Miksi suurperheelliset eivät ole koskaan köyhiä?
Tunnetko sinä yhtään köyhää suurperheellistä? kaikilla tuntuu olevan uudet isot talot, 2 autoa.
Kommentit (11)
Nyt sitten pitää provosoitua? Huoh. Mene keittämään potut.
No minun ja monen muun tuntemani lestadiolaisperheen isä tekee paljon töitä. Minun isä omisti ja omistaa edelleen pari firmaa ja tulot on aina ollut hyvät. Minulla on 10 sisarusta.
T.ex-vl
Yleensä Suomessa lestadiolaiset ovat suurperheellisiä... sitä ajoit varmaan takaa?
Suomessa saa lapsilisää ja lisäksi lestadiolaiset ovat yleensä melko ahkeria työntekijöitä. Monet ovat yrittäjiä ja tekevät pitkää päivää. Lisäksi lestadiolaiset eivät välttämättä käytä rahojaan samaan kuin monet muut esim. viihde-elektroniikkaan, alkoholiin ym.
Itse en ole lestadiolainen, mutta olen kotoisin alueelta, jossa niitä on kohtuullisen paljon. Osa on idiootteja, mutta joukossa on paljon kivojakin tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:42"]No minun ja monen muun tuntemani lestadiolaisperheen isä tekee paljon töitä. Minun isä omisti ja omistaa edelleen pari firmaa ja tulot on aina ollut hyvät. Minulla on 10 sisarusta.
T.ex-vl
[/quote]
Plus meillä on perunamaa, kasvimaa ja isä ja veljeni ovat kovia metsästämään lintuja, hirviä yms, sekä kalastamaan. Toinen pakastin on aina täynnä lihaa ja kaloja
En ole suurperheellinen mutta kommentoin silti. Kun aloin odottamaan esikoistani päätin että lapssi on kotona 3-vvuotiaaksi. Tämähän tarkoitti että äitiyspäivä rahakauden jälkeen kotiin jäävän vanhemman tulot putoavat huomattavasti.
Aloin olemaan tarkempi rahoistani. Ostin vain tarpeeseen ja myin kirppareilla pois tavaroita joita en enään tarvinnut.
Nykyisin kun vaatekauppaan tai nettikauppaan niin tutkin aina ensin ale tuotteet.
Luulen että suurperheillä on samanlaista tarkkaa talouden hoitoa?
Suurperhe voi säästää suuremmissa pakkauksissa. Jos me vaikka ostetaan jugurtteja litran tölkeissä, niin osa jää käyttämättä, kun kuluu niin hitaasti. Eli pikkupurkkeja käytetään.
Suurperheen on mielekästä käydä ostamassa siemenperunaa ja viljellä pihallaan perunat itse. Pikkuperheellä säästö vaivaa kohti olisi marginaalinen.
Jos tässä ajetaan takaa, että sen ison talon ja monta uutta autoa saa niillä pelkillä lapsilisillä, niin tervemenoa koettamaan - ei tule kuule onnistumaan.
No kyllä minä vaan tunnen köyhiä suurperheitä. Yhteinen nimittäjä niillä on työttömyys/sairaus.
No me ei ainakaan olla vaikka suurperheeksi voidaan nimittää. Kaksi autoa on töiden vuoksi ja talo rempattu vanhempi talo. Ei ole rahaa ulkomaanlomiin (jos ei viroa ja ruotsia lasketa ;)), mutta toimeen tullaan. Mitään tukia ei tule lapsilisien lisäksi, päivähoitomaksut on suuret ja lainoja lyhennetään. Tutuissa on lestadiolaisia kyllä joilla rahatilanne parempi. Miehet tekee yleensä todella pitkiä päiviä, lapset hoidetaan kotona (tosin osa äideistä tekee esim.keikkatöitä), harvalla on opintolainaa ja ovat nuoresta asti tehneet perheen/tuttujen firmoissa kesätöitä. Taloja on rakennettu talkoilla ja varmaan suhteilla saatu aika hyviä tarjouksiakin esim.keitiöfirmoista jne. Ostavat yleensä laadukkaita tuotteita harkiten, tavaroita ei haalita eikä krääsää hankita (kodit on todella hyvällä maulla sisustettu ja siistejä!). Lelukaaosta ei ole missään, pussilakanoita ja pyyhkeitä ei hankita varastoon vaan niin hyvälaatuisia että kestävät hyvin pesusta pesuun ja vaatteet lapselta toiselle. Ihailen organisointikykyä ja talouden hallintaa, ruuatkin ostetaan harkiten. Ei meidänkään jääkaapista/kaapista löydy muroja tai vanukkaita, keksejä tms.vaan puurohiutaleita, leivotaan itse, viiliä marjoilla, tehdään isot annokset kotiruokaa jne.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:42"]Yleensä Suomessa lestadiolaiset ovat suurperheellisiä... sitä ajoit varmaan takaa?
Suomessa saa lapsilisää ja lisäksi lestadiolaiset ovat yleensä melko ahkeria työntekijöitä. Monet ovat yrittäjiä ja tekevät pitkää päivää. Lisäksi lestadiolaiset eivät välttämättä käytä rahojaan samaan kuin monet muut esim. viihde-elektroniikkaan, alkoholiin ym.
Itse en ole lestadiolainen, mutta olen kotoisin alueelta, jossa niitä on kohtuullisen paljon. Osa on idiootteja, mutta joukossa on paljon kivojakin tyyppejä.
[/quote] Alkoholiin ei kulu, mutta elektroniikkaan/harrastusvälineisiin ja osalla tupakkaan tai nuuskaan kuluu :)
Ja suuret autot. Saavat tietty yhteiskunnan tukia lapsiluvun mukaan ja jättimääriä ostaessa yksikköhinta pienenee tavallaan. Esim ruokaa ei jää prosentuaalisesti niin paljonvtähteeksi, kun suuri menekki on helpompi arvioida tasaisemmin, vaatteet saa kierrätettyä omassa perheessä loppuun asti ja silti tulee kumminkin ne tuet (jotka vähälapsisilla just kuluisi uusien ostoon, tai edes kirppariostoihin)