Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä endometrioosista kärsiviä?

Vierailija
02.02.2015 |

Moikka! Täällä yksi nuori nainen joka epäilee sairastavansa endometrioosia. Olen käynyt useasti lääkärissä valittelemassa kovia kuukautiskipuja. 1.5vuotta sitten sain tramalit ja clotamit koviin kipuihin. Tramal ei sopinut ja se vaihdettiin myöhemmin panacodeihin. Panacod vie hyvin kipuja pois ja tekee niistä suht siedettävät. Olen käynyt ultrassa ja siinä ei näkynyt mitään, mutta olen kuullut ettei endometrioosi välttämättä edes näy ultrassa. Sanoinkin siitä mutta he kivenkovaa väittivät ettei mitään endoa ole. Oireet kuitenkin täsmäävät, kaikki! Kivut alkavat n. Viikkoa ennen kuukautisia ja olen jopa menettänyt tajuni useasti kipujen takia. Minulla on todella korkea kipukynnys joten se kertoo jo paljon. Olen vaatinut tutkimuksia ja pyytänyt päästä tähystysleikkaukseen mutta joka kerta sama homma kun käyn lääkärillä, kipuja vähätellään ja AINA käsketään kokeilla liikuntaa kipuihin. Kokeiltu on, pahentaa vaan kipuja ja putoilen polvilleni jatkuvasti. Olen siitä sanonut, ja silti patistetaan liikkeelle ja sanotaan että kyllä se auttaa. Ultratutkimuksista vielä sen verran että oikeanpuolista munasarjaa ei näkynyt lainkaan, kysyin että no mitäs nyt ja sain tämän vastauksen: Ei se mitään vakavaa ole. Kyllä se siellä on. Siis voi vit.. Kertokaa omia kokemuksianne endometrioosista ja siitä, että miten se teillä todettiin :) ps. Olen pahoillani jos teksti tulee pötkönä, olen täällä puhelimella ja aina kun julkaisen täällä tekstin, niin se onkin pötkönä jaoittelusta huolimatta :(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluaisin vielä lisätä tähän että kivut ovat juurikin tuon oikean puolimmaisen munasarjan kohdalla pahimmat. Ja sitä ei löytynyt ultrassa.. Ylilääkäri kutsuttiin vielä paikalle katsomaan että löytääkö hänkään ja ei löytänyt mutta se ei kuulemma ole huolestuttavaa. T. Ap

Vierailija
2/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mulla todettiin noin 2 vuotta sitten endometrioosi. Oireet alkoivat yhtäkkiä noin puolivuotta ennen. Minulla oireena järkyttävä paineen tunne virtsarakossa ja alavatsalla. Kävin kaiken maailman virtsakokeet moneen kertaan läpi ennen kuin älysin mennä gynelle ongelman kanssa. Sielläkään varsinainen syy ei vielä selvinnyt, mutta ultrassa näkyi munasarjassa möykky, jota lääkäri epäili kystaksi, joka sitten painaisi virtsarakkoa. Tähän sain hoidoksi e-pillerit ja, jos kysta ei itsessään lähtisi 6kk sisässä pois se poistettaisiin tähystyksessä. No ei lähtenyt ja tähystykseen pääsinkin pian, kun tämä oli todettu. Heräämössä sitten kuulin, että kyseessä oli endometrioosi ja toinen munasarja lähti endometriooman mukana. Jatkan edelleen pillereiden syöntiä, mutta lääkäri on suositellut pikaista raskautumista, mikä olisi paras lääke endon kasvulle. Pillerit myös hidastavat etenemistä. Suosittelisin, että kysyisit toisenkin gynekologin mielipidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, kuulostipa hurjalta :( onneksi pääsit leikkaukseen ja kipuilun syy selvisi. Mä olen koittanut useita eri e-pillereitä ja yhdetkään eivät ole sopineet mulle :( t. Ap

Vierailija
4/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan juurikin tuo kipuilun ajankohta täsmää ainakin omien oireiden kanssa, pahimillaan olivat noin viikkoa ennen menkkoja. Leikkauksen jälkeen kipuilua on ollut jonkin verran, ei mitenkään säännöllisesti. Eikä yhtä pahasti. Menkat ovat myös rauhoittuneet, pystyy jotai niiden aikana tekemäänkin...toki myös pillerit varmasti vaikuttavat ja syön aina 2 lautaa putkeen. Endometrioosi yhdistyksen sivulta saa hyödyllistä tietoa, siihen kannattaa tutustua ja tosiaan käy uudestaan gynellä.

Vierailija
5/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin ensin laparoskopia ja neljä vuotta myöhemmin kohdunpoisto. Nyt lähes kivuton!

Vierailija
6/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitten hyvät naiset pettykö jos raskaus ei autakaan kipuihin. Jotkut saavat helpotusta pidemmäksikin aikaa mutta eivät läheskään kaikki. Raskautta ei kannata lykätä, tauti yleensä etenee, mutta mikään automaattinen parannuskeino se ei ole.

Vierailija
7/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös alettiin tutkimaan endometrioosia n kolme vuotta sitten. Kivut olivat niin kamalat että kipulääkkeilläkään en pärjännyt, niin sain e-pillerit. Mullakaan ultrassa ei näkynyt mitään vaikka kaikki oireet viittasivat tuohon endometrioosiin ja se ei ole kuulemma mahdotonta että ultrassa ei näy mitään. Kävin itsekin kolmet pillerit läpi ennen kun löytyivät sopivat ja ovat auttaneet kipuihin ihanpa hyvin. Minulta on vähennetty kuukautisia, koska endometrioosi kuulemma kasvaa kuukautisten aikana pahemmaksi. Tsemppiä paljon että sinullekin löytyisi joku helpotus! :)