Paljonko teidän tokaluokkalaisilla on yleensä läksyjä?
Esikoisen pikkukoululaisaikoihin verrattuna musta tuntuu jotenkin paljolta pojan läksymäärä... Matikasta on joka kerta vähintään 1,5 aukeamaa (kotiläksylaatikko ja lisätehtävät) Joskus kaksi aukeamaa + jos ei koulussa ole ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä, ne pitää myös tehdä kotona. Oikeinkirjoituskirjasta saattaa samana päivänä olla ainakin se aukeama tehtävänä ja lukuläksyn kanssa vastataan neljään kysymykseen vielä kirjoitusvihkoon.
Uskonnossa ja ymmissä yms. läksyt on nyt vielä olleet ihan kohtuulliset, ehkä se kolme tehtävää per aine.
Poika on vielä erityislapsi ja oikeasti parhaimmillaan ollaan väännetty 3-4 tuntia niitä hiton läksyjä! Pari tuntia on vielä ihan normaalia. Hieman raskaalta joskus tuntuu.... Puolessa tunnissa selvitään, jos on vaan matikkaa.
Vai onks nykyään kaikilla jotenkin enemmän läksyjä? Vai tuntuuko musta vaan? :D
Kommentit (13)
Järkyttävän paljon! Mun pojalle, normioppilas, tulee ehkä matikasta se läksylaatikko ja sitten äidinkielestä joku monista. Ussan läksy on tullut viimeksi viime vuoden puolella. Lukuläksy tulee n. kerran viikossa.
Ei ole normaalia että noin paljon tulee läksyä, ota yhteys kouluun ja kerro kuinka pitkä aika niiden tekemiseen menee.
Olen ollut opeen yhteyksissä. Vois kuulemma mennä läksyparkkiin tekemään niitä koulun jälkeen, jos siellä keskittyisi tehokkaammin, mutta poika ei halua, enkä ole pakottanut. Enkä oikein tiedä mitä sekään sit auttas... Vähän paremmin menee, jos seison vieressä ja pidän visusti huolen, ettei poitsun ajatukset lipsahda pois läksykirjoista yhtään. Tänään meni yhteensä "vaan" joku 1,5h läksyihin + pari taukoa aineiden välillä, kun annoin pienen palkinnon jokaisesta tehtävästä ja läksyjen jälkeen sai mukillisen limpparia.. Tai ainakin jätkä totes itse, että pitäs varmaan aina ollut joku palkinto, niin tulis joutusammin tehtyä :D
Kävin open kanssa juttelemassa ja kuulemma antaa näille tenaville tosi vähän läksyjä... Ja kyllä, ne lisätehtävätkin on pakollisia.
Koulussa pojalla ei ole mitään ongelmaa tehtävien kanssa. Mitä nyt ei aina ehdi kaikkia tehdä ja pakertaa niitä sitten kotona.. Mutta sovittiin nyt, että poika saa tehdä sen puoli tuntia läksyjä ja minä vahdin, että se aika sit tehdään kanssa ja loput sit jätetään tekemättä. Pojalla ei kuitenkaan erityisyydestään huolimatta ole mitään oppimisongelmia, lukee nopeasti ja matikankokeista saa melko tasaisesti lähes täysiä pisteitä... On vaan niin perfektionisti, että maailma melkein kaatuu, jos tekee virheen ja joutuu kumittamaan. Ja juuttuu helposti ihan epäolennaisiin juttuihin.
Mutta meillä nyt kuitenkin on kolme lasta ja hieman on tuntunut epäreilulta, että töiden jälkeen käytän pari tuntia yhden kanssa olemiseen liki päivittäin, kun sitä aikaa muutenkin lapsille on vähän.
Kohtuutonta. Opetan itse kakkosia ja omakin lapsi on kakkosella. Ottaisin rehtoriin yhteyttä.
Sinuna lähtisin koulu psykologin kanssa selvittämään, miksi homma takkuaa. Se olisi tärkeintä tietää, jotta lapsesi voi saada neuropsykologista kuntoutusta ennen yläkouluun siirtymistä. Siitä voi nimittäin tulla katastrofi, koska läksyjen määrä ja koealueiden koko tuplaantuu tai triplaantuu. Lisäksi osa opittavasta aineksesta on vain läksytehtävissä, joten niitä juttuja ei voi oppia, jos läksyt jäävät tekemättä.
