Miksi vuokratyöfirmat eivät kerro mihin työntekijää haetaan?
Osa ilmoituksista on todella hämäriä joissa sanotaan vaan että täytyy olla näppärä ja työpaikan sijainnin takia täytyy olla auto.
Miksi ilmoituksissa ei kerrota mikä firma, työtehtävä tai muita asioita? En kyllä aio hakea työtä mistä mulla ei ole mitään hajua.
Kommentit (10)
Siinä firmassa voi olla vaikka just päästy laiskoista eroon yt-neuvotteluilla ja vuokrafirman kautta palkkaamalla vältetään takaisinottovelvollisuus. Jos se firma kerrottais siin ilmotuksessa niin joku punakaartin kätyri lähtisi heti mouhuamaan.
Koska sitä työtä ei oikeasti ole, keräävät nimiä rekisteriinsä.
Jos se on te-palvelut.fi -sivuilla, kysy te-toimistosta tai työlinjalta, siellä on oltava se työpaikka tiedossa. Mutta älä ota sinne yhteyttä, ne haluaa maksaa rekryfirmalle 3000 - 4000 e siitä, että sinä löydyt heille töihin.
Ne vetoaa aina, että välitys on luottamuksellista. Minä ihmettelen, miksi firmat pitää itseään niin paskoina, ettei ne halua kertoa olevansa olemassa ja etsivänsä työntekijöitä.
Minä olen vuokrafirmassa rekrykonsulttina ja en itse kyllä tee kuin parhaani enkö kyllä huijaa tai kuseta ihmisiä. Välillä otetaan porukkaa listoille mutta meillä kyllä parhaat tyypit pääsee töihin ja jos paikka on auki niin hyvin todennäköisesti tarvitsemme tällaista/tällaisia henkilöitä. jos olet reipas ja joustava ja suostut aluksi joustavasti "mihin vain" niin varmasti on pian hyviäkin duuneja tarjolla:)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:29"]Koska sitä työtä ei oikeasti ole, keräävät nimiä rekisteriinsä.
Jos se on te-palvelut.fi -sivuilla, kysy te-toimistosta tai työlinjalta, siellä on oltava se työpaikka tiedossa. Mutta älä ota sinne yhteyttä, ne haluaa maksaa rekryfirmalle 3000 - 4000 e siitä, että sinä löydyt heille töihin.
Ne vetoaa aina, että välitys on luottamuksellista. Minä ihmettelen, miksi firmat pitää itseään niin paskoina, ettei ne halua kertoa olevansa olemassa ja etsivänsä työntekijöitä.
[/quote]Okei, kiitos vinkistä. Se oli työkkärin sivuilla.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:42"]
Minä olen vuokrafirmassa rekrykonsulttina ja en itse kyllä tee kuin parhaani enkö kyllä huijaa tai kuseta ihmisiä. Välillä otetaan porukkaa listoille mutta meillä kyllä parhaat tyypit pääsee töihin ja jos paikka on auki niin hyvin todennäköisesti tarvitsemme tällaista/tällaisia henkilöitä. jos olet reipas ja joustava ja suostut aluksi joustavasti "mihin vain" niin varmasti on pian hyviäkin duuneja tarjolla:)
[/quote]
Niin... Mikä on sitä "joustavuutta". Kun tuntuu työnhakijana rehellisesti aika kohtuuttomalta, että ei saa työntekijänä oikein mitään kouriintuntuvaa: ei tiedä yritystä, ei tiedä mahdollisia tuntimääriä (nollasopimukset) eikä oikein mitään. Silti työntekijänä pitäisi antaa itsestään kaikki, "joustaa" ja olla aina valmiina ja puhelinsoiton päässä äkillistä työkeikkaa varten. Ja tietenkin olla Se Paras Mahdollinen Hakija.
En väitä, että rekrytoija itse kusettaisi, mutta tämä systeemi itsessään tuntuu isolta kusetukselta. :/
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:42"]
[/quote]
Niin... Mikä on sitä "joustavuutta". Kun tuntuu työnhakijana rehellisesti aika kohtuuttomalta, että ei saa työntekijänä oikein mitään kouriintuntuvaa: ei tiedä yritystä, ei tiedä mahdollisia tuntimääriä (nollasopimukset) eikä oikein mitään. Silti työntekijänä pitäisi antaa itsestään kaikki, "joustaa" ja olla aina valmiina ja puhelinsoiton päässä äkillistä työkeikkaa varten. Ja tietenkin olla Se Paras Mahdollinen Hakija.
En väitä, että rekrytoija itse kusettaisi, mutta tämä systeemi itsessään tuntuu isolta kusetukselta. :/
[/quote] harmi että sinusta tuntuu tuolta. Ainakin meillä jos on työtä tarjota niin siinä vaiheessa kyllä kerromme firman ja työn pituuden ja tuntimäärän. Se että asiakas välillä haluaa ottaa näitä "tarvittaessa kutsuttavia" ei valitettavasti ole meidän päätöksemme vaan heidän. Firmaa emme kerro puhelimessa/työilmoituksessa mutta haastattelussa kyllä aina kysyttäessä! Itse ihan vilpittömästi haluan välittää ihmisiä töihin ja meillä on osalla ihan 40h viikossa ja vakiosopimukset. Ne jotka aluksi joustivat ( lähtevät nopealla varoitusajalla lyhyelle keikalle) huomioin aina ja kun pidempi pätkä on tarjolla, ovat he ensisijaisia! Ainakin meillä työntekijät ovat olleet ihan pääosin tyytyväisiä onneksi.
Paikallislehdessä mainostettiin puhelinmyyntiä niin, ettei ilmoituksesta ottanut selvää, mikä se tarjottu työ oikren on.
Yleensä vuokrafirmat etsii vaan "asiakkaalleen myyjää/tarjoilijaa" eikä firman nimeä kerrota. Ihan mutulla, voisiko yksi syy olla se, että yritys on ulkoistanut rekryn tarkoituksella ja kyselyihin ei ole aikaa eikä halua vastata. Jos se firman nimi seisoo siinä paperissa niin kohta on Valtsun kassalla joka toinen opiskelija kyselemässä työtä ja esimiestä ja puhelimet pirisee pääkonttorilla asti. Monessa tapauksessa saisi paikan nimen selville varmaan ihan kysymällä.
Lisäksi tämän tiedän faktana: vuokratyöfirma saa asiakasyritykseltä palkkion jos löytää sille työntekijän. Jos työntekijä ottaa itse yhteyttä yritykseen ja yrittäjä itse palkkaa työntekijän vaikka vuokrafirmankin kautta, jää palkkio saamatta. Tässä ehkä yksi syy?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:12"]Paikallislehdessä mainostettiin puhelinmyyntiä niin, ettei ilmoituksesta ottanut selvää, mikä se tarjottu työ oikren on.
Yleensä vuokrafirmat etsii vaan "asiakkaalleen myyjää/tarjoilijaa" eikä firman nimeä kerrota. Ihan mutulla, voisiko yksi syy olla se, että yritys on ulkoistanut rekryn tarkoituksella ja kyselyihin ei ole aikaa eikä halua vastata. Jos se firman nimi seisoo siinä paperissa niin kohta on Valtsun kassalla joka toinen opiskelija kyselemässä työtä ja esimiestä ja puhelimet pirisee pääkonttorilla asti. Monessa tapauksessa saisi paikan nimen selville varmaan ihan kysymällä.
Lisäksi tämän tiedän faktana: vuokratyöfirma saa asiakasyritykseltä palkkion jos löytää sille työntekijän. Jos työntekijä ottaa itse yhteyttä yritykseen ja yrittäjä itse palkkaa työntekijän vaikka vuokrafirmankin kautta, jää palkkio saamatta. Tässä ehkä yksi syy?
[/quote] kyllä tässä muutama syy t.rekrykonsultti
Ne eivät kerro firman nimeä siksi että se firma ei halua kaikkien neropattien soittavan heille. Yritys maksaa toiselle siitä, että se hoitaa rekrytointiprosessin joko kokonaan tai osittain.
Ne on yleensä jotain paskaduuneja, johon harva hakisi tietoisesti.