Koiranomistajat, miksi ette kouluta lemmikkiänne?
Koiraperheissä ei ole enää kiva vierailla. Tykkään kyllä koirista, mutta tuttavapiirini koirat ovat ihan hirveitä, kouluttamattomia otuksia. Miksi otatte koiria, kun ette viitsi kouluttaa niitä?
On kurja tulla kylään, kun heti oven auettua siitä ovenraosta puskee hyppivä koira. Vierailulle tullessa pitää miettiä päälle vaatteet, joiden kanssa ei väliä, vaikka koira hyppii ja raastaa kynsillään. Eteisessä kenkien ja vaatteiden riisuminen on hankalaa, kun koira täyttää koko kapean tilan, tunkee päälle ja nuolee.
Koiraperheessä olo on yhtä tuskaa. Ei ole mukavaa, kun kultaisen noutajan kokoinen olento tunkee väkisin syliin, kun istut alas. Tai vasikankokoinen dalmatialainen tulee pureskelemaan jalkojasi. Jos yritän komentaa koiraa tai työntää sitä pois, se vain innostuu. Yhdessäkin perheessä vieraat istuu suihkepullot kourassa, joilla on tarkoitus ruikkia pois tungettelevaa koiraa. Sesijaan, että omistaja tulisi ja komentaisi sitä.
Kahvittelu tai syöminen on ihan mahdotonta. Iso koira tunkee pöydän alle ja tunkee päänsä vuorotellen jokaisen syliin ja kerjää. Vielä isompi koira yltää nappaamaan ruoat lautaseltasi. Pienet kiipeää tuolinjalkaa pitkin ja kerjää.
Ja mikä siinä on, että usein ne koirat haisee? Ovat joko likaisen tahmeita tai jos ovat puhtaita, niin yleensä hengitys haisee ihan jätteiltä. Kiva olla kylässä, kun vieressä vahtoo koko ajan koira, joka hönkäilee kaatopaikan lemua yllesi.
Koiraperheessä vierailu on aina stressi. Miksette kasvata niistä koirista kivoja?
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 08:35"]
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Onneksi mun tuntemat ihmiset on opettaneet koiransa paremmille tavoille.
[/quote]
No kiva sulle. Mun tuttavapiirissä on kaksi noutajaa, dalmatialainen, dobermanni, perhoskoira ja sheltti. Kaikki yhtä kouluttamattomia. Todella kurjaa. Ja sitten ihmetellään, kun me ei olla kovin usein menossa näille ihmisille kylään.
Toki tervehdin koiraa, kun menen kylään. Voin paijata ja leikkiä. Mutta ei koiraa saa totuttaa noin päälle käyväksi. Tuntuu, että noissa perheissä koira on lauman pomo ja kaiken keskipiste, kun pitäisi olla ihan toisin.
Meillä koirat on semmosia et ei tule hyppimää jos oikeesti tekee selväks et mähän en rapsuta. Jos vieras itse rapsuttaa ja näin niin en puutu koiran rapsutus kerjäilyihin. Sanon aina vieraalle et jos ei halua että koira tulee hyppimää ja kerjäämää rapsutuksia, kannattaa olla huomaamatta koko koiraa niin koirakin tajuaa et aha toi ei mua rapsuta. Mutta ei tosiaankaan kannata yleistää että missää koirataloudessa ei koulutets koiraa vaikka tästä en kyllä loukkaantunutkaan. Kyllä tajuan että et nyt ehkä tarkoittanut ihan kaikkia koiratalouksia
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Onneksi mun tuntemat ihmiset on opettaneet koiransa paremmille tavoille.