Aiotko hyödyntää pankkien tarjoaman lyhennysvapaan?
Kolme pankkia ilmoitti tänään, että ihmiset voivat saada maksuttoman lyhennysvapaan käyttöön. Meinaatko hyödyntää tarjousta?
Itselläni on joka tapauksessa Nordean lyhennysjousto, joka on 10% lainasummasta, joten halutessani voisin hyvin olla maksamatta parisen vuotta lyhennyksiä ilman mitään neuvottelujakaan. Tällä hetkellä olen ottamassa lisää lainaa, joten ehkä en nyt käytä tuota maksutonta lyhennysvapaatakaan.
Kommentit (19)
En aio hyödyntää. Maksettava se joka tapauksessa on, joten mitä sitä turhaan pitkittämään...
Nyt sitä kannattaa lyhentää niin paljon kuin varaa vain on, sillä korot ovat matalammat kuin koskaan. Kaikki se on maksettava jokatapauksessa kuten edellinen sanoi, korkojen kanssa.
Mä taas ajattelen, että nyt kun korot ovat matalalla, niin kannattaa ennemmin sijoittaa vaikka 4% osinkoa maksaviin firmoihin. Itsellä vaan omaisuus nyt tosi sopivassa suhteessa kiinteässä ja osakkeissa/rahastoissa, niin ei tarvetta kikkailulle, mutta jos pörssi laskee, niin sit voin kyllä hyödyntää tuota lyhennysvapaata.
Tottakai nuo pankit tekee tuon omaksi edukseen eli tuohan on oiva keino saada heille lisätuloja, vaikka miten esittäisivät asiakkaiden etua tai Suomen etua. Käytännössä voi kyllä olla asiakkaankin etu, jos asiakas käyttää ne asiat järkevästi.
En aio koska lainahan pitää joskus kumminkin maksaa ja sittenhän se lykkääntyy vuodella taas ja vuoden päästä korot voi olla taas jotain ihan muuta kun nyt!
en, perseaukisten juttuja.Mulla on niin hyvät tulot tällä hetkellä että maksan jo nyt ylimäärästä että pääsen lainoista eroon ennätysnopeaa.
Tietysti aion jos vaan myöntävät sen. Epäilys siksi että monta vuotta on jo käytetty lyhennysvappaata.
Meilläkin on Nordean Lyhennysjousto ja se on ihan mun suosikki. Ei olla sitä suurimittaisesti käytetty, mutta tykkään siitä ihan sen takia kun voin aina rahatilanteen mukaan säätää lyhennystä. JA lyhennän aina jollain tasasummalla, niin nettipankissa näyttää hyvältä kun asuntolaina on aina XXXX00€.
Meille jäi asunnonvaihdon yhteydessä reilusti rahaa, jota ei käytettykään lainan lyhentämiseen niin kuin oltiin alun perin ajateltu, vaan sijoitettiin se osakkeisiin. Välillä arvonlasku ehti jo syödä puolen vuoden lyhennykset, mutta nyt ollaan taas jo reilusti plussalla. Paljon kivempi maksella sitä asuntolainaakin, kun palkkiona siintää velaton osakesalkku. Pelkkien seinien maksaminen ei oikein motivoi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:00"]
en, perseaukisten juttuja.Mulla on niin hyvät tulot tällä hetkellä että maksan jo nyt ylimäärästä että pääsen lainoista eroon ennätysnopeaa.
[/quote]
amatööri
Sama kuin seiskalla... maksetaan pois ja nautitaan sitten elämästä ilman lainahuolia, eipä meillä ole taludellisia huolia nytkään.
Makuohjelman mukaan 5v jäljellä ja varmaan tulee hoidettua pois 3 vuodessa.
Aion. Tiukka rahatilanne tällä hetkellä, enkä halua kuitenkaan lisää lainaa. Syksyllä jo hain lyhennysvapaata, mutta olisivat nostaneet korkoa, joten hylkäsin tarjouksen.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:45"]
Nyt sitä kannattaa lyhentää niin paljon kuin varaa vain on, sillä korot ovat matalammat kuin koskaan. Kaikki se on maksettava jokatapauksessa kuten edellinen sanoi, korkojen kanssa.
