Sappileikkauksen kokeneet
Menen ensiviikolla sappirakon poistoleikkaukseen. Leikkaus tehdään tähystämällä ja päiväkirurgisesti.
Millaisia kokemuksia teillä on leikkauksesta ja mihin pitäisi varautua?
:)
Kommentit (21)
2 miksi sulle oli tullut kiinnikkeitä?
Mitä pysyviä vaivoja voi leikkauksesta tulla? Onko lääkäri sanonut?
Kolmeen viikkoon ei saanut nostaa maitopurkkia painavampaa, muistaakseni. Leikkauksesta kun on jo 14 vuotta. Yhden sappikohtauksen sain n. vuoden leikkauksesta. Muuten ok, mutta vatsa on ajoittain löysällä ja jos jotain oikein rasvaista syö, niin vessan on paras olla lähellä..
Minulla on näin jälkikäteen sellainen muistikuva, että oli helppo leikkaus. Ensimmäinen leikkaus, jossa en saanut haavatulehdusta niin johtuiko lie siitä. Sairaalasta pääsin samana päivänä ja yrjösin taksissa, mutta onneksi oli pussi mukana siltä varalta. Kotona olin kipeä sinä iltana, mutta kipulääke auttoi ja sain nukuttua. Seuraavana päivänä ei ollut mitään ongelmia ja toivuin leikkauksesta nopeasti. Tsemppiä!
Kiinnikkeet olivat tulleet sappitulehduksesta, leikkausta jouduin odottamaan 6 kk. Sinä aikana sain useita sappikohtauksia ja kärsin kovista sappivaivoista.
-2
Minulle ei jäänyt ruokarajoituksia leikkauksen jälkeen.
-5
2 kiittää.
Mulla on tilanne, että yksityislääkäri piti vaivojani selvästi sappiperäisinä, mutta sairaalassa varoittelivat, että sappileikkauksesta jää joillekuille ikuinen kamala tuska. Mikähän se tuo on? Sairaalassa arvelivat, ettei sappiperäisiä kipuni, mutta leikkaavat, jos haluan.
Vaikea päättää, kun pelottelivat.
Mikä se loppuelämän hankala tuska voi tulla leikkauksesta?
Kiitoksia teille kaikille vastauksista. :) Hieman jännittää, mutta olen iloinen kun pääsen leikkaukseen.
Elämänlaatuni on ollut todella huono viimeisen kahden kuukauden ajan. Viikottain esiintyviä kipukohtauksia, jotka kestävät 4-5 tuntia. Litalgin lääkkeenä ei enää auta kipuihin.
AP
Itse odotan aikaa kirurgiselle. Joka päivä tulee pitkäkestosia sappikohtauksia ja rajuja. Sain kaksi saikkupäivää kun töissä hidastuu tahti heti syömisen jälkeen (ihan sama mitä syön jos se on muuta ku vettä). Äidilleni tehtiin sappileikkaus muutama vuosi takaperin ja hänellö se onnistui hyvin eikä vaivoiksi jäänyt kuin käristetyn ruuan vältteleminen.
Itsellä sappileikkaus tehty maaliskuussa 2015. Päivystysleikkauksena. Ehdin olla vajaan kuukauden jonossa päiväkirurgiseen, kunnes viimeinen sappikohtaus aiheutti tulehduksen ja pääsin eroon koko rakosta. Onneksi! 19 kohtausta ehdin kestää... Pahin kesti 18.5h!!! Leikkaus meni hyvin, eikä oireita ole ollut enää. Syödä voi ihan mitä vaan. Tsemppiä kaikille jotka kärvistelevät tuon KAMALAN vaivan kanssa!!!
Tehty vajaa vuosi sitten tähystämällä. Ei juurikaan leikkauskipuja leikkauksen jälkeen eikä mitään mitä ei voisi syödä.
Mulle tehtiin pari vuotta sitten sappileikkaus tähystämällä, eikä ollut mitään ongelmia ja kaikki on ollut sen jälkeen ok.
Menin leikkaukseen iltapäivällä ja en enää muista oliko yön vai pari sairaalassa, mutta toivuin tosi nopeasti. Eikä ollut mitään kipuja. Sain rauhoittavaa ja kipulääkkeen ennen leikkausta ja sen jälkeen söin 5pv kipulääkettä lääkärin ohjeen mukaan. Lääkäri tosin korosti kipulääkkeen merkitystä ja kuurin syömistä loppuun.