Matikasta kotitehtävälaatikko, jossa menee pojallani noin 5 min ja ti-to lukuläksyä. Lukuläksyä ei hänen tarvitse lukea enää vanhemmalle ääneen kun lukeminen sujuu jo niin hyvin, mutta siihen menee yleensä n. 5 minuuttia. Nyt kertotauluja opetellessa saattaa alkaa menemään vähän enemmän aikaa, mutta ei paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:35"]
Sinuna lähtisin koulu psykologin kanssa selvittämään, miksi homma takkuaa. Se olisi tärkeintä tietää, jotta lapsesi voi saada neuropsykologista kuntoutusta ennen yläkouluun siirtymistä. Siitä voi nimittäin tulla katastrofi, koska läksyjen määrä ja koealueiden koko tuplaantuu tai triplaantuu. Lisäksi osa opittavasta aineksesta on vain läksytehtävissä, joten niitä juttuja ei voi oppia, jos läksyt jäävät tekemättä.
[/quote]
Poika on jo lastenpolin asiakas siltä osin. Lukuaineissa tuskin tulee hankaluuksia, koska on nopea lukemaan ja omaksuu tietoa kuin pesusieni. Kirjalliset hommat tökkii. Lastenpsykiatri meille sanoi, ettei saisi mennä kuin puoli tuntia, mutta minkäs teet, jos ne ei vaan siinä ajassa valmistu! Esikoinen ei tosin koskaan joutunut mitään lisätehtäviä tekemään. Ne oli ihan vapaaehtosia jos joku niitä halus tehdä...
Jotenkin tämä vastaa myös omaa mielikuvaani alakoulusta. Tehtäviä oli niin maan mahdottomasti, ja ne olivat sitä saman asian toistamista. Niiden kanssa saattoi mennä tuntikausia. Yläkoulu oli tosi rentoa, koska läksyjä oli huomattavasti vähemmän. Vasta lukiossa muistan käyttäneeni yhtä paljon aika opiskeluun kuin ala-asteella.
Meillä 2*viikko matikasta vajaan puolen sivun tehtävälaatikko, 2*viikko lukuläksy n. 2 sivua plus 3 kysymystä vastattavana. Parin viikon välein sanelukoe ja muutaman viikon välein matikankoe.
Meillä oli esikoisen aikana ihan samaa ilmiöä sekä ekalla että kolmannella. Tokalla ei ollut noin paljon, kun oli kokeneempi opettaja. Olin yhteydessä opettajaan muutamaan kertaan.
Itse olen nyt sairaan lapsen kanssa kotona ja tekemistä kyllä piisaa ekaluokkalaisellakin, kun pitää tehdä läksyjen lisäksi vielä ne kouluaikana tehdyt tehtävät. Meillä ekaluokkalaisella päivän etenemisvauhti tuntuu olevan noin 3 sivua äikässä (siis kirjoittamista, lukuläksy sitte erikseen) ja 3 sivua matikassa. Riippuu ihan siitä, että mitä poika on saanut koulussa tehtyä, mutta usein tulee kotiin matikasta ja äikästä sellainen 1,5 sivua molemmista.
Hyvä näppisääntö on monella konkariopettajalla, että sellainen 30 minuuttia riittäisi läksyihin. Meillä se ei kyllä riittänyt esikoisella ollenkaan, hällä meni noin 2 h ja nyt kuopuksellakaan se ei riitä, vaikka poika osaa lukea ja kirjoittaa, niin iltiksen jälkeen jää lähes aina kotiin tehtävää kyllä.
Opettajalle voisi vinkata, että läksyjä voi eriyttää, jos kyseessä on erityislapsi. Kyllä 2 h on ihan ehdoton maksimi minusta tokaluokkalaiselle ja muistan itse valittaneeni tästäkin määrästä jo opettajalle.
Ai niin ja tuli mieleen, että kuulin, että yhdessä Helsingin arvostetuimmista kouluista eli keskustan Norssissa ei saa yläkoulussakaan antaa läksyjä kuin matikasta ja kielistä. Se lienee taas ihan vastakohta näille meidän lapsien kouluille.
Meidän tokaluokkalainen saa yleensä
- matikasta sen puolikkaan sivun tehtävälaatikon, joskus edellisen sivun loppuun, jos ei ole ehtinyt tunnilla tehdä / 2x viikko
- käsialaharjoituksia noin 1,5 sivua / viikko
- äidinkielestä noin sivun verran / viikko
- enkusta sanojen kirjoitusta ja joku pikku tehtävä /viikko
- muista aineista satunnaisesti jokunen moniste, näitä ei edes viikottain
Sanoisin, että lapsesi saa kohtuuttoman paljon läksyjä.
Kohtuutonta. Alkuopetusikäisellä pitäisi mennä n. 15 min läksyjen tekoon. Open pitää osata arvioida läksymäärä lapsen kykyjen mukaan. Ota opeen yhteyttä.
T. Ope