Osaisiko joku perustaa kansalaisaloitteen sähkönsiirron hinnasta
Jossa pääasia olisi se, että sähkönsiirto saisi lain mukaan olla vain tietty % sähkölaskun loppusummasta kuukaudessa.
Esim 5%.
Eli jos sähkölasku on 100€/kk, sähkönsiirtohinta saa korkeintaan olla 5€ siinä kuussa.
Eikä muita kuluja saa periä tästä.
Kannatusta?
Kommentit (47)
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vaikka kulutatkin sähköä vähän, niin pitää se verkko kuitenkin sinuakin varten olla. Ajattelitko että kustannat verkkosi muutamalla kympillä vuodessa:)
Katkaise sähkön tulo, niin pääset maksuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, palataan asiaan kun olet ollut yli 12h ilman sähköä tai haja-asutus alueella 32h. Olisiko kumminkin kannattanut maksaa siitä, että sähkönjakelun kunnossapidosta ja rakentamisesta.
T. Tapani-myrsky ja 8 vrk ilman sähköä.Siellä asuu 5 % suomalaisista.
Ja sitä kautta kulkee käytännössä kaikki sähkö.
Valtaosa ihmisistä ketjussa ei tiedä mistä puhuu. Olen itse asunut eri alueilla tässä maassa ja erot valtavia. On täysin kohtuutonta, että sähkölasku kuulta on esim 7€, mutta siirtomaksulasku parilta kuukaudelta lähemmäs 60€ eikä siihen voi itse vaikuttaa eikä sitä voi kilpailuttaa.
”Kalleimman ja halvimman siirtohinnan ero voi olla jopa kolminkertainen.”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008278985.html
Ja tähän ollaan jo puuttumassa:
https://yle.fi/uutiset/3-11758024
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vaikka kulutatkin sähköä vähän, niin pitää se verkko kuitenkin sinuakin varten olla. Ajattelitko että kustannat verkkosi muutamalla kympillä vuodessa:)
Katkaise sähkön tulo, niin pääset maksuista
Näillä lafkoilla on käytännössä monopoli. Jos haluat sähköä käyttää, on pakko ostaa heiltä. Sitten hintoja jatkuvasti nostetaan- perustuen mihin? Ihan samalla lailla myrskyssä lähtee sähköt kuin aina ennenkin. Ei perustu mihinkään muuhun kuin ahneuteen.
Joku muu on sen verkon valmiiksi muutenkin rakentanut ja yhä saat itse maksaa jos haluat sähköt vetää jonnekin missä niitä ei ole.
Viranomaisia ei tunnu kiinnostavan että sähköyhtiöt yksipuolisesti muuttaa sopimuksia eli korottelee hintoja ja riistää sähkönsiirtomaksuillaan. Pitäisi pystyä kaikki hinnat kilpailuttaa. Määräävän markkina-aseman hyväksi käyttö.
Vierailija kirjoitti:
No, palataan asiaan kun olet ollut yli 12h ilman sähköä tai haja-asutus alueella 32h. Olisiko kumminkin kannattanut maksaa siitä, että sähkönjakelun kunnossapidosta ja rakentamisesta.
T. Tapani-myrsky ja 8 vrk ilman sähköä.
Sähkölinjat kaivetaan maan alle vain taajamissa, haja-asutusalueelle tätä ei ole tulossa. Silti maksetaan samat siirtohinnat kuin muutkin.
Tämä kohtuullinen tuotto tuplattiin hiukan sen jälkeen, kun verkot oli myyty ulkomaille.