Aamuöinen heräily
Olen jo pitkään kärsinyt siitä, että herään aamuyöllä joskus neljän aikaan ja valvon kellonsoittoon asti, joskus saatan nukahtaakin kyllä hetkeksi. Alkuyön nukun hyvin. Tiedän että tilanne johtuu hyvin stressaavasta elämäntilanteesta ja se tulee vielä jatkumaankin. Onko mitään apua tällaiseen? Jos lääke niin mikä? Ja mieluummin lääkkeettömiä keinoja. On koko ajan huono olla unenpuutteen vuoksi ja tietysti muutkin asiat nyt painaa. Kun saisi nukuttua, kestäisi stressiä ym. paremmin.
Kommentit (7)
Mulla ollut vuoden päivät samaa, mutta viimeiset pari kk on mennyt sujuvammin, osan öistä olen jopa nukkunut aamuun asti, en käytä lääkkeitä, vaan rentoutuan itseni. Aloitan varpaista ja siirryn sitten ylemmäs kohta kohdalta. ELi jännität ensin varpaita kovasti, sitten päästät takas rennoksi, sitten eteenpäin, siinä menee mukavasti aikaa ja tulee hyvä olo, kun koko keho on rentoutettu. Tämän jälkeen keskityn pelkästään rauhalliseen hengittämiseen, eli nenän kautta kauhkot täyteen ja ilmat pihalle suun kautta, toistan joitakin kertoja.
Sitten pistän silmät kiinni, ehkä ajattelen jotain kivaa, MUTTA päätän, että olo on nyt hyvä, ei haittaa, jos en nukahdakaan, eli en yritä väkisin nukahtaa enää. Mutta aikas pian olenkin usein nukahtanut.
Kannattaa edes kokeilla, ei maksa mitään :) SAA käyttää!
Painin saman ongelman kanssa vuosi sitte.Välillä heräsin jo ennen kolmeakin.Muutaman kuukauden sinnittelin,mutta varasin sitten suosiolla lääkärille ajan.Ensin koitin melatoniinia (Sircadin 2mg),mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.Varasin uuden lääkäriajan ja lääkäri olisi kirjoittanut kunnon unilääkkeet,mutta halusin koittaa ensin Mirtatzapiinia 15mg.Se on mielialalääke,jolla on unettava vaikutus.Otin iltaisin vain 1/3palasen lääkkeestä ja se auttoi.Ei oo niin koukuttava ja tuju lääke,kun unilääkkeet esim. Tenox.
Kärsin samasta vaivasta.Kun herään,luen vähän aikaa hesaria ja nukahdan sitten uudestaan.Aamuyöstä kaikki asiat tuntuvat hirveän pahoilta,yritän silloin ajatella vain mukavia juttuja.
Minulla ollut vuosia sama ongelma. Nyt sain lääkäriltä 3mg melatoniinia ja olen sen jälkeen nukkunut kuin tukki aamuun saakka. Lääkkeettömänä suosittelen avaamaan ikkunat ja tuulettamaan makuuhuoneen puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa ja valaistus hämäräksi. Itse vältän nykyään telkkaria ja tietokonetta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja kuuntelen musiikkia. Ja tuo koko kehon jännitys ja asteittainen rentoutus kuulostaa hyvältä, olen lukenut siitä joskus.
Mulla on ollut samaa joskus ja omalla tavallaan tykkäsin siitä. Aamuyöllä sain mietittyä asioita rauhassa virkeänä ja pääsin iltaisin hyvissä ajoin nukkumaan. En edes ajatellut mitään lääkkeitä tai huolestunut asiasta, vaikka sitä kesti parikin kuukautta. Päiväunia en ottanut ja yöllä en sytyttänyt edes valoja. Jossakin vaiheessa huomasin vain nukkuvani taas aamuun saakka. N40
Ap.lle sopisi hyvin tuo CIrcadin 2mg sillä se on pitkävaikutteinen(depot) melatoniini joka auttaa pysymään unessa, saamaan unen päästä uudelleen kiinni. Vaihtoehtoisesti voisit syödä lyhyt-ja pitkävaikutteista melatoniinia eli 3-6 mg lyhytvaikutteista ja 2 mg pitkävaikutteista, reseptillä saa 3 mg.n lyhyt melaa ja circadinia 2mg pitkää.
Mirtatsapiini lihottaa hillittömästi ja jos on epäilys vaihdevuosista jotka aiheuttaa unettomuutta myös, aika lekurille ja selvitys hormonitasoista.
Melatoniinia käytettäessa pidä huone pimeänä ja käytä vaikka silmälappuja, valo heikentä vaikutusta.
Liittyy vaihdevuosien alkamiseen, jos ei muuten stressaa. Pysy sängyssä, säädä huoneen lämpötilaa sopivaksi, nuku yksin pimennysverhojen kanssa. Sukat jalassa saa paremmin nukuttua... Illalla riittävä iltapala,ettei nälkään herää. Pois aamukahvikoukusta. Joskus olen iltapäiväkahvin unohdettuani herännyt aikaisin aamulla päänsärkyyn joka tokenee aamukahvilla ainoastaan.