Olenko outo? mies väittää näin
Aamuisin on erittäin vaikeaa päästä ylös sängystä. Nukkuisin helposti klo12 asti. Rankan työviikon jälkeen usein nukuin klo13-14 asti lauantaisin vaikka olisin mennyt sänkyyn klo 22
Työttömänä kotiäitinä en ole väsynyt tai univelkainen mutta silti aamuisin on vaikeaa nousta, väsyttää ja helposti nukahdan uudestaan kellon ja torkkukellon soittojen jälkeen yhä uudestaan ja uudestaan. Koko päivän touhuan ilman päikkäreitä, (tosin töissä ollessa piti ottaa tirsat klo 18-18.30 jos mahdollista) mutta illalla klo.21-22 olen virkeä ja tekee mieli llähteä lenkille, siivota jne.
Kommentit (19)
Ei ole normaalia jos aikuinen nukkuu noin paljon ja on väsynyt senkin jälkeen. Lääkärille vain. Kannattaa myös katsoa mitä syö, miettiä onko masentunut jne.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:07"]
Ymmärsin, että ap menee edelleen n. 22 nukkumaan ja nukkuu silti puoleen päivään ja aamulla väsyttää. Se on aika moinen määrä unta. Sanoo vaan, että tuohon aikaan on virkeä, ei että lähtisi sinne lenkille. Tietty jos valvoo jonnekin kahteen tai kolmeen ja nukkuu puoleen päivään se on "normaalia", niille jotka sellaisessa rytmissä sattuu elämään.
[/quote]
Töissä ollessa kävin nukkumaan 22-23, vaikea herätys klo 6, tirsat 18.-18.30-19
Työttömänä nukkumaan 23-00, edelleen vaikea herätys klo 7.30-8
mies herää pirteänä peipposena klo6-7 oli herätystä tai ei, ottaa tirsat (jos ei töissä) 14-16 tai 15-18 ja yöunille 21-23
Ihan normaalilta kuulostaa. Unentarve on jokaisella erilainen. Mäki nukun aina kun mahdollista 10-13 tuntia.
Oletko koskaan saanut kovaa iskua päähän, esim.onnettomuudessa? Tuhansilla suomalaisilla on huomaamatta jäänyt aivovaurio joka aiheuttaa mm. Suurempaa unentarvetta. Googlettamalla löytynee ehkä tietoa.
Mä nukun yleensä 22-12 tai jopa 14. Mulla on vaikea krooninen masennus ja uupumus. Eli olen hereillä päivästä noin 8-10 tuntia. Loput nukun.
Mulla on kotona hometta ja herään aina 5-6 välillä vaikka menisin nukkumaan vasta kolmelta. Ei se home valvota mutta ei väsytäkään.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:03"]no ei toi ihan normaalia ole.
[/quote
Öö miks ei oo? Ihan perusmeininkiä
Ymmärsin, että ap menee edelleen n. 22 nukkumaan ja nukkuu silti puoleen päivään ja aamulla väsyttää. Se on aika moinen määrä unta. Sanoo vaan, että tuohon aikaan on virkeä, ei että lähtisi sinne lenkille. Tietty jos valvoo jonnekin kahteen tai kolmeen ja nukkuu puoleen päivään se on "normaalia", niille jotka sellaisessa rytmissä sattuu elämään.
Normaalia on. Mulla on samaa vikaa. Just äsken nukuin töiden jälkeen kolmen tunnin päikkärit ja heräsin kun tuli nälkä. Yhtäkkiä vaan simahdin kun venyttelin sängyllä kramppaavaa jalkaa ja jäin siihen hetkeksi makaamaan. Takas nukkumaan kunhan saan jotain ruokaa tehtyä. Viikonloppuisin saatan nukkua 23-11
No on tuo outoa. Kyllä mullakin välillä unta riittää, ja jos nukkuu tosi pitkään niin sekin taas jostan ihmeen syystä aiheuttaa sellaista omituista väsymystä. Pärjään silti ihan hyvin 7 tunnin yöunillakin, niin että aamulla vain vähän väsyttää. Oisko nää kaikki väsymysoireyhtymätkin vähän sitä että ihmiset vahtaa omia tuntemuksiaan liikaa ja keskittyvät siihen väsymykseen. Ulos ja liikkeelle.
ihan tavallista
osta oranssit silmalasit iltoihin, etta et saa sinista valokomponenttia silmiin
laita veren ferritiintasot kuntoon
Et ole outo. Itse nukun kanssa viikonloppuna helposti pidemmät unet. Aamuisin nukahdan tosi helposti uudelleen. Vaikka kuinka nukkuisin 7, 8 tai 9 tunnin yöunet säännöllisesti. Herään helpommin, jos nukun joka yö 9h, mutta saatan silti viikonloppuna nukkua yhtenä yönä pitkät unet. Illalla olen virkeimmilläni, aamulla käynnistyn hitaasti.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:09"]Normaalia on. Mulla on samaa vikaa. Just äsken nukuin töiden jälkeen kolmen tunnin päikkärit ja heräsin kun tuli nälkä. Yhtäkkiä vaan simahdin kun venyttelin sängyllä kramppaavaa jalkaa ja jäin siihen hetkeksi makaamaan. Takas nukkumaan kunhan saan jotain ruokaa tehtyä. Viikonloppuisin saatan nukkua 23-11
[/quote]
Lisätään vielä, että epäilen tän väsymyksen johtuvan ihan vaan siitä, että töissä on erittäin huono sisäilma ja niin kiire, ettei ehdi edes ruokataukoa aina pitää eli syön tosi huonosti ja epäsäännölliseksi ja ylitöitä jatkuvasti.