Auttaako uusi raskaus abortin jälkeiseen syyllisyyteen?
Te, jotka olette tunteneet surua ja syyllisyyttä abortin jälkeen ja raskautuneet uudelleen, onko uusi raskaus auttanut pääsemään yli abortin tuskasta? Tein itse abortin ja kadun sitä enemmän kuin mitään maailmassa, ratkaisun tein paniikista ja hormoneista sekaisin.
Huom! Tämä keskustelu ei kaipaa abortinvastustajien yms kommentteja.
Kommentit (24)
Toivottavasti et tule enää raskaaksi! Hyi!
Minä olin äitini abortin jälkeinen "laastariraskaus" ja hän hankkitui raskaaksi alkoholisti-isälleni, josta erosikin sitten raskauden aikana.
Jos abortti kaduttaa, miksi ei kannattaisi hankkiutua uudestaan raskaaksi? Ihan turhaa hysteriaa on väittää, että se olisi väärä ratkaisu. Itse olisin toiminut näin, mutta valitettavasti en ole enää abortin jälkeen tullut raskaaksi (syy ei liity mitenkään aborttiin).
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:22"]
En katunut aborttia, jonka tein osittain varmaan samoista syistä kuin ap. Enkä kadu vieläkään. Mutta katsoin tarkkaan, että ne asiat, jotka saivat minut päätymään aborttiin, olivat poistuneet elämästäni ennen uutta raskautta (nyt maisterin paperit taskussa, vakityö, säästössä asuntoa varten 20 000 €:n pesämuna ja vauvalle oli varaa ostaa ihan juuri ne tarvikkeet jotka halusin ja voin huoletta jäädä äitiyslomalle hyvän äitiysrahan ja säästöjen turvin kuukauden päästä. Koko ajan oli kuitenkin vakaa pitkä parisuhde ja rakas mies rinnalla.) Jos olisin hankkiutunut heti uudelleen raskaaksi, olisin varmasti alkanut katumaan ensimmäistä aborttia, koska silloinhan se olisi ollut turha.
[/quote]
Tapoit siis lapsesi rahan takia. Siinä mulla oikea vuoden mutsi.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:36"]
En vastusta aborttia, mutta tuo nyt on ihan ääliö touhua. Yhyy tein abortin ja nyt haluun heti raskaaks. Älä! Mitä se auttaisi. Saatat katua sitäkin heti ja teet vain uuden abortin tai sitten lapsi kärsii. Odota ainakin 2 vuotta, itse tekisin noin. Lasta ei tehdä korvaamaan toista. Ei vapaaehtoisesti abortoitua, eikä menetettyä esim.kohtuun kuollutta. Lapsi pitäisi olla toivottu, ei mikään korvaava juttu.
[/quote]
Aika kova vaatimus tuo, ettei lasta saa tehdä korvaamaan toista. Lapsi ei varmaan koskaan täysin korvaa menetettyä sisarusta, mutta aika moni perhe on saanut suurta lohtua, kun esim. keskenmenon jälkeen on tärpännyt uudestaan. En kävisi heitä arvostelemaan.
Mitä lapsen kärsimiseen tulee, niin olen tuo yllä oleva, jolta on abortoitu isompi sisarus, ja olen aina tuntenut oloni hyvin rakastetuksi. Alapeukkua tosin näytti tulevan. Lieneekö niin, ettei kerran abortin tehnyt saa olla hyvä vanhempi.
