun tilastointi.