Autisminkirjon/ADD lapsen vanhempi. Olisitko valmis maksamaan lapsen kotikoulusta alle 10 ryhmässä? Mikä olisi max hinta?
Olen erityisopettaja, jolla kaksi autisminkirjon lasta. Ovat koulussa kiusattuja, kilttejä ja haluavat oppia. Mietin ottavani kotikouluun, samalla menisi helposti muutama muukin, joten pystyisin elättämään itseni.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tekisit siis toiminimellä? Kuulostaa mielenkiintoiselta idealta ja opetussuunitelmaa toki pitää seurata. Sitä mä mietin, että miten arviointi onnistuu? Jos joku maksaa sun opetuksesta, eikä silti opi, niin annatko liian helposti paremmat numerot, mitä oikeasti pitäisi antaa?
Kotikoulussa kun käy niin arviointi tehdään kunnallisen opettajan tekemillä kokeilla eli minä olen vastuussa siitä, että oppilas oppii sen mitä OPS sanoo.
Ap
mitä sitten tekisit, jos ne autistit ei oliskaan sellaisia mukavia ja hyvin käyttäytyviä hiljaisia, vaan yksi huutaisi kuin hyeena ja toinen olisi väkivaltainen?
Voisin maksaa JOS sulla olisi a) kunnon opetussuunnitelma (valtakunnallista vastaava, mutta täsmennetty tähän tarkoitukseen, jotta voisin nähdä, mitä koulussasi oikeasti tehdään ja b) valtuudet antaa myös peruskoulun todistukset niin että niillä voisi hakea jatkokoulutukseen ilman mitään erityissäätöjä.
Varmaan maksukykyisiä ja haluisia vanhempia löytyy täällä kyselemällä. Mutta onko heitä edes isoimmissa kaupungeissa niin paljon, että löytyisi lähiopetusta ajatellen tarpeeksi pieneltä alueelta tarpeeksi monta tarpeeksi samanikäistä lasta, joilla olisi tällaiset vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Mitä laki sanoo tästä?
Mitäkö?
Saahan sitä lapsiaan ottaa kotiopetukseen.
Ja mitä väliä sillä on jos joku äiti opettaa sitten useampaa lasta kodissaan, kuin vain omia lapsiaan.
Tai käy vuorotellen eri lapsien kotona opettamassa.
Ei se kotikoulu ole samanlaista kuin kouluopetus.
Kotikoulu toimii aivan omillaan, ainoa mikä siinä on, että lapsi osaa sen oppimäärän ja taidot, mitkä olisi kouluopetuksessakin saanut.
Kai nyt ymmärrät, että taito-ja taideaineet ovat tärkeimmät aineet, jos oppilas hakee ammattikouluun. Ei ole mitään turhia aineita, mitkä voisi tehdä ns. vasemmalla kädellä.