Arjen pienet säästövinkit jakoon
Olisi kiva, jos tähän ketjuun koottaisiin niitä arjen pieniä säästövinkkejä. Ei oo väliä ootko sinkku, opiskelija, työtön, suurperheellinen vai mikä - eläminen on silti kallista ja siksi sitä onkin mukava löytää pieniä pihistelyvinkkejä.
Meillä käytettyjä
- Leikkaan mieheni hiukset itse hiustenleikkuukoneella. Hän suosii ihan lyhyttä mallia, joka on helppo toteuttaa kotonakin vaikkei olisi mitenkään supertaitava hiustenleikkuussa. Kone maksoi ehkä 50e, mutta on maksanut itsensä takaisin jo aikaa sitten.
- Käytän vaatteet todellakin loppuun. Vasta heitin pois alushousut jotka olivat lopulta niin risat, reikäiset ja rispaantuneet, että putosivat päältä. En ole kovin tarkka tyylistäni, kunhan töissä käytettävät vaatteet nyt ovat ehjät ja puhtaat.
- En välttämättä tarvitse lahjoja, mutta esitän esim joululahjoista kysyttäessä toiveen, että saan jotain "järkevää". Edellisjouluna pyysin äidiltäni uudet tyynyt meille. Synttärilahjaksi sain kaipaamani collegepaidan.
- Rakastan ilmaista tavaraa! Olen saanut meille ilmaiseksi ainakin kukkatelineen, todella nätin vaalean maton, pari lamppua ja vanhan 60-luvun senkin. Nämä ovat tulleet lähipiiristä. Toisen roska, toisen aarre. Olen myös saanut kasvihullulta äidiltäni muutamia viherkasveja. Halpaa sisustamista.
- OIKEASTI HYVÄT tarjoukset kaupoissa. Esimerkiksi nyt Citymarketissa on Euron päivät. 250g jauhelihapaketit 1e/kpl, kilohinta on 4e. Prismassa Kotimaista sika-naudan kilohinta on 5,36e. Selvää säästöä siis.
Näin joulun aikaan tuli mieleen yksi: arvosta perinteitä = voit käyttää vanhaa eikä aina tarvitse ostaa uutta. Joulu tuntuu joululta, kun laitetaan mummovainaan aikaiset joulutaulut, ne samat matot ja verhot, jotka meillä on aina jouluna, kuusenkoristeiksi niitä, jotka ostin ensimmäiseen omaan joulukuuseen, jonka esikoinen askarteli eskarissa, joka ostettiin silloin kun kesälomareissulla poikettiin Joulupukin pajalla ...
Ja nämä kerrotaan lapsille, jota tietävät niihin esineisiin liittyvät tarinat eikä tarvitse ostaa kuin jotain pientä ja rikkoutuneitten tilalle uutta.