Vanhempien alentuva suhtautuminen lapsettomiin kavereihin
Minulla ei ole omia lapsia. En ole vela, vaan tahtoisin kyllä lapsia, mutta en valitettavasti niitä ole vielä saanut.
Olen viisilapsisen sisarusperheen vanhin ja osallistuin sisarusteni hoitamiseen koko nuoruuteni. Lisäksi olen töissä kasvatusalalla kymmenen vuoden kokemuksella ja toimin harrastusjärjestöissä lähes päivittäin alakouluikäisten ja tätä nuorempien lasten kanssa.
Kavereillani on melkein kaikilla lapsia ja minuun suhtaudutaan monissa lapsiin liittyvissä tilanteissa alentuvasti. Kun esim. autan pyynnöstä pukemaan lapsille kurahousuja, vierestä tulee neuvoa siitä, että ei sitä noin tehdä. Eskari-ikäistäkin pidin kuulemma sylissä "väärin". Mitään lapsiin liittyvää asiaa en halua ottaa puheeksi, kun aina tulee pätemistä ja saan tuntea itseni alempiarvoiseksi.
Pari kertaa on suoraan sanottukin, että opin ja ymmärrän sitten, kun saan omia lapsia. Lapsettomuus on arka paikka ja tämä alentuva käytös on kuin vääntäisi puukkoa haavassa. En ehkä saa koskaan olla äiti, mutta kasvattajana olen silti ihan hyvä.
Kommentit (7)
Älä ota henkilökohtaisesti. Äidit tekee tuota samaa lastensa iseille.
Minulla on sinun kaltaisesi sisko ja on kyllä ihan sikarasittavaa, kun hän loukkaantuu ihan kaikesta ja väittää tietävänsä, vaikkei tiedäkään. Minä tunnen omat lapseni ja tiedän mikä heillä toimii, eikä se että kerron sen tarkoita, että siskoni voisi sitten taaaaas alkaa piehtaroida siinä "kohtalossaan" ja alkaa selittää, miten hän on lapsuudenkdoissani uhrautunut ja muita hoitanut. Vihasin sitä että hän oli aina se vanhin joka komenteli ja pomotti ja nyt yrittää sitä minun kotonani.
Tuo on todella raivostuttavaa. Itsekin olen sisaruksiani hoitanut, on alan koulutus ja lisäksi laaja kokemus lasten hoitamisesta ympärivuorokautisesti, mutta silti en muka tiedä lapsista yhtään mitään, kun ei ole omia.
Älä välitä, tuskin ajattelevat asiaa enempää. Itsekin saan tuota kohdata ja vielä mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Oletko huomannut, ettei se aina liity edes lapsiin mitenkään? Eikä ole pelkästään äitien harrastus. Hyvä ystäväni, mies ja isä, hokee mulle jatkuvasti tuota "ymmärrät sitten, kun sinulla on oma lapsi". Olen vela ja tietävät sen. Kerran sain tuon kommentin, kun oli puhe siitä, että pitää lähteä ajoissa, koska auto pitää ehtiä viedä öljynvaihtoon. Vastaus: "ymmärrät sitten, kun sinulla on oma lapsi". Wtf?!
Tämä on sitä sosiaalista nokittelua joka kuuluu ihmisten väliseen kommunikaatioon jotta yhteisö toimisi, lapsi lisää kasvattajansa vastuuta, joten sellaisen sana on painavampi kaikessa.
Kaverisi ovat tyhmiä.