[/quote]
Niinpä. Pankki siis tarjoaa sitä, että voit jättää vähäksi aikaa maksamatta niitä lainanlyhennyksiä, jotka maksat joka tapauksessa täysimääräisinä takaisin. Sen sijaan korot on maksettava lyhennysvapaallakin, ja lisäksi sitten lainanmaksun loppupäässä maksat sen lyhennysvapaan pituuden verran suurempia korkoja. Ellei osaa sijoittaa niin hyvin, että saa takaisin sen suuremman koron, jota ei vielä edes tiedä, niin ei kannata.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:45"]Nyt sitä kannattaa lyhentää niin paljon kuin varaa vain on, sillä korot ovat matalammat kuin koskaan. Kaikki se on maksettava jokatapauksessa kuten edellinen sanoi, korkojen kanssa.
[/quote]
Näin.
Lisäksi kokisin ongelmaksi, että elintaso näennäisesti nousisi ja vuoden päästä sitä pitäisi laskea radikaalisti. Elintason laskeminen yhtäkkiä on todella vaikeaa. Ja ainahan noihin lyhennysvapaisiin on ollut mahdollisuuksia, nyt niitä vain markkinoidaan, pankithan noista hyötyy. Saavat paremmat korkotuotot.
Mutta ehdottomasti en pitäisi, kun talous muutenkin epävakaata, tulevaisuus epävarma ja korot alhaalla. Maksettava se kuitenkin on.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:58"] Niinpä. Pankki siis tarjoaa sitä, että voit jättää vähäksi aikaa maksamatta niitä lainanlyhennyksiä, jotka maksat joka tapauksessa täysimääräisinä takaisin. Sen sijaan korot on maksettava lyhennysvapaallakin, ja lisäksi sitten lainanmaksun loppupäässä maksat sen lyhennysvapaan pituuden verran suurempia korkoja. Ellei osaa sijoittaa niin hyvin, että saa takaisin sen suuremman koron, jota ei vielä edes tiedä, niin ei kannata. [/quote]
Me maksetaan lainasta korkoa 0,9% ja jopa Nordaxin talletuksesta saa 1,65%. Ei tarvitse olla edes mikään fakiiri, että saa sijoitettua ne lyhennykset suuremmalla korolla kuin mitä asuntolainasta joutuu maksamaan. Eipä tuossa tavallisilla lyhennyssummilla mitään suurta profittia pääse tekemään, mutta jos vaikka talous on tiukoilla, niin aika helpolla saa tehtyä itselleen pienen puskurin.
Meillä on jo lyhennysvapaata, maksoi 200 euroa. En halunnut lyhennysjoustoa, koska en halua säätää asian kanssa joka kk nettipankissa ja tiesin, ettemme aio/halua lyhentää lainaa ainakaan vuoteen. Mulle sopis toinenkin vuosi lyhennysvapaata, mutta katsotaan nyt tarvitseeko sitä. Meille korkomenot ovat 450 euroa vuodessa, joten ei mua haittaa, vaikka pankki saisi sen verran enemmän, kun tilanne on ns. päällä. Ettei pystyttäisi nyt oikein edes elämään, jos pitäis lyhentää.
Olen hoitovapaalle jäämässä ja tiedustelin tilannetta kuukausi sitten.
sanottiin että vuoden saa lyhennysvapaata. Kulut 150e-250e.
Jopa on isoksi jutuksi nostettu tää parin sadan säästö.
Taidan hyödyntää, juuri tuli taloyhtiössä putkiremontti ja yhtiövastike nousee parilla sadalla. Aika nuorena laina haettu, eli vähän pidempi takaisinmaksuaika ei haittaa :)
Lyhennysjoustoa käytetty kohta pari vuotta. On tarvittu rahaa remonttiin ja muihin hankintoihin. Nyt helmikuussa aletaan pitkästä aikaa lyhentämään lainaa.