Lyhyt äitiysloma
Onko muita ketkä on pitänyt lyhyen äitiysloman tai aikoo pitää? Itse ajattelin mennä takaisin töihin 2kk:n jälkeen synnytyksestä, mies jäis kotiin.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:00"]
Onko muita ketkä on pitänyt lyhyen äitiysloman tai aikoo pitää? Itse ajattelin mennä takaisin töihin 2kk:n jälkeen synnytyksestä, mies jäis kotiin.
[/quote] miksi et käyttänyt ehkäisyä jos et pysty 2 kk enempää olemaan vauvasi kanssa. Mies teillä sitten imettää??
[/quote]
Imetyshän on pakollista. :) Isä on ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin joten älähän nosta itseäsi jalustalle.
Äitiysloma kestäöä n. 4kk (joista n.1kk ennen lapsen syntymää), sen saa pitää isä vain siinä tapauksessa että äiti on estynyt hoitamaan vauvaa (kuollut tai niin sairas, että ei kykene vauvaa hoitamaan). Sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi ja sen saa pitää kumpi vanhempi vaan. Vanhempainrahakausi kestää reilut 6kk ja sen jälkeen lapsi voi mennä päivähoitoon tai jompi kumpi vanhemmista voi jäädä hoitamaan häntä hoitovapapaalle.
Oikeasti ap, keho TARVITSEE vähintään 6kk aikaa kunnolla palautua raskaudesta, myös hormonaalisesti. Suo itsellesi se ettei tule komplikaatioita tai totaalinen uupuminen.
Meillä esikoisen laskettu aika kahden viikon päästä ja tällä hetkellä tarkoitus olisi mennä touko-kesäkuun vaihteessa takaisin töihin. Mies on ansiosidonnaisella ja haluaa olla lapsen kanssa kotona, mä teen ensimmäiset pari kk lyhennettyä päivää.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:06"]
[/quote] miksi et käyttänyt ehkäisyä jos et pysty 2 kk enempää olemaan vauvasi kanssa. Mies teillä sitten imettää??
[/quote]
Miksi isä olisi jotenkin huono hoitaja vauvalle? Jos oma miehesi on aivan tumpio, älä ajattele että kaikilla muillakin on yhtä pystymättömät miehet.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:14"]
Äitiysloma kestäöä n. 4kk (joista n.1kk ennen lapsen syntymää), sen saa pitää isä vain siinä tapauksessa että äiti on estynyt hoitamaan vauvaa (kuollut tai niin sairas, että ei kykene vauvaa hoitamaan). Sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi ja sen saa pitää kumpi vanhempi vaan. Vanhempainrahakausi kestää