miksi ihmiset haluavat lapsia?
Haluaisin tietää miksi haluatte lapsia? Käyn kovaa itsetutkiskelua sen suhteen että haluanko lapsen vaiko en, luultavammin en. En kuitenkaan ymmärrä miksi ihmiset niitä hankkivat, sehän vaan vaikeuttaa elämää ja mitä siitä saa? Rakkautta saa kumppanilta ja rahallekkin löytyy parempaa käyttöä. Pidän kyllä lapsista erittäin paljon ja kumppanillani on kaksi lasta ja on ilmaissut halunsa hankkia lapsen minun kanssani ja siksi mietin.
Kommentit (9)
Lapsen hankkimisella yritetään vastata myötäsyntyiseen merkityksen kaipuuseen. Jokainen meistä haluaa kokea tekevänsä jotakin tärkeää ja antoisaa, nähdä vaivaa jonkin arvokkaan asian vuoksi. Lapsen hankkiminen on kulttuurissamme hyväksytty, yleinen ja helppo tapa vastata tähän tarpeeseen.
Ei ole sattumaa, että intohimolleen omistautuvat taiteilijat, tutkijat, aktivistit ja yrittäjät jäävät muita useammin lapsettomiksi. Heille jokin muu antaa tuon syvällisen merkityksen kokemuksen.
Minä halusin 1-3 lasta sen vuoksi, että minulla olisi oma rakastava yhteisöni, jonka kanssa elää tämä elämä. Omat vanhemmat ja muu suku eivät vastaa ihan samaan tarpeeseen. Olen huomannut, että ikävuodet 18-25, jolloin lapsia ei vielä ollut, olivat aika tylsiä ja rakkaudettomia vaikka lasten isän kanssa jo olinkin.
Äidit valittavat paljon äitiydestä, mutta se johtuu vain siitä että äitien kesken sitä ei tarvitse sanoa ääneen, että päivääkään en kuitenkaan vaihtaisi pois. On itsestäänselvyys että lapset ovat elämän kohokohta.
Mä en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että mun lapsi on ehdottomasti parasta tässä elämässä. Siis siitä saa vaan niin paljon, kun viettää aikaa oman lapsen kanssa ja katsoo kun se kehittyy pienestä mytystä ihanaksi ajattelevaksi ihmiseksi. Olin ihan tyytyväinen elämääni ilman lastakin, mutta olen miljoona kertaa onnellisempi/täydempi/varmempi nyt.
Tahtoisin itsekin kuulla t. 10 vuotta vauvakuumeillut
Kertokaa vaikka edes hyviä ja huonoja puolia :) ap
Huonoja: jatkuva pelko (että lapsi sairastuu vakavasti/jää auton alle koulutiellä/Venäjä aloittaa ydinsodan/naapurin Lissu kiusaa pihalla).
Minä pähkäilin pitkään. Lopulta tuumasin, että valtaosa ihmisistä ei voi olla väärässä lapsia halutessaan ja saadessaan, ja päätin myös itsekin hankkia lapsen. Mitään tunneperäistä tai vauvakuumetta ei siis ollut. Voi että kun olisin tiennyt miten kokonaisvaltaisen tyydyttävää on saada jälkikasvua, niin olisin ryhtynyt tähän aikaisemmin. Huonoja puolia on toki rutkasti, mutta ne kalpenevat hyvien puolien rinnalla.
Lisää vastauksia! :) ap