Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun laiska mies ei siivoa!

Vierailija
04.02.2015 |

Mies jäi muutama kuukausi sitten työttömäksi ja silloin puhuttiin, että koska mä käyn töissä, niin hänen vastuulleen jää kodinhoito ja siivoaminen. Käytännössä homma on kuitenkin mennyt niin, että mies ei tee kotona juuri mitään. Joskus laittaa astiat astianpesukoneeseen tai pyykit pyykinpesukoneeseen, mutta ei esim. laita puhtaita pyykkejä kaappiin tms. Kertaakaan ei ole imuroitunut ja kun tulen töistä, täällä on kolmen ihmisen sotkut, joille kukaan ei ole tehnyt mitään. Lapset on muutamana päivänä viikossa päiväkodissa just sen takia, että mies saisi hoidettu hommia (hänellä olisi siis muutakin tekemistä kuin siivoaminen), mutta ei siivoa edes niinä päivinä kun lapset ovat hoidossa. Kuukausi sitten oli toisen lapsen synttärit ja mies lupasi korjata koristeet pois asunnosta. Muistuttelin asiasta muutaman kerran ja nyt sitten viikonloppuna otin ne itse pois. Jos miehelle sanoo jostakin, niin hän joko tokaisee takaisin, että eihän tuolla mikään kiire ole tai että hän hoitaa sitten kun hoitaa. Ehdotin, että tekisin hänelle listan kotihommista mitä pitää hoitaa, mutta hän tokaisi että tietää mitä pitäisi tehdä ja ei auta muu kuin alkaa tekemään. Ei kuitenkaan tee juuri mitään. Joten hyväksi havaittuja vinkkejä siihen miten saada mies siivoamaan/tekemään muita kotitöitä, otetaan vastaan!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:32"]

Et voi tosiaan vaatia miestä imuroimaan joka päivä mutta kyllä perushommat tulee hoitaa. Tai kirjaa toiveesi valmiiksi listaksi ja kysy että mitä mieltä mies on näistä töistä tyyliin, tiskikone tyhjätään ja täytetään päivittäin, pestään koneellinen pyykkiä (jos sitä on), laitetaan edelliset kuivat kaappiin, imuroidaan keskiviikkona pikaisesti enimmät villakoirat, päivittäin kerätään ajelevat tavarat paikalleen.

Toivottavasti hoitaa edes lapset hyvin eikä vaan istu pelaamassa päivät pitkät ja syötä lapsille jotain pikaruokaa päivästä toiseen ja jätä ulkoilut väliin jne. Lapsista voisi kanssa kirjata listalle että he tarvivat aamupalan, kunnon lounaan, välipalan, iltapäiväruuan ja iltapalan. Heidän tulisi käydä vähintään 1 / päivä ulkoilemassa ellei sää tai sairaus estä jne.

Älä syyttele äläkä selitä että kun et eilenkään tehnyt jne. Vaan rauhallisesti käytte läpi mitä töitä pitäisi tehdä. Ja kuuntele miestä ja anna hänen oikeasti vaikuttaa listaan. Jos miehen mielestä ei tartte esim pyykätä päivittäin niin tingi siitä ja hoida itse mutta pidä sinulle tärkeistä asioista kiinni. Sitten voitte laittaa nimet työn perään kumpi sen lupaa jatkossa yleensä tehdä (toki toisen aikuisen sairastelut, reissut ym muuttavat listan toimintaa sen aikaa). Jos mies sanoo ettei aio laittaa nimeään mihinkään niin ehdota vaikka että tilaa siivojan kerran kahteenviikkoon ja maksaa sen omista rahoistaan. Tai kysy onko se hänestä reilua että sinä joudut työpäivän jälkeen hoitamaan kaiken.

Itsekkin veikkaan miehelläsi jonkinlaista masennusta eikä vaan saa aikaiseksi jos on aikaisemmin kuitenkin tehnyt. Kotiin jumittuminen saattaa viedä aloitekyvyn. Tietty joku mielenkiintoinen haaste tai harraste ja paljon kehuja siitä mitä mies tekee voisi auttaa myös asiassa. Ainakin itse piristyin paljon kun sain kotonaolon yhteyteen tiettyjä ohjelmointiprojekteja. Vaikka niistä ei tule rahaa oikeastaan ollenkaan niin piristää käyttää aivojaan erilaiseen asiaan.

[/quote]

Oletko sinä nyt ihan tosissasi?! Huh huh...sanaton.

