Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutuksesta herääminen

Vierailija
14.11.2021 |

Mulle tehtiin leikkaus nulutuksessa. Heräämössä mut herätettiin just kun olin alkanut nähdä unta. Harmitti kun hyvä uni jäi kesken. Näkyykö sykkeestä tai verenpaineesta tai jostain, jos näkee unta? Kuvittelisin, että nukutuksen aikana ei näe unia, kun se on aikaansaatu lääkkeillä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hallusinoinut tai sitten on kyseessä joku poikkeus.

Vierailija
2/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallusinaatiot kuuluu kyl siihen heräämis vaiheeseen, siksi ei jätetä yksin herää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei unien näkeminen ole hallusinointia. Olin siis ko heräämössä, leikkauksen jälkeen, kun näin unia. Ihmettelen vaan, että mistä ne tiesi tulla just silloin herättämään, kun ei mulla mitään aivotoiminnan mittaria ollut, vaan ihan vaan sykkeen, verenpaineen ja ehkä happisaturaation mittarit.

ap

Vierailija
4/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se uni on voinut näkyä sen jälkeen kun herätysaine on jo annettu, etkä ole enää varsinaisessa anestesiassa.

Vierailija
5/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei unien näkeminen ole hallusinointia. Olin siis ko heräämössä, leikkauksen jälkeen, kun näin unia. Ihmettelen vaan, että mistä ne tiesi tulla just silloin herättämään, kun ei mulla mitään aivotoiminnan mittaria ollut, vaan ihan vaan sykkeen, verenpaineen ja ehkä happisaturaation mittarit.

ap

Sattumalta? Tuskin niitä kenenkään unennäöt kiinnostaa. Mistä herätyskello tietää herättää mut just kesken unen?

Vierailija
6/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi täsmälleen samoin, eli näin unen SELKEÄSTI nukutuksen aikana. Mainitsin siitä jopa lääkärille, joka tuli juttelemaan mun kanssa leikkauksen jälkeen:)

Vierailija
7/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se uni on voinut näkyä sen jälkeen kun herätysaine on jo annettu, etkä ole enää varsinaisessa anestesiassa.

Niin juuri, tai siis nykyään ei anneta erillistä herätysainetta, unilääkitys vaan lopetetaan.

Kuitenkin ihmisen vaste unilääkkeisiin on osin yksilöllinen. Eli ymmärsin apn kysymyksen niin että mistä ne tiesi herättää apn juuri kesken unien, kun lääkkeen vaikutus oli lakannut?

Vierailija
8/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena nielurisaleikkauksessa ja muistan kyllä että heräsin ihan yksin tyhjässä huoneessa, vierellä oli vaan sulahtanutta jäätelöä. Tämä vuonna 1981.

Vierailija
9/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää koska se uni on nähty? Voi pitkänkin tuntuinen uni näkyä juuri sekuntia ennen heräämistä. Nämä unen kestot ja niiden näkemisen aika-arviot eivät vastaa sitä koska ne oikeasti ovat tapahtuneet. Unitutkimuksessa näitä kysellään ja sitten kerrotaan että miten laitteet sen havaitsivat. Usein ei ole sinnepäinkään potilaan omien arvioiden kanssa.

Vierailija
10/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet uneksinut hallusinaation kautta unia siitä että nukkuisit. Mulla kävi juuri näin. Kotiuiduin suuresta leikkauksesta kotiin pitkän osastojakson jälkeen. Muutama päivä kotiutumisesta, kävi niin että yöllä heräsin siihen että olisin sairaalassa. Muutama minuutti meni siinä ihmettelessä. Vähän ajan päästä tajusin etten ole.

Vierailija
11/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellosta kattonu, että kyllä ton pitäs jo heräillä. Jos ei ala itse heräileen, niin tullaan varmistamaan että kaikki on kunnossa.

Vierailija
12/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin neljä tuntia nukuksissa vielä leikkauksen jälkeen heräämössä. Heräsin siihen kun suuta kuivi hirveästi ja yskitti. Mitään unia ei näkyny.

Vierailija
13/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen näkee unia kun on riittävän syvässä unessa. Tätä kutsutaan REM uneksi.

Vierailija
14/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsena nielurisaleikkauksessa ja muistan kyllä että heräsin ihan yksin tyhjässä huoneessa, vierellä oli vaan sulahtanutta jäätelöä. Tämä vuonna 1981.

Sairaanhoito on onneksi kehittynyt aika valtavasti 30 vuodessa.

Noin ei nykyään enää toimita, monestakaan syystä.

Vierailija
15/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoito on onneksi kehittynyt aika valtavasti 30 vuodessa.

Noin ei nykyään enää toimita, monestakaan syystä.

Matematiikassa riittää näköjään vielä kehitettävää, ko. vuodesta on jo 40 vuotta!

Vierailija
16/16 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap kyselet liian vaikeita, tämä on sentään vauvapalsta. 😄 Mutta yksinkertaistaen: nukutuksessa syke ja verenpaine laskee (lääkkeillä). Kun lääkkeiden teho lakkaa, syke ja verenpaine nousee.

Unet on useimmiten REM-unta, eikä syvää unta.

Tiedän kun olen sh. 🙂