Eikä edes sairaslomaa työstä (kevyt työ) tullut kuin muutama päivä leikkauksen jälkeen. Minusta se on rutiinileikkaus ja niin näytti olevan huonekaverilla. Ei tosiaan kannata pelätä leikkausta.
Mulle taas tehtiin sappileikkaus, vaikka kohtauksia ei juuri ollut, mutta jouduin rajoittamaan tiettyjä ruoka-aineita ja kerran maksa-arvot olivat koholla, niin ottivat päivystyksen kautta leikkausjonoihin, odottelin muutaman päivän sopivaa aikaa (asun lähellä sairaalaa) ja pääsin leikkaukseen ja nyt ei enää ole mitään vaivoja. Ja leikkaus oli todella kivuton (söin kipulääkettä muutaman päivän ja olin sairaslomalla) eli sappirakon poisto todella kannatti. Turha pelätä leikkausta, minullle se oli kivuton ja toivuin tosi nopeasti ja nyt voin elää normaalia elämää ja syödä mitä tahansa, eikä muitakaan vaivoja ole ollut.
Eilen tehtiin minullekin viimein sappileikkaus! Vuodenpäivät sitä saikin kärvistellä. En jännittänyt leikkausta en sitten ihan yhtään. Ei pelottanut tippaakaan, sen verran kyllästynyt olin sappikohtauksiin, että halajasin leikkausta kuin hullu puuroa. Leikkausta ei tosiaan kannata pelätä, kaikki meni hyvin eikä siitä tiennyt mitään. Leikkauksen jälkeen tosin.. Aivan järkyttävät hartiakivut ollut leikkauksesta asti (johtuu kaasusta jota leikkauksessa käytetään) Haavat ovat luonnollisesti myös hieman kipeitä, mutta eivät paikallaan ollessa juuri haittaa, mutta sänkyyn meneminen ja sieltä nouseminen on äärimmäisen vaikeaa ja tuskallista. Välillä pelkää että mikähän sieltä sisältä repeää kun koittaa asettua nukkumaan tai aamulla nousta ylös. Lääkkeitä tulee popsittua ohjeiden mukaan. Ei vielä tiedä mitä pystyy syömään, mutta normaalisti olen tähän asti koittanut syödä. Hartiakivut tähän mennessä pahimpia ja aina kun pitää nousta sängystä tai mennä sänkyyn niin silloin sattuu kans. Neljä reikää on mahassa. Pääsin leikkauksesta samana päivänä kotia ja kotona olikin sitten todella huono olo ja oli viittä vaille etten oksentanut. En uskaltanut oksentaa kun pelkäsin että jotain repeää sisältä siinä kakomisessa. Aivastus on pahinta mitä voi kuvitella tässä tilanteessa, tai hikka. En ole vielä onneksi joutunut aivastamaan. Röyhtäilyt helpottaa paljon. Leikkauksesta tosiaan vasta noin vuorokausi, että kyllä tässä vielä on paljon näkemättä miten käy. Ensimmäiset päivät pahimpia. Lukenu tosiaan että muilla ei ole ollut läheskään niin paljon hartia kipuja kuin minulla on. hartiat tosin tuntuvat kipeytyvän ainoastaan kun on jalkeilla, ei istuessa tai makuulla. Syvään hengittäminen vaikeaa. Tsemppiä kaikille sappivaivojen kanssa taisteleville! On meidän oikeutemme vaatia apua ja hoitoa, eikä kärsiä niistä turhaan :)
Eikö sinulle voitu tai haluttu antaa kipulääkettä.
LEPO!
Varaa lähelle kaikkea mahdollista ja lepää.
Kivut ovat tietenkin omakohtaisia. Itsellä tein virheen, että lähdin samana päivänä toiselle puolelle suomea. VIRHE!
Jokainen pieni tärähdys sattui ja tuntui, että sisuskalut revitään siihen.
Ota särkylääkettä aina kun sattuu, kipujen takia ei tarvitse sinnitellä tai kärsiä.
Aivastulset ja yskät. Vaikea yrittää niitä vältellä, mutta ne sattuu kans aika kovaa.
Mutta ennenkaikkea lepo. Lämmin suihku voi myös auttaa rentouttamaan lihakset mitä jännittää.
Tsemppiä! 👍
Vastasit sitten 6 vuotta vanhaan viestiin :D :D
Kipu leikkauksen jälkeen voi olla mieletön. Minulla oli ylävatsa täynnä kiinnikkeitä, mikä vaikeutti leikkausta ja hidasti toipumista. Kärsin 2 vkoa rajusta ripulista operaation jälkeen. Kokemani on kuitenkin aika harvinaista. Onnea leikkaukseen! :)