Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työmatkalle ulkomaille pakko mennä?

Vierailija
06.02.2015 |

Tai kotimaassakaan, yön yli kestävälle? Saati usean yön matkalle.
Voiko työnantaja pakottaa?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:40"]Voi olla myös, että työsopimuksessa on mainittu vain käytettävä työehtosopimus, jossa sitten on oma kohtansa työmatkoista. Meidän alan työehtosopimuksessa esimerkiksi lukee "Työntekijä on velvollinen suorittamaan työtehtävien edellyttämät matkat".
[/quote]Sama täällä.

Vierailija
22/51 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi "pakottaa", jos maksaa ko. ajasta normaalisti palkkaa ja ylityöpalkkaa, koska sä olet 24h paikalla, vaikka esim. nukutkin yösi, mutta siis pakosta ulkomailla. Ilmaiseksi tai jollain "saat ruokaa" -apinapalkalla on todellakin nöyryyttävää! Kertoo työnantajasta paljon, miten nämä hoitaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työtä vastaanotettaessa keskustellaan siitä, kuuluuko työhön matkustamista vai ei. Jos matkustaminen on oleellinen osa työtä ja se on tullut työnhaku vaiheessa jo esille, ei siitä voi silloin yhtäkkiä kieltäytyä.

Jos matkustaminen ei pääsääntöisesti sun työhön kuulu ja nyt olisi ainutlaatuinen tilaisuus mennä vaikkapa johonkin kansainväliseen konferenssiin, mutta et halua, työnantaja ei voi pakottaa. Se on sitten eri juttu, vaikuttaako se uralla etenemiseen, jos järjestäin kieltäytyy matkustamisesta.

Vierailija
24/51 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, jos porukalla mennään. Olen kieltäytynyt, jos mut aiottu pökätä matkalle yksin.

Vierailija
25/51 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten epämääräisiä työsopimuksia teillä oikein on? Mulla on aina työsopimuksissa lukenut selkeästi, jos työ saattaa edellyttää matkustamista ja siten sen tietää jo töihin sitoutuessaan.

Vierailija
26/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan mennään mitä työsopimuksessa lukee kuten täällä on jo sanottu. Minä en yksinkertaisesti halua yöpyä missään muualla kuin kotona ja näin ollen en mene selaiseen työpaikkaan missä voi joutua yöpymään. Mun alalla on ollut reissuhommia mutta reissuhommista ei ole ollut puhetta työsopparissa niin aina olen kieltäynyt eikä ole vaikuttanut työpaikkaan millään tavalla. 

Kyllä multa on kysytty että "voisinko mennä sinne ja sinne ja olla yötä" olen vastannut aina että "en voi" ja sitten sinne on menneet muut jotka haluavat. 

Jos joskus saan potkut sen takia että en ole öitä töissä niin sitten saan. En minä sitä stressaa.

Eihän se työnantaja voi sano että alat tekee kaksivuorotyötäkään jos sopparissa lukee että kokpäivätyö. 

Vierailija
27/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit kun hait paikkaa että voi tulla ulkomaan reissuja. Hoida työsi tai eroa.

Vierailija
28/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:00"]

Sen mukaan mennään mitä työsopimuksessa lukee kuten täällä on jo sanottu. Minä en yksinkertaisesti halua yöpyä missään muualla kuin kotona ja näin ollen en mene selaiseen työpaikkaan missä voi joutua yöpymään.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta ja moittimatta kysyn, että miksi?

Vierailija
29/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehillä se ainakin kuuluu tehtäviin. Meillä on yksi tyyppi, joka ei voi olla öitä poissa kotoa (vaimo ei päästä, OIKEASTI!!) ja sillä on ollut negatiivisia vaikutuksia hänen uraansa, valitettavasti. Matkustamista ei voi loputtomiin välttää, vaikka se on vietykin minimiin. Ja jos kansainvälinen verkostoituminen ja benchmarkkaus ei kotoa asetetun matkustuskiellon takia onnistu, se tietty kaventaa tehtäviäkin. Shit happens.

Vierailija
30/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on aina työhaastattelussa kysyttä, että onnistuuko matkustaminen ja yöpymiset poissa kotoa. Eli ei ole yllätyksenä tullut.

Vierailija
31/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas työmotivaatio kohdallaan! Ärsyttää että tällaisilla sitten on töitä, kun taas moni työhalukkaampi ei niitä onnistu saamaan.