[/quote]
Oma lapseni kuoli kohtuun. En todellakaan olisi voinut kuvitella että vaikka heti tulisin raskaaksi niin tekisin korvaavan lapsen. Ap teki vapaaehtoisesti abortin ja nyt puhuu kuinka haluaa hyvittää asian uudella lapsella. Tehköön jokainen kuten haluaa, minulle tuo kohtukuolema oli niin raskas juttu hautajaisien ja kaikkien muiden järjestely vain vahvisti sidettä lapseen jonka menetin. Mikään eikä kukaan voi häntä korvata ja siksi en ymmärräkkään näitä uusi korvaa menetetyn juttuja. Olen nyt uudelleen raskaana. Tämä oli yllätys enkä olisi vielä ollut valmis uuteen raskauteen. Silti en kadu hetkeäkään tätä pientä. Hän ei korvaa pientä tyttöä jonka menetimme, mutta mikään ei myöskään voi korvata tätä pientä. Minusta Apn pitäisi odottaa kunnolla. Jos hän tosiaan alkaakin katumaan taas ja tekee abortin. Näitä tilanteita ei oikeastaan voi verrata. Lapsen menettänyt on alunperinkin halunnut lapsen ja vasten tahtoaan menettänyt ja jos lasta on suunniteltu niin ei se ole väärin yrittää uutta raskautta. Kunhan ei ajattele että noo siinä meni yksi, tehdään uusi. Abortin tehnyt valitsee itse ja jos heti haluaakin raskaaksi niin kyseessä on katumus
Ei lapsia tehdä vain parantaakseen syyllisyyden tunnetta. Ihan väärin perustein lähdet lasta hankkimaan. Älä tee sitä! Olet päätöksesi tehnyt kun aborttiin päädyit. Mene ja puhu ammatti ihmisen kanssa. Kun olet varmasti henkisesti kunnossa niin sitten voit miettiä haluatko todella lapsen. Nyt jos teet lapsen vain koska kaduttaa niin kohta saatat katua raskautta ja mitä siitä seuraa? Abortti ja uusi kierre. Hae apua ja puhu ahdistuksesta. Lapsi ei ole mikään lelu jolla hyvitetään omia virheitä!
En osaa sanoa, koska en tuntenut missään vaiheessa syyllisyyttä abortista. Auttoi kun tiesi itse, että teki oikein ja lääkärikin sanoi, että tilanne on sellainen. En olisi ollut valmis pitämään lapsesta huolta ja nyt olen!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:36"]
En vastusta aborttia, mutta tuo nyt on ihan ääliö touhua. Yhyy tein abortin ja nyt haluun heti raskaaks. Älä! Mitä se auttaisi. Saatat katua sitäkin heti ja teet vain uuden abortin tai sitten lapsi kärsii. Odota ainakin 2 vuotta, itse tekisin noin. Lasta ei tehdä korvaamaan toista. Ei vapaaehtoisesti abortoitua, eikä menetettyä esim.kohtuun kuollutta. Lapsi pitäisi olla toivottu, ei mikään korvaava juttu.
[/quote]
Aika kova vaatimus tuo, ettei lasta saa tehdä korvaamaan toista. Lapsi ei varmaan koskaan täysin korvaa menetettyä sisarusta, mutta aika moni perhe on saanut suurta lohtua, kun esim. keskenmenon jälkeen on tärpännyt uudestaan. En kävisi heitä arvostelemaan.
Mitä lapsen kärsimiseen tulee, niin olen tuo yllä oleva, jolta on abortoitu isompi sisarus, ja olen aina tuntenut oloni hyvin rakastetuksi. Alapeukkua tosin näytti tulevan. Lieneekö niin, ettei kerran abortin tehnyt saa olla hyvä vanhempi.
[/quote]
Ööö, keskenmeno nyt ei liity tähän asiaan...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:13"]
Jos abortti kaduttaa, miksi ei kannattaisi hankkiutua uudestaan raskaaksi? Ihan turhaa hysteriaa on väittää, että se olisi väärä ratkaisu. Itse olisin toiminut näin, mutta valitettavasti en ole enää abortin jälkeen tullut raskaaksi (syy ei liity mitenkään aborttiin).
[/quote]
Ehkä siks että seuraavassakin raskaudessa voi 'mennä sekaisin hormoneista' ja abortoida uudenkin lapsen.
Elää nyt sitten vaan päätöksensä kanssa. Et sä ap sitä abortoitua lasta enää saa takas vaikka mitä tekisit.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:48"]Ei lapsia tehdä vain parantaakseen syyllisyyden tunnetta. Ihan väärin perustein lähdet lasta hankkimaan. Älä tee sitä! Olet päätöksesi tehnyt kun aborttiin päädyit. Mene ja puhu ammatti ihmisen kanssa. Kun olet varmasti henkisesti kunnossa niin sitten voit miettiä haluatko todella lapsen. Nyt jos teet lapsen vain koska kaduttaa niin kohta saatat katua raskautta ja mitä siitä seuraa? Abortti ja uusi kierre. Hae apua ja puhu ahdistuksesta. Lapsi ei ole mikään lelu jolla hyvitetään omia virheitä!