Vierailija
22/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:48"]

Mies jäi muutama kuukausi sitten työttömäksi ja silloin puhuttiin, että koska mä käyn töissä, niin hänen vastuulleen jää kodinhoito ja siivoaminen. Käytännössä homma on kuitenkin mennyt niin, että mies ei tee kotona juuri mitään. Joskus laittaa astiat astianpesukoneeseen tai pyykit pyykinpesukoneeseen, mutta ei esim. laita puhtaita pyykkejä kaappiin tms. Kertaakaan ei ole imuroitunut ja kun tulen töistä, täällä on kolmen ihmisen sotkut, joille kukaan ei ole tehnyt mitään. Lapset on muutamana päivänä viikossa päiväkodissa just sen takia, että mies saisi hoidettu hommia (hänellä olisi siis muutakin tekemistä kuin siivoaminen), mutta ei siivoa edes niinä päivinä kun lapset ovat hoidossa. Kuukausi sitten oli toisen lapsen synttärit ja mies lupasi korjata koristeet pois asunnosta. Muistuttelin asiasta muutaman kerran ja nyt sitten viikonloppuna otin ne itse pois. Jos miehelle sanoo jostakin, niin hän joko tokaisee takaisin, että eihän tuolla mikään kiire ole tai että hän hoitaa sitten kun hoitaa. Ehdotin, että tekisin hänelle listan kotihommista mitä pitää hoitaa, mutta hän tokaisi että tietää mitä pitäisi tehdä ja ei auta muu kuin alkaa tekemään. Ei kuitenkaan tee juuri mitään. Joten hyväksi havaittuja vinkkejä siihen miten saada mies siivoamaan/tekemään muita kotitöitä, otetaan vastaan!

[/quote]

Mitä tehdä kun nainen ei siivoa? 
Käyn töissä ja hoidan kaikki kotityöt, eläinten hoidon ja ruuat yksin.
Nainen opiskelee.
Turhauttavaa vaikka miten olen yrittänyt saada osallistumaan niin ei, joskus jotain roskia kerää pöydiltä^^
M24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:47"]

Mitä tehdä kun nainen ei siivoa? 

Käyn töissä ja hoidan kaikki kotityöt, eläinten hoidon ja ruuat yksin.
Nainen opiskelee.
Turhauttavaa vaikka miten olen yrittänyt saada osallistumaan niin ei, joskus jotain roskia kerää pöydiltä^^
M24

[/quote]

Vaihdat naista! Ota vähän vanhempi. Näille nykynaisille on noussut itsenäisyys päähän. Heistä on tullut itsekäitä ja he kuvittelevat, että vahvana voivat vaatia paljon, mutta heidän ei tarvitse itse tehdä mitään. Kotityöt loukkaa naisen arvoa ja se on alentavaa ja heistä tasa-arvo on sitä, että nainen seisoo miehen takana piiska kädessä käyttämässä miestä hyväksi.

Vierailija
24/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ärsyttävää, mitä se sun miehes päivät pitkät sitten tekee. :o

Itseäni vituttaa että menin "paapomaan" omaa miestäni seurustelun alkuaikoina, kun nyt on jäänyt miehellä päälle ja tietokone kiinnostaa aika paljon enemmän kuin koti. Silti jaksaa kovaan ääneen kirota jos roskis haisee tai maito on loppu tai fairy on loppu. Tai "no onko se mun valkonen kauluspaita nyt sitte likasena", "hyi että toi vessa on likanen". Sitten kun kehotan tekemään asioita itse, ei niillä ole koskaan kiire tai ne eivät häntä häiritse. Seurustelun alkuaikoina yksi eniten arvostamani piirre miehessäni oli hänen "heti"-asenteensa, kaikki hoitui aina heti tai mahdollisimman nopeasti. Nykyään kaikkea saa odottaa, siis todella pitkään.

Vierailija
25/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:15"]

Miksi sinä määräät kodin siisteystason?

Meillä se siivoaa, jota sotkut haittaa.

[/quote]

Ja omakotiasujilla se tekee lumityöt ja leikkaa nurmikon, ketä lumipenkat ja pitkä ruohikko haittaa? Jos toinen harppoo tyynesti hangessa eikä tee elettäkään pihatöiden eteen, voi se toinenkin "ottaa rennosti", koska miksi stressata. Lumet hoitaa keväällä aurinko ja pitkän nurmikon ja lehdet talvella lumi.

Vierailija
26/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:14"]Mä käyn töissä ja miehen kanssa on sovittua, että koska hän on kaiket päivät kotona, niin hän siivoaa! Luuletteko että toisinpäin homma toimisi noin, mies kävisi töissä, nainen kaiket päivät kotona ja MIEHEN tehtävä olisi työpäivän jälkeen siivota? Musta olisi ok, jos esim. viikkosiivous olisi yhteinen homma, mutta musta MUN homma ei vaan ole siivota kolmen ihmisen jälkiä työpäivän jälkeen. Millaisia miehiä teillä muilla oikein on, jos teistä tää on ihan ok?

AP
[/quote]
Sanot sille että sä et suostu siivoamaan enää yhtään ylimääräistä. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Omat (ja lapsen?) pyykit voit pestä. Ja omat jäljet siivoat. Yhtään ylimääräistä et tee.