Vierailija
32/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:25"]Jos kieltäytyy niin työtehtäviin se kyllä vaikuttaa jatkossa. Ei varmasti saa palkankorotuksia tai ei ehdoteta jatkossa mitään muita työtehtäviä eli urakehitykselle saa sanoa heippa.
[/quote]

Ja voi olla että tehtävä katoaa seuraavissa yt neuvotteluissa

Vierailija
33/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:16"]Virkamiehillä se ainakin kuuluu tehtäviin. Meillä on yksi tyyppi, joka ei voi olla öitä poissa kotoa (vaimo ei päästä, OIKEASTI!!) ja sillä on ollut negatiivisia vaikutuksia hänen uraansa, valitettavasti. Matkustamista ei voi loputtomiin välttää, vaikka se on vietykin minimiin. Ja jos kansainvälinen verkostoituminen ja benchmarkkaus ei kotoa asetetun matkustuskiellon takia onnistu, se tietty kaventaa tehtäviäkin. Shit happens.
[/quote]

Tottakai vaikuttaa uraan, sehän on selvä

Vierailija
34/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:17"]

On taas työmotivaatio kohdallaan! Ärsyttää että tällaisilla sitten on töitä, kun taas moni työhalukkaampi ei niitä onnistu saamaan.

[/quote]

Mitä ihmettä tällä työmotivaation kanssa on tekemistä?

Mua sitten ärsyttää, että tuntematta ap kysyjän syitä tms. ruvetaan heti veisaamaan tätä samaa virttä, että joku muu kyllä mielellään hoitaa työsi, jos et suostu kaikkeen mahdolliseen, mitä työnantaja keksii.

Jos tyyppi on muuten kaikinpuolin A-luokan työntekijä, mutta ei syystä tai toisesta halua/voi reissata yön yli kestävävillä työmatkoilla, niin en minä sitä kyllä kovin nopeasti kuitenkaan vaihtaisi johonkin uuteen ihan ok- tyyppiin, joka on valmis reissaamaan.

Vierailija
35/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtavani sitten hommiin jossa ei tarvi

Vierailija
36/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työnantajasta. Mä olin aiemmin töissä isossa firmassa, jossa toimenkuvaani kuului vain kotimaan reissut eikä nekään yön yli. Sitten tulikin tilanne, että olisi pitänyt olla kolme päivää Kuopiossa (työpaikkani oli Helsingissä). Olin yh ja vaikka lapseni olivatkin jo kouluikäisiä (14 v ja 9 v), en mielelläni olisi jättänyt heitä kolmeksi päiväksi yksin. Onneksi mulla oli ymmärtäväinen pomo ja tehtiin kompromissi, että lennän kolmena aamuna Kuopioon ja tulen iltakoneella takaisin kotiin. Olihan se aika rankkaa, kun ei ehtinyt montaa tuntia nukkua, ja helpommalla olisin itse päässyt, jos olisin yöpynyt Kuopiossa hotellissa. Mutta lasten kannalta parempi näin. Aina siis kannattaa edes yrittää neuvotella asiasta esimiehen kanssa. 

Vierailija
37/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paniikkihäiriö, joka ei vaikuta työn hoitamiseen konttorilla. Itse asiassa olen työssäni tosi hyvä ja urallani edennyt. Sitten kerran kolmessa vuodessa tulee jotain sellaisia juttuja, joita en pysty suorittamaan, vaikka tutustuminen firman Venäjän yksikköön. Tosi noloa ja rasittavaa, etenkin kun huomaa ettei täälläkään ymmärrystä heru ihmisten erilaisuudelle.

Vierailija
38/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vaihdan töihin jossa matkustamista ei tarvita, mikäli irtisanotaan tämän takia

Vierailija
39/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappia huuleen ja matkalle

Vierailija
40/51 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:00"]

Sen mukaan mennään mitä työsopimuksessa lukee kuten täällä on jo sanottu. Minä en yksinkertaisesti halua yöpyä missään muualla kuin kotona ja näin ollen en mene selaiseen työpaikkaan missä voi joutua yöpymään. Mun alalla on ollut reissuhommia mutta reissuhommista ei ole ollut puhetta työsopparissa niin aina olen kieltäynyt eikä ole vaikuttanut työpaikkaan millään tavalla. 

Kyllä multa on kysytty että "voisinko mennä sinne ja sinne ja olla yötä" olen vastannut aina että "en voi" ja sitten sinne on menneet muut jotka haluavat. 

Jos joskus saan potkut sen takia että en ole öitä töissä niin sitten saan. En minä sitä stressaa.

Eihän se työnantaja voi sano että alat tekee kaksivuorotyötäkään jos sopparissa lukee että kokpäivätyö. 

[/quote]

Oh my lord... Et vissiin hirveästi matkaile vapaa-ajallakaan? Taitaa olla avartunut maailmankuva?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi