Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tarvitsee äidin katsekontaktia syöttöhetkessä.

Vierailija
16.11.2021 |

Tai isän tai kuka se syöttäjä onkin. Nykään tuntuu, että aktiivisomettajat ovat puhelimellaan syöttöhetket "käytän tämän imetyshetken päivityksen tekoon". Vauva tarvitsee yhteyttä äitiin, äidin katsetta. Se on ihan tutkitusti tärkeä asia kehityksen kannalta. Ihmiskasvot ja vuorovaikutus aktivoi vauvan aivoja. Ja mikä merkitys sillä onkaan psyykkistä kehitystä, kiintymyssuhdetta ja perusturvan muodostumista ajatellen, t. Perheneuvolan työntekijä

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vauva pitää silmät kiinni? Tai katsoo ihan muualle, huolimatta siitä, että syöttäjä katsoo vauvaa?

Vierailija
2/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vauva pitää silmät kiinni? Tai katsoo ihan muualle, huolimatta siitä, että syöttäjä katsoo vauvaa?

Jos silmät on kiinni, niin ei katseella silloin ole merkitystä. Ja tottahan vauva katselee välillä muualle, mutta tärkeää on, että äidillä on valmius vastata katseeseen, kun kyllähän se vauva katsetta yleensä aina välillä hakee. Eikä siis kyse ole jatkuvasta tuijottamisesta vaan valmiudesta vastata vauvan katseeseen edes suurimman osan syöttöajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva ei koskaan syödessään katso mua silmiin, tuijottaa mun paitaa tai pitää silmiä kiinni :D vuorovaikutusta onkin sitten muuten aina vauvan hereillä oloajat.

Vierailija
4/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, kännykkä pois ja sosiaalisemmaksi.

Vierailija
5/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kuopuksen kohdalta erityisen hyvin sen, kun somettelin vauvan torkkuessa rinnalla. Useamman kerran havahduin siihen, että vauva tuijottaa minua. Vastasin katseeseen, annoin hymyn ja vauva sulki tyytyväisenä silmänsä.

Eli allekirjoitan sen, että on tärkeää vastata vauvan kontaktiin. Mutta vieläkään en ole sitä mieltä, että silmät kiinni olevaa vauvaa tarvitsisi koko ajan tuijottaa. Some tekee kohtuullisissa määrin myös hyvää äidille.

Vierailija
6/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aloitus pötyä.

Vierailija
7/7 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi ihan spooky katsoa vauvaa silmiin, kun se syö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän