Terapeutti kaveriksi terapian jälkeen?
Onko tää hyväksyttävää? Kaveri kävi jonkin aikaa terapiassa, lopetti ja nyt ovat fb-kavereita terapeutin kaa. Tykkäilee toisten kuvista ja kommenyoi niitä
Kommentit (18)
Luulin, ettei tuo ole mahdollista.
Fb-kaveri on ihan eri asian kun muuten kaveri. Fb:ssä nyt voi olla kavereina sellaisiakin, joita ei koskaan ole edes nähnyt. Oikeaksi kaveriksi en terapeuttia suosittele ottamaan.
No mikäpä siinä, jos vaitiolovelvollisuus pitää. Aika riskaabelia kyllä terapeutilta ylittää eettisen rajat tuohon tapaan.
Menisi välittömästi luotto terapeuttiin, jos kuulisin, että hän kaveeraa asiakkaiden kanssa. Ei se laitonta ole, mutta eettisesti ja ammatillisesti todella väärin.
En tiedä tuosta bookface hommasta, eihän siellä ole oikeita kavereita.
Hoitosuhteen aikana ihan no-no, mutta sen jälkeen asia ei kenellekään kuulu; jokainen saa valita seuransa.
Terapeutin kuuluu terapian ulkopuolella olla kuin ei olisi koskaan nähnytkään terapoitavaa. Kadulla ei tervehditä, somessa ei kaveerata jne. Yksityisyydensuoja on ensisijaisen tärkeää terapiatyössä.
Ootko varma että on fb kaveri eikä fwb kaveri?
En ole ollut terapiassa, mutta jos olisin, en ikipäivänä haluaisi olla terapeutin kanssa missään tekemisissä vastaanottohuoneen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
🤣 pikkuisen isompi käytännön ero noissa.
Terapia on ohi, joten asiakkuussuhde on ohi eli periaatteessa estettä fb-kaveruuteen ei ole. Mutta ammatillisuuden rajat on kyllä hämärtyneet jossain vaiheessa, enkä haluaisi itselleni terapeuttia, joka muodostaa henkilökohtaisen siteen asiakkaaseen. Miten terapeutti pystyisi auttamaan minua objektiivisesti jos kokee kaverillisia tunteita? Silloinhan myös minä asiakkaana joutuisin ottamaan terapeutin tunteet huomioon niin kuin kaverisuhteessa tehdään, ja ei se ole hoitosuhteen tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Terapia on ohi, joten asiakkuussuhde on ohi eli periaatteessa estettä fb-kaveruuteen ei ole. Mutta ammatillisuuden rajat on kyllä hämärtyneet jossain vaiheessa, enkä haluaisi itselleni terapeuttia, joka muodostaa henkilökohtaisen siteen asiakkaaseen. Miten terapeutti pystyisi auttamaan minua objektiivisesti jos kokee kaverillisia tunteita? Silloinhan myös minä asiakkaana joutuisin ottamaan terapeutin tunteet huomioon niin kuin kaverisuhteessa tehdään, ja ei se ole hoitosuhteen tarkoitus.
Tämän vuoksi ystävyyttä rakennetaankin vasta hoitosuhteen jälkeen. Jokainen normaali ihminen varmasti ymmärtää, että tällöin tunteita otetaan huomioon vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hoitosuhteen aikana ihan no-no, mutta sen jälkeen asia ei kenellekään kuulu; jokainen saa valita seuransa.
Ihan juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
VASTAA AP, eli tarkista tämä!
Kyllä se saattoikin olla tuo fwb kaveri, kun ei ne ole facebookissa kavereita. Sanoi sen jotenkin nopsasti, joten ajattelin tietty että facebook kavereita ovat. Tämä nyt vasta epäeettistä onkin!
-AP-
Itse ajatellut et ei laitonta mut vähän erikoista