Nielurisaleikkauksesta kokemuksia
Mitkä ovat olleet pahimmat päivät leikkauksen jälkeen? Entä minä päivänä alkoi lopullisesti helpottaa?
Kommentit (11)
Aikuisena leikattiin ja hyvin meni. Kipulääkkeet pitää ottaa kaikki ajallaan vaikka tuntuisi ettei niitä tarvitse. Kivun saa pidettyä poissa, mutta jos se pääsee iskemään niin eroon pääseminen on vaikeaa. Otin lääkkeet 4h välein, öisinkin. Vuorotellen panacod ja tulehduskioulääke. Peitteiden irtoamisvaihe ylivoimaisesti pahin.
Minulta leikattiin nielu- ja kitarisat 17 vuotiaana. Leikkaus meni ok ja toipuminen alkoi hyvin, mutta muistaakseni vajaa viikko toimenpiteestä heräsin yöllä kun kurkusta alkoi valtoimenaan vuotaa verta. Ei muuta kuin ambulanssilla sairaalaan, jossa polttivat vuotavan suonen umpeen ja lähettivät takaisin kotiin. Sama toistui seuraavana iltapäivänä; suoni jälleen auki ja sairaalaan. Ja taas poltettiin vuotokohta kiinni. Ottivat mut kuitenkin osastolle (ja onneksi ottivatkin), sillä suoni kurkusta aukesi jälleen seuraavana aamuna, kesken puhelimessa puhumisen. Kai ne sen vielä kolmannenkin kerran polttivat, ainakin vuoto loppui. Tässäkään ei ollut vielä kaikki, suoni alkoi suihkuumaan vielä neljännen kerran saman päivän iltana! Muistan että mut kärrättiin huoneesta pyörätuolilla lääkärin huoneeseen, lääkäri oli aivan veressä kurkusta suihkuuvan veren vuoksi. Enää ei lääkäri polttanut suonta, vaan päätti ommella sen. Kyllä, siinä istuin suu auki hoitajien pidellessä mua paikallaan lääkärin ommellessa kurkussani vuotavaa suonta.
Aika kammottavia muistoja, on varsin epämiellyttävää kun kurkkua ronkitaan sun ollessa hereillä. Mulle luvattiinkin, että jos kurkku aukeaa vielä viidennen kerran, mut nukutetaan saman tien ennen toimenpiteitä. Lopulta olin sairaalassa vielä muutaman päivän ja pääsin kotiin parantelemaan. Toivuin hyvin, eikä leikkauksen jälkeen ole ollut yhtään angiinaa (leikkauksesta 13 vuotta).
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 00:19"]Tasan viikko sitten leikattiin ja viimeiset 2 päivää on olleet sellaista helvettiä. Särkylääkkeistä ei tunnu olevan tässä peitteiden irtoamisvaiheessa apua, istun koko ajan jääpussi kaulalla ettå kykenen nielemään kivuitta ja syöminen on jäänyt vähälle. Toivon todella, että tämä paska on lopulta tän kaiken arvosta.
[/quote]
Kyllä on sen arvoista, älä huoli :) itsellä leikattiin 6 vuotta sit aikuisiällä ja olin todella kipee mut siihen päätty tän tytön angiinakierre!
Olen haaveillut nielurisaleikkauksesta satunnaisten proppujen takia. Plussaa olisi jos sairasteleminen vähenisi. Itse poden flunssan noin kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 18:19"]
Mitkä ovat olleet pahimmat päivät leikkauksen jälkeen? Entä minä päivänä alkoi lopullisesti helpottaa?
[/quote]
Ei mikään päivä ole paha, kun lääkitys on sopiva.
Kuulemma aikuiselle aina kivuliaampaa jälkikäteen kuin pikkulapselle. Itselläni leikattiin nielurisat ja kitarisa kun olin 18 vuotias. Olin todella kipeä ja vahvasti lääkitty viikon ajan, sitten alkoi helpottaa. Kuukaudenpäivät söin kaiken soseena/keittona/jogurttina jne, ehkä loppupäästä vähän pehmeää vaaleaa leipää. Pieni hinta silti siitä, että nyt on 10 vuotta menty ilman angiinan angiinaa ja sairasettu todella vähän.
Täydet lääkemäärät menee meillä, mutta kyllä silti lapsesta näkee, että elimistössä on melkoinen taistelu päällä ja kuumekin tuntuu jopa hirmuisten särkylääkkeiden alta. Lääkäri varoitteli, että pahimmat päivät on noin viikon päästä leikkauksesta.
ap
Leikkaus tehtiin aikuisiällä. Pahimmat päivät oli 7-10päivää leikkaulsesta, kun nielu alkoi kunnolla uusia pintaa. Kymmenennen päivän jälkeen parantuminen olikin yllättävän nopeaa ja 2vko kohdalla olo jo oikein mainio.
Itselläni leikkaus maaliskuussa, vähäsen pelottaa miten pystyn hoitamaan tällä hetkellä seisomaan opettelevaa lasta silloin...
Olin kaksi viikkoa niin kipeänä ettei tosikaan. Yöllä piti laittaa kello herättämään kolmen tunnin välein muuten olisi varmaan taju mennyt kivusta
Tasan viikko sitten leikattiin ja viimeiset 2 päivää on olleet sellaista helvettiä. Särkylääkkeistä ei tunnu olevan tässä peitteiden irtoamisvaiheessa apua, istun koko ajan jääpussi kaulalla ettå kykenen nielemään kivuitta ja syöminen on jäänyt vähälle. Toivon todella, että tämä paska on lopulta tän kaiken arvosta.