Kertokaa kokemuksia: Kumpi on parempi ikä päivähoidon aloittamiseen 1,5 vai 2 vuotta?
Virkavapaani on päättymässä vuodenvaihteessa, jolloin lapsi olisi 1,5 vuotias. Minulla olisi ehkä mahdollisuus jatkaa vielä virkavapaata seuraavaan elokuuhun asti, jolloin lapsi olisi 2 v 2 kk.
Jotkut ovat sanoneet, että 1,5 vuotta olisi lapsen kannalta parempi vaihe viedä hoitoon kuin 2 vuotta kun uhmaikä on päällä. Mitä mieltä olette?
Meillä poika on sosiaalinen, ei yleensä vierasta eikä jää itkemään äidin perään, jos viedään hoitoon sukulaisille pariksi tunniksi. Sitähän ei voi tietää, minkälaiseksi uhman myötä muuttuu...
Eli kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
t. Samettikukka
Kommentit (6)
Tyttö aloitti perhepäivähoitajalla tammikuussa 1 v 4 kk iässä. Tosi hyvin meni, pari kertaa käytiin tutustumassa ennen hoidon aloitusta. Tyttö ei kertaakaan itkenyt hoitoon viedessä, eikä päivän aikana kauheasti kaipaillut äitiä. Illatkin meni ihan normaalisti. Nyt neljän kuukauden kesäloman jälkeen sama tyttö aloitti uudestaan hoidon samalla hoitajalla. Ikää on nyt 2 vuotta. Etukäteen juteltiin paljon hoitoon menosta ja käytiin taas tutustelemassa. Pari päivää on vasta ollut hoidossa, mutta paljon kurjemmin on alkanut kuin tammikuussa. Tyttö jää itkemään mun perään, myös päiväunille mennessä on itkenyt. Ja aina kun puhutaan hoidosta, niin sanoo ettei halua mennä.
Meidän typy on aika sopeutuvainen luonne, ei kauhean sosiaalinen kylläkään, ujostelee ja on sellainen hitaastilämpenevä. Luulen kyllä että kohta taas helpottaa. Toki äidin korvissa soi koko päivän lapsen itku, mutta kyllä siellä hoitotädin mukaan on ihan kivasti mennyt noita pieniä itkuja lukuunottamatta.
Siis meidän tytölle ainakin 1,5 v oli parempi hoitoonvienti-ikä kuin 2 v. Mutta tämän tietäen, en silti olisi pitänyt typyä hoidossa kesäloman aikana, oli meillä niin kivaa kotona...
ja yllättävän hyvin on mennyt luonteeseen nähden. Pitkä ja perusteellinen harjoittelu auttoi.
1,5-vuotiaana tyttö oli vielä nykyistäkin paljon ujompi ja arempi, joten hänellä pätee " mitä vanhempana sitä parempi" .
Lapsen tulevista kehitysvaiheista on vaikea sanoa etukäteen. Mutta kyllä 2-vuotias jo puhuu paremmin kuin 1,5-vuotias ja toisaalta mitä nuorempi lapsi on kyseessä, sitä huonommin hän osaa ilmaista itseään (paitsi tietty itku on selkeä merkki .. )
Omat tytöt aloitti hoidon nyt 1v6kk iässä. Mulla ei ole mihin verrata, sanon vaan sen mitä tuo meidän pph sanoi 30 vuoden kokemuksella " Puoltoista vuotias on helpompi ikä aloittaa hoito kuin 2 vuotta" .
Lapsetahan on toki yksilöitä, itse olisin voinut ehkä olla kotona pidempäänkin mutta olosuhteet oli mitä oli.
Tsemppiä hoidon aloitukseen, milloin se sitten tuleekin.
Wiiwa ja kohta 1v ja 7kk tylleröt
Meidän poika meni hoitoon 1 v 2kk ikäisenä ja ihan hyvin meni alusta lähtien, ei ollut hirveitä eroahdistuksia. Jossain vaiheessa oli muutaman viikon jakso että poika itkeskeli mun perään, mutta meni nopeesti ohi. Tämä on varmasti hyvin lapsikohtaista. epäilen että meidän nuoremmalle pojalle hoitoon vienti ei tule olemaan yhtä helppoa, kun joutuu menemään vuoden ikäisenä ensi helmikuussa. Uskon että jokaisessa iässä on omat hyvät ja huonot puolensa hoitoon vientiä ajatellen. Teet niin kuin sinusta tuntuu!
niin sen parempi. keskustelin juuri päiväkodin johtajan kanssa poikamme 3 v 2kk tilanteesta (toinen lapsi meille tulossa, poika ollut au paurimme hoidossa - siis kotona - 1,5 vuotiaasta), ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä että kyllä alle 3 vuotiaiden paras paikka on oma koti. itsekin kyllä olen tätä mieltä kun olen poikaani seurannut. vasta nyt yli 3 vuotiaana hän on alkanut puhua " kavereistaan" ja kaipaa selkeästi ikäistään seuraa jonkin.
eli mun kanta on se, että ole ihmeessä lapsesi kanssa sen aikaa kotona kun pystyt virkavapaata ottamaan. usko pois, päiväkotielämä on kuitenkin kuluttavaa lapselle ja käy ihan työstä...
Minulla itsellä on 2v4kk ikäinen poika, jos mietin hänen kehitystään, vaikea suoralta kädeltä sanoa yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. 1,5v ikäinen on toisaalta " hlepompi" kuin 2v, koska uhma ei todennäköisesti ole päällä. Toisaalta itse silti kallistuisin tuon 2vuoden ikään kaikesta huolimatta. Minusta mitä vanhempi sen parempi, että ymmärtää paremmin, mitä tapahtuu. Ja yksi merkittävä pointti ainakin on se, että poika puhuu PALJOn paremmin nyt kuin 1,5vuotiaana. Kommunikointi tarhassa olisi siis helpompaa, kun puhe sujuu. Muutenkin 2vuotias on paljon itsenäisempi ja osaavampi. 1,5vuotias esim. kompastelee eikä välttämättä osaa itse esim. liukua liukumäestä ilman apua. 2vuotias osaa liukua itse ilman apua ja on muutenkin varmempi liikkeissään, tarhaan ehkä siksi on helpompi sellaisen jättää ilman huolta.Nämä ovat siis vain minun mielipiteitä. Ei ole kokemusta 1,5vuotiaan eikä 2 vuotiaan jättämisestä. 2vuotias ehkä protestoi selvemmin ja äänekkäämmin ja voi tuntua hankalammalta, mutta hän on isompi ja omaa enempi valmiuksia ehkä käsitellä eroa.Ja etukäteen voi asioista jo keskustella. Toivottavasti saat muitakin mielipiteitä.