Erityisoppilas normaalilla luokalla - hyvä vai huono?
Kommentit (16)
Huono juttu kaikille: oppilaalle, opettajalle ja luokkakavereille
Riippuu tasosta. Oma lapsi oli yläasteella ja meni ihan ok, koska hän on rauhallinen, oppimiskyky jopa normaalia parempi ja erityisyyden aste lievä. Ala-asteella ei vielä olisi pärjännyt normaaliluokassa, ongelmat olivat puheen tuotossa, ymmärtämisessä ja oman toiminnan ohjauksessa. Nämä paranivat niin paljon, että hän pystyi opiskelemaan ammattikoulunkin ilman tukitoimenpiteitä. Opettajien mukaan siellä oli paljon vaativampia tavistapauksia.
Riippunee varmaan erityisyyden luonteesta.
Huonon puolelle taipuisin.
Hyvä silloin kun se toimii, huonoa kun ei, joissakin kouluissa ei ole esim ollenkaan pienryhmä mahdollisuutta, jolloin nekin ketkä eivät pärjää isossa ryhmässä joutuvat sinne..
Ei tuohon voi vastata joo tai ei. Riippuu luokan ja koulun resursseista tukea oppilasta sekä siitä mitä hankaluuksia erkkaoppilalla on.
Omalle lapselle oli nimenomaan niin päin, että ison luokan häly olisi ollut hänelle liikaa, hän kun ei kestä kovia ääniä. Siedättyi siihenkin ja pääsi rauhalliseen luokkaan yläasteella. 3.
Erityislapsia on kyllä aina ollut, muistan omaltakin luokaltani tai koulusta ainakin jo 70-luvulta rauhattomia tapauksia, niitä jotka eivät oppineet mitään ja niitä, jotka riehuivat ja samoin niitä, jotka vetäytyivät syrjään eivätkä puhuneet ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle oli nimenomaan niin päin, että ison luokan häly olisi ollut hänelle liikaa, hän kun ei kestä kovia ääniä. Siedättyi siihenkin ja pääsi rauhalliseen luokkaan yläasteella. 3.
Erityislapsia on kyllä aina ollut, muistan omaltakin luokaltani tai koulusta ainakin jo 70-luvulta rauhattomia tapauksia, niitä jotka eivät oppineet mitään ja niitä, jotka riehuivat ja samoin niitä, jotka vetäytyivät syrjään eivätkä puhuneet ikinä mitään.
Minullakin oli luokkakavereina mm. pari todennäköisesti lukihäiriöistä (lukivat niin kankeasti sormea apua käyttäen), luultavasti ainakin yksi FAS-lapsi (sen näkee ulkoisista piirteistä) ja sitten niitä muuten vaan haahuilevia tyyppejä. Nämä selkeästi ongelmaiset jätettiin luokalle, haahuilijat haahuilivat yläasteen loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvä juttu kuin rokkibändi kirjaston lukusalissa
Popedan jätkät lueskelee lehtiä. Mitä ne haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle oli nimenomaan niin päin, että ison luokan häly olisi ollut hänelle liikaa, hän kun ei kestä kovia ääniä. Siedättyi siihenkin ja pääsi rauhalliseen luokkaan yläasteella. 3.
Erityislapsia on kyllä aina ollut, muistan omaltakin luokaltani tai koulusta ainakin jo 70-luvulta rauhattomia tapauksia, niitä jotka eivät oppineet mitään ja niitä, jotka riehuivat ja samoin niitä, jotka vetäytyivät syrjään eivätkä puhuneet ikinä mitään.
Minullakin oli luokkakavereina mm. pari todennäköisesti lukihäiriöistä (lukivat niin kankeasti sormea apua käyttäen), luultavasti ainakin yksi FAS-lapsi (sen näkee ulkoisista piirteistä) ja sitten niitä muuten vaan haahuilevia tyyppejä. Nämä selkeästi ongelmaiset jätettiin luokalle, haahuilijat haahuilivat yläasteen loppuun asti.
Todennäköisesti lukihäiriöistä, jotka lukivat kankeasti sormea apua käyttäen.. Jopas olikin älykäs analyysi!
Riippuu monesta asiasta:
- oppilaan tarpeista,
- yleisopetuksen luokasta (kuinka paljon tukea tarvitsevia, millainen luokka toimintatavoiltaan),
- opettajan valmiudesta huomioida erityistarpeet
- muiden tarvittavien resurssien saatavuudesta
Voi toimia hyvin tai sitten on kaikille huono yhtälö. Yhtenä vaihtoehtona on käydä kokeilujaksolla, jonka jälkeen viisaampia tekemään päätöksiä oikeista ratkaisuista ja tarvittavista tukitoimista.
Riippuu vähän erityisyydestä. Oppilas voi olla tosi kiva, koulumyönteinen ja halukas oppimaan, mutta hänellä on vain oppimisen vaikeuksia eli tarvitsee enemmän aikaa ja tukea. Jos on riittävästi resursseja, niin yleensä tällainen oppilas pärjää luokassa hyvin. Mutta jos joku on ihan täysi häirikkö, niin yksikin voi pilata koko luokan ilmapiirin ja häiritä koko luokan oppimista. Enemmän tarvittaisiin pienluokkia näille keskittymiskyvyttömille ja kouluallergisille, että saisivat tukea ja muut keskittymisrauhan.
Meillä ainakin huono. Ainoa tuki on tunti viikossa ja erkkaope laittoi aiheeksi kirjan lukemisen. Tätä tehty nyt useampi kuukausi. Ongelma on äidinkielen perusteissa ja virkkeen tekemisessä, ei lukemisessa.
Horror. Luokallani oli "Monga". Hakkasi pojat, kopeloi tytöt, mölysi tunnit, opekin pelkäsi.
Mulla on keskivaikea lukihäiriö, olin aina normaaliluokassa kun se diagnosoitiin vasta amkissa.. Vaikka jotkin aineet oli todella vaikeita ja kielissä kävin kaikki mahdolliset tukiopetukset, väitän että hyödyin eniten just normaalissa luokassa. Erityisluokalla käydään läpi suppeampi kavalkaadi asioita, tiedän koska pikkuveli oli samasta syystä erityisluokalla. Veli sitä harmittelee, kun esim. historiaa hän olisi halunnut enemmän, mutta se ei heidän luokassaan ollut tärkeimpiä aineita. Myös matikka, fysiikka, bilsa ja muut luonnontieteet oli hyvin rajattuja ja se vaikutti hänen ammatinvalintaansakin: meidän amiksessa ei erityisluokkia ollut kuin metallipuolella.
Kumpikaan meistä ei ollut häirikkö, vaan käytimme aikamme tunneilla imemällä niin paljon tietoa kuin vain lukihäiriöltämme pystyimme. Eli lukihäiriöisille suosittelisin normaalia luokkaa, jos vaan mitenkään pääsee kokeista läpi normaaleilla arvioinneilla. Ja tietysti, ei saa häiritä muiden opiskelua!
Yhtä hyvä juttu kuin rokkibändi kirjaston lukusalissa