Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen oksennus-ripulikohtaus minulle iski? Viiden minuutin salmonella?

Vierailija
14.03.2015 |

En tietenkään toivo, että kukaan täällä olisi kokenut tämän saman, mutta toivon, että mikäli joku onneton on joskus kokenut tämän, niin hän sattuisi lukemaan viestini ja osaisi kertoa, että mitä minulle juuri oikein tapahtui.

Kävin nukkumaan muistaakseni kello 11 ja 12 välisenä aikana, eli ihan vähän aikaa sitten. Heräsin kuitenkin jo pian kahdentoista jälkeen. En muista tarkalleen sitä miten heräsin, mutta raahauduin puoliunessa vessaan, kun oloni oli aivan ruumis.

Vessassa sitten ilmeisesti heräsin kokonaan, kun siitä muistan jo paremmin. Siellä äkkiä housut pois ja pöntölle, taisin vaihtaa asentoakin välissä kun rupesi tuntumaan että nyt minullekin sitten viimein tapahtuu se kuuluisa "molemmista päistä yhtäaikaa". No ei tapahtunut, mutta tuli viiden sekunnin ripuli, muistan hämärästi sen miten nojauduin aivan puolitajuisena nojaamaan päätäni ja käsiäni lattiaa vasten ja kylmä hiki valui kasvoilla. Ei ripulin voimasta, se oli aivan siisti pikku ripuli jos vertaa niihin satunnaisesti räjähteleviin varpusparviin mistä joskus kuulee, minun kylmä hikeni tuli vain siitä kun oksetti ja pyörrytti ja tajunta kieppui ja oli aivan kuumeinen olo. Lyhyestisanoen minusta tuntui aivan sanoinkuvaamattomalle. Revin kaikki vaatteet pois, viskasin ne roskiken päälle siltä varalta että oksennan lattialle, ja sitten konttasin, siis kirjaimellisesti konttasin vessasta viereiseen huoneeseen suihkun lattialle.

Suihkun lattialla makasin ehkä minuutin tai korkeintaan kaksi, ja ajattelin jo soittavani äidille, hätänumeroon ja manaajalle. En soittanut, koska oloni parani kuin sormia napsauttamalla. Yhtenä hetkenä olin suolikuoliozombi, seuraavana tunsin olevani aivan normaali itseni, ei mitään merkkiä siitä että olisin hetkeä aiemmin ollut tajunnaltaan hämärtelevä lattiallakonttaaja.

Laitoin suihkun päälle. Suihkun aikana oksennutin itseni ämpäriin, sillä pelkäsin, että paha olo palautuisi. Minulle oksettavaan oloon auttaa vain ja ainoastaan oksentaminen. Oksennus tuli hyvin helposti, eli vaikka minua ei enää varsinaisesti oksettanut, niin jouduin kuitenkin pakottamaan vain ensimmäisen yökkäyksen - loput tulivat itsekseen.

Ja nyt sitten ihmettelen, että mitä halvattua tuo oikein oli. Koko toimitus heräämisestä olon paranemiseen kesti arvioni mukaan korkeintaan kymmenen minuuttia. Minun vatsani on normaalisti aivan teräksinen eikä oirehdi mitenkään mihinkään. Olen kyllä voinut altistua salmonellalle. Minulla on täällä useampia eri kilpikonnia, joista jokainen saattaa kantaa suolistossaan salmonellaa. Ja kaiken kukkuraksi minä söin aamupäivällä ulkomaisia pakastevadelmia jäisinä (tuomitkaa minkä tuomitsette, tiedän että se on tyhmää), mutta se oli kyllä jo avattu pussi ja olin syönyt siitä jäisenä aiemminkin. Sen lisäksi 5-10 minuuttia on minusta ehkä hieman lyhyt salmonellaksi, vai? Toinen asia, minkä osaan yhdistää tähän, on se että söin ennen nukkumaanmenoani aivan liikaa herkkuja. Söin varmaan kymmenen leivosta ja kokonaisen purkillisen pringlesejä, join limpparia, ja aiemmin päivällä olin syönyt vielä irtokarkkejakin. Rehellisestisanoen siis porsastelin niin, että oli hieman öklö olo jo nukkumaankäydessä. Olen kuitenkin ihan normaalipainoinen ja perusterve, eli ei ole esim. diabetesta, ärtynyttä suolta tai muuta syömisiin tai ruoansulatukseen liittyvää sairautta.

Nyt tästä tapahtuneesta on kulunut noin tunti aikaa, olo on pysynyt koko ajan täysin hyvänä ja normaalina. Luuletteko, että se vielä palautuu? Tuleeko mieleen mitään, mikä tämän voisi selittää? Jumalan "salamanisku" rangaistukseksi ylensyömisestä? Vai oliko se salmonella, jonka superteräsvatsani vain paransi itsekseen viidessä minuutissa? ;)

(Ja ennenkuin kukaan valittaa pitkästä viestistä tai liiasta yksityiskohtaisuudesta: Haloo, kello on puoli kaksi yöllä ja tämä on Aihe Vapaa. Tiedän, että te luette IHAN MITÄ VAAN ja vieläpä nautitte siitä.)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niissä vadelmissa voinut olla jokin muukin taudinaiheuttaja kuin salmonella.

Vierailija
2/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:37"]En tietenkään toivo, että kukaan täällä olisi kokenut tämän saman, mutta toivon, että mikäli joku onneton on joskus kokenut tämän, niin hän sattuisi lukemaan viestini ja osaisi kertoa, että mitä minulle juuri oikein tapahtui.

Kävin nukkumaan muistaakseni kello 11 ja 12 välisenä aikana, eli ihan vähän aikaa sitten. Heräsin kuitenkin jo pian kahdentoista jälkeen. En muista tarkalleen sitä miten heräsin, mutta raahauduin puoliunessa vessaan, kun oloni oli aivan ruumis.

Vessassa sitten ilmeisesti heräsin kokonaan, kun siitä muistan jo paremmin. Siellä äkkiä housut pois ja pöntölle, taisin vaihtaa asentoakin välissä kun rupesi tuntumaan että nyt minullekin sitten viimein tapahtuu se kuuluisa "molemmista päistä yhtäaikaa". No ei tapahtunut, mutta tuli viiden sekunnin ripuli, muistan hämärästi sen miten nojauduin aivan puolitajuisena nojaamaan päätäni ja käsiäni lattiaa vasten ja kylmä hiki valui kasvoilla. Ei ripulin voimasta, se oli aivan siisti pikku ripuli jos vertaa niihin satunnaisesti räjähteleviin varpusparviin mistä joskus kuulee, minun kylmä hikeni tuli vain siitä kun oksetti ja pyörrytti ja tajunta kieppui ja oli aivan kuumeinen olo. Lyhyestisanoen minusta tuntui aivan sanoinkuvaamattomalle. Revin kaikki vaatteet pois, viskasin ne roskiken päälle siltä varalta että oksennan lattialle, ja sitten konttasin, siis kirjaimellisesti konttasin vessasta viereiseen huoneeseen suihkun lattialle.

Suihkun lattialla makasin ehkä minuutin tai korkeintaan kaksi, ja ajattelin jo soittavani äidille, hätänumeroon ja manaajalle. En soittanut, koska oloni parani kuin sormia napsauttamalla. Yhtenä hetkenä olin suolikuoliozombi, seuraavana tunsin olevani aivan normaali itseni, ei mitään merkkiä siitä että olisin hetkeä aiemmin ollut tajunnaltaan hämärtelevä lattiallakonttaaja.

Laitoin suihkun päälle. Suihkun aikana oksennutin itseni ämpäriin, sillä pelkäsin, että paha olo palautuisi. Minulle oksettavaan oloon auttaa vain ja ainoastaan oksentaminen. Oksennus tuli hyvin helposti, eli vaikka minua ei enää varsinaisesti oksettanut, niin jouduin kuitenkin pakottamaan vain ensimmäisen yökkäyksen - loput tulivat itsekseen.

Ja nyt sitten ihmettelen, että mitä halvattua tuo oikein oli. Koko toimitus heräämisestä olon paranemiseen kesti arvioni mukaan korkeintaan kymmenen minuuttia. Minun vatsani on normaalisti aivan teräksinen eikä oirehdi mitenkään mihinkään. Olen kyllä voinut altistua salmonellalle. Minulla on täällä useampia eri kilpikonnia, joista jokainen saattaa kantaa suolistossaan salmonellaa. Ja kaiken kukkuraksi minä söin aamupäivällä ulkomaisia pakastevadelmia jäisinä (tuomitkaa minkä tuomitsette, tiedän että se on tyhmää), mutta se oli kyllä jo avattu pussi ja olin syönyt siitä jäisenä aiemminkin. Sen lisäksi 5-10 minuuttia on minusta ehkä hieman lyhyt salmonellaksi, vai? Toinen asia, minkä osaan yhdistää tähän, on se että söin ennen nukkumaanmenoani aivan liikaa herkkuja. Söin varmaan kymmenen leivosta ja kokonaisen purkillisen pringlesejä, join limpparia, ja aiemmin päivällä olin syönyt vielä irtokarkkejakin. Rehellisestisanoen siis porsastelin niin, että oli hieman öklö olo jo nukkumaankäydessä. Olen kuitenkin ihan normaalipainoinen ja perusterve, eli ei ole esim. diabetesta, ärtynyttä suolta tai muuta syömisiin tai ruoansulatukseen liittyvää sairautta.

Nyt tästä tapahtuneesta on kulunut noin tunti aikaa, olo on pysynyt koko ajan täysin hyvänä ja normaalina. Luuletteko, että se vielä palautuu? Tuleeko mieleen mitään, mikä tämän voisi selittää? Jumalan "salamanisku" rangaistukseksi ylensyömisestä? Vai oliko se salmonella, jonka superteräsvatsani vain paransi itsekseen viidessä minuutissa? ;)

(Ja ennenkuin kukaan valittaa pitkästä viestistä tai liiasta yksityiskohtaisuudesta: Haloo, kello on puoli kaksi yöllä ja tämä on Aihe Vapaa. Tiedän, että te luette IHAN MITÄ VAAN ja vieläpä nautitte siitä.)
[/quote]

Teit jostain vitun ripulista noin pitkän aloituksen? Siis ihan oikeesti.. Sä varmaan kuolet!!!!!!! Ei jeesus täällä on tyhmiä ihmisiä, säikähtää vähän ku maha menee sekasin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastevadelmissa on norovirusta yleensä, ja jos tuo on noroa niin olo saattaa vielä huonontua, vaikka välillä tuntuukin paremmalta

Vierailija
4/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen tuota ylensyöntiäsi ennen nukkumaanmenoa. Varmaankin laukaisi jonkin 'hälytyksen' elimistössäsi.

Vierailija
5/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen yllätyspikaripuli saattaa tulla ihan vaikka huonosta ruuasta, stressistä, mistä vaan. Olo on ihan ruumis ihan vaan siksi kun suolta vääntää ja keho reagoi siihen. Mulle tulee tuollasia episodeja jos nukun huonosti.

Vierailija
6/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:46"]

Teit jostain vitun ripulista noin pitkän aloituksen? Siis ihan oikeesti.. Sä varmaan kuolet!!!!!!! Ei jeesus täällä on tyhmiä ihmisiä, säikähtää vähän ku maha menee sekasin.

[/quote]

Kuka sanoi mitään säikähtämisestä? Sanoin, että ihmetyttää.

ap

Vierailija
7/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:50"]

Tuollainen yllätyspikaripuli saattaa tulla ihan vaikka huonosta ruuasta, stressistä, mistä vaan. Olo on ihan ruumis ihan vaan siksi kun suolta vääntää ja keho reagoi siihen. Mulle tulee tuollasia episodeja jos nukun huonosti.

[/quote]

Todellako? En nyt vielä uskalla vielä varmaksi "päättää", että mistä tässä oli kyse, mutta olen kyllä nukkunut viimeaikoina aivan hirveän huonosti. Toivottavasti kyse olisi vain siitä :)

Vierailija
8/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt noin muutaman kerran, ja kiitos ärtyvän suolen en vähästä ripuloinnista hetkahda, mutta tuolloin olen oikeasti harkinnut ambulanssin soittamista! Huimaus ja kylmä hiki sekä kamala olo ovat olleet niin sietämättömiä. En oksentanut, sillä oksennusfoobikkona vältän sitä viimeiseen asti, mutta ei ollut kaukana.

Syytä näihin en ole keksinyt, en ole huomannut syöneeni mitään erikoista, olen herkän vatsani takia huipputarkka ruuan säilyvyydestä, en syö mitään epäilyttävää kuten ap:n vadelmat eikä muistaakseni mitään erikoista stressiäkään ollut. Mysteeriksi jäi, mikä olon on aiheuttanut. Mahataudiksi en usko, sen verran äkillinen ja nopeasti ohi menevä kohtaus.

Vierailija
9/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:46"]

Pakastevadelmissa on norovirusta yleensä, ja jos tuo on noroa niin olo saattaa vielä huonontua, vaikka välillä tuntuukin paremmalta

[/quote]

Niin, norovirusta minä taisinkin tarkoittaa vadelmien kohdalla, enkä salmonellaa. Pahoittelen, en vain ikinä muista, että mikä niissä vatuissa voi olla vialla...

ap (ja myös 8 oli ap)

Vierailija
10/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos teille tulis sormeen syvä haava, tulisko kauhea paniikki..,. Lol

Vierailija
11/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan perusruokamyrkytykseltä.

Vierailija
12/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus anustapin käyttö illalla sekoittaa suolen toiminnan niin että muutamaa tuntia myöhemmin sen tekee mieli suihkia tavaraa pihalle.

Vierailija
13/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ihmeellistä.

Maha-suolikanava on rakennettu niin, että elimistö tyhjentää mahalaukun automaattisesti oksennuksen avulla, kun mahalaukkuun joutuu haitallisia aineita.

Nuo ahmimasi roskaruoat ja -juomat luultavasti aiheuttivat refleksinomaisen oksennuksen.

Ja olo on yleensä aina heikko ennen oksennusta ja sen aikana. Kun mahalaukusta oksennetaan haitalliset aineet ulos, paranee olokin samantien. Näin sinullekin kävi.

Vertaa vaikkapa alkoholin aiheuttamaan oksennukseen. Kun elimistö toteaa, että mahalaukussa on liikaa alkoholia yhdellä kertaa, tyhjentää se mahalaukun automaattisesti oksennuksen avulla ja ihmisen olo paranee kuin taikaiskusta.

Vierailija
14/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaripuli kaikesta tuosta herkuttelusta?

Vierailija
15/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tapahtui ihan samanlainen juttu pari päivää sitten. Heräsin keskellä yötä kamalaan oloon ja menin vessaan jossa kaikki tuli ulos. Samanlainen kylmä hiki ja kuolema olo oli itsellä. Ja itsekkin siis heitin vaatteet jonnekkin nurkkaan ja makasin alasti vessan kylmällä lattialla varmaan pari tuntia. Havahduin siitä sitten jossain välissä ja ryömin sänkyyn jossa iski karmea tärinä kohtaus. Ja itsekkin siis mietin jo soittavani ambulanssia ja vaikka mitä. Lisäksi alavatsani oli koko ajan ihan järkyttävän kipeä ja mietin jo kauhuissani olenko yksi niistä jotka tietämättään ovat olleet raskaana ja synnyttävät vessaan, vaikka sen ei mitenkään pitäisi olla edes mahdollista. Ja siia ihan perus terve nuori nainen olen. Enkä ollut syönyt pakaste vadelmia :-).

Vierailija
16/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä kuulla, että te muutkin tiedätte mistä puhun, mutta kiva juttu, että minullakin tämä voi sitten olla joku tuollainen hetken ohimenevä oikku :) Te, keille tämä on tapahtunut: missä se on tapahtunut? Minullehan tämä oli nyt suhteellisesti ajatellen tosi kivaa, kun sattui kotona kesken unien, mutta ei olisi yhtä onnekasta jos alkaisi yhtäkkiä vaikka koulussa tai kaupungilla... Eli nyt siis tulen ainakin vähän aikaa pelkäämään, että tämä uusiutuu, ja mietin, että miten paljon minulla on syytä sen uusiutumisesta esim. julkisissa tiloissa.

Vierailija
17/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 17 oli taas ap, joka unohti sanoa olevansa ap.

Vierailija
18/20 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oksenti viime yönä klo2 muijan päälle, sen jälkeen ei mitään, syönyt normaalisti ja ihan normaali kakka tuli.

Vierailija
19/20 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on käynyt kaksi kertaa, ja ruoksmyrkytykseksi on menneet tosi pian ohi. Samanlainen käsittämätön vatsanvääntö ja lähes samantien vessaan syöksy ja toimitus (yleensä yhdestä päästä kun en mielellään oksenna jos ei pakosti lennä, oksettanut on kyllä). Hirveän heikko olo ja tutina, mutta jo tunnin päästä normaali. Toisella kertaa olin syönyt ulkomaisia mansikoita ja toisella kertaa en mitään epätavallista, ainoastaan hetki ennen tuota "kohtausta" söin edellispäivänä paistamaani lohta jonka olin asianmukaisesti jääkaapissa säilyttänyt. Voiko ruokamyrkytys mennä ohi heti kun haitallinen aine on vatsasta pois? :o

Vierailija
20/20 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut täysin samanlainen/samanlaisia kohtauksia ja syystä ei tietoa. Ei todellakaan ole mitään mahatautia tms. Vuosien salapoliisityön tuloksena kuvittelisin liittyvän jotenkin joko verenpaineen, verensokerin tai ehkä kortisolitason laskuun. Lääkärit eivät osaa sanoa, diagnoosi määrittelemätön autonomisen hermoston ylitoiminta. Mutta se mistä johtuu ei ole selvinnyt. Eka kohtaus tuli aamuyöllä kesken unien kun heräsin. Kaikki sen jälkeen tulleet kohtaukset ovat tulleet myös keskellä yötä, unesta herättäen. Ja olohan on niinkuin kuolemaa tekisi. Kylmä hiki, totaalinen voimattomuus ja järkyttävä paha olo, eli kohtaus menee kylppärin lattialla maaten ja tavaraa lentää kummastakin päästä. Ambulanssia ei ehdi kohtauksen aikana tilaamaan, kesto maks. sen 10 minuuttia. Ensimmäistä kohtausta edelsi valvomista ja ylikierroksilla käyntiä johtuen vuorotyön aihettamista vuorokausirytmin muutoksista, muutakin stressiä ja kaiken päälle olin juonut illalla kolme ällömakeaa siideriä ennen nukkumaanmenoa. Seuraavan kohtauksen tullessa olen päättänyt että ambulanssi tilataan, jotta kokeet saadaan tehtyä heti tuoreeltaan, lähinnä nuo kortisoliarvot kohtauksen tullessa kiinnostaisi kovasti... Ai niin, kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin ekan kohtauksen kanssa samoihin aikoihin, joten ainakin stressitekijöitä oli silloin aika paljonkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä