Netti mökille (katvealue)
Olemme muuttamassa väliaikaisesti mökille. Tarvitsen tänne toimivan nopean netin töitä varten.
Ei ole mahdollista saada kiinteää yhteyttä, kuten valokuitua. Myöskään 5g ei tällä alueella toimi. 4g toimii heikosti. En itse ymmärrä juurikaan modeemeista ja lisävahvistusanteeneista.
Minkälaista modeemia ja lisäanteeneja kannattaisi lähteä hommaamaan, että saisi yhteyden mahdollisimman hyväksi, jotta olisi mahdollista olla esim. Teamsissä?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku halvemman pään Zyxel LTE modeemi ja ihan hyvin onnistuu Teams-palaverit ja muidenkin raskaiden työsovellusten pyöritys vaikka kuuluvuus on mökilläni heikko. Hankin myös ulkoisen antennin ja vein sen mökin katolle, mutta sen kanssa netti toimi heikommin ja heitin sen SER-jätteeeseen. Älä sellaista ainakaan hanki, kokeile ensin pelkällä modeemilla.
Löysin vanhat nopeustestit. Mökilläni ilman ulkoista antennia lataus nopeus noin 10 Mbps, satunnaisesti toki joskus parempi ja lähetys 2-3 Mbps. Tällä nopeudella siis kaikki pyörii ongelmitta vaikka joka bitti kulkee mutkan työpaikan VPN:n kautta.
Näin talvella nopeus on toki paljon parempi, koska kyse on yksi suosituimmista mökkipaikkakunnista. Modeemissa on liikennevalot nopeudelle, vihreä, oranssi ja punainen. Nuo mitatut nopeudet ovat heikolla eli punaisella asteikolla. Näin talvella valo on vihreänä ja joskus lipsahtaa oranssiksi.
Kysy lähistöllä asuvilta, joskus joku operaattori toimii jollain alueella paremmin kuin toinen, meillä on ollut ihan mokkula käytössä mökillä...
Vierailija kirjoitti:
Kysy lähistöllä asuvilta, joskus joku operaattori toimii jollain alueella paremmin kuin toinen, meillä on ollut ihan mokkula käytössä mökillä...
Tämä on hyvä neuvo. Yllättäen omalla mökilläni ei toimi parhaiten se operaattori jonka torni näkyy vastarannalla.
Mulla on joku halvemman pään Zyxel LTE modeemi ja ihan hyvin onnistuu Teams-palaverit ja muidenkin raskaiden työsovellusten pyöritys vaikka kuuluvuus on mökilläni heikko. Hankin myös ulkoisen antennin ja vein sen mökin katolle, mutta sen kanssa netti toimi heikommin ja heitin sen SER-jätteeeseen. Älä sellaista ainakaan hanki, kokeile ensin pelkällä modeemilla.