[/quote]
Niin totta.
Miksi hankkia heti lasta kun on kerran abortin tehnyt? Öööö
----
Kaverini joutui abortoimaan ja oli syyllisyyden tuskassa. Mutta tilanne olisi ollut lapselle Todella väärä. Ja isäehdokas myös..
Uuden miehen kanssa sai myöhemmin lapsen ja juu, kyllä se auttoi hänen tuskaansa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:22"]
En katunut aborttia, jonka tein osittain varmaan samoista syistä kuin ap. Enkä kadu vieläkään. Mutta katsoin tarkkaan, että ne asiat, jotka saivat minut päätymään aborttiin, olivat poistuneet elämästäni ennen uutta raskautta (nyt maisterin paperit taskussa, vakityö, säästössä asuntoa varten 20 000 €:n pesämuna ja vauvalle oli varaa ostaa ihan juuri ne tarvikkeet jotka halusin ja voin huoletta jäädä äitiyslomalle hyvän äitiysrahan ja säästöjen turvin kuukauden päästä. Koko ajan oli kuitenkin vakaa pitkä parisuhde ja rakas mies rinnalla.) Jos olisin hankkiutunut heti uudelleen raskaaksi, olisin varmasti alkanut katumaan ensimmäistä aborttia, koska silloinhan se olisi ollut turha.
[/quote]
Tapoit siis lapsesi rahan takia. Siinä mulla oikea vuoden mutsi.
[/quote]
Outoa, minusta taas vastuullinen. Maailmaan ei tarvita yhtään lisää lapsia, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen takia tai joiden äiti ajautuu perhesurmaan uupumuksesta hulluna. Mutta ei, kunnon äiti ajattelisi "söpö vauva mulle hetken leluksi, ihanaa!<3!!!" eikä miettisi seuraavaa päivää pidemmälle, niinkö?
Ei auta. Se saattaa turruttaa syyllisyytesi hetkeksi, ja voit ehkä huijata itsesi kuvittelemaan, että tämä on sama lapsi. Mutta ei se ole. Olisi itsekästä tehdä lapsi laastariksi.
Olet aikuinen ja sinun pitää elää päätöstesi kanssa. Olosi varmasti joskus helpottuu ja pystyt hyväksymään ratkaisusi - sitä ei kuitenkaan tehdä kevyin perustein, nyt järkyttyneenä sinusta vain tuntuu siltä.
Eikö tässä nyt kukaan ajattele sitä laastarilasta? Silläkin pitäisi olla mahdollisuus elämään.
Uusi raskaus heti/liian aikaisin lisää vain syyllisyyttä koska silloinhan se abortti oli turhaa!!!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:07"]
Uusi raskaus heti/liian aikaisin lisää vain syyllisyyttä koska silloinhan se abortti oli turhaa!!!
[/quote]
Näin mäkin luulen. Käsittääkseni monet alkavat katua aborttia vasta silloin kun ovat toivotusti raskaana, vaikka siis abortti olisi silloin aikanaan ollut selvä päätös.
En katunut aborttia, jonka tein osittain varmaan samoista syistä kuin ap. Enkä kadu vieläkään. Mutta katsoin tarkkaan, että ne asiat, jotka saivat minut päätymään aborttiin, olivat poistuneet elämästäni ennen uutta raskautta (nyt maisterin paperit taskussa, vakityö, säästössä asuntoa varten 20 000 €:n pesämuna ja vauvalle oli varaa ostaa ihan juuri ne tarvikkeet jotka halusin ja voin huoletta jäädä äitiyslomalle hyvän äitiysrahan ja säästöjen turvin kuukauden päästä. Koko ajan oli kuitenkin vakaa pitkä parisuhde ja rakas mies rinnalla.)
Jos olisin hankkiutunut heti uudelleen raskaaksi, olisin varmasti alkanut katumaan ensimmäistä aborttia, koska silloinhan se olisi ollut turha.
Miksi sitten moni synnyttää vuoden sisällä abortista? Tämä tieto ihan faktaa kätilöltä. Katumus abortista käynnistää vauvakuumeen ja nainen yrittää korvata aiemmin tappamansa lapsen uudella raskaudella.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:36"]
[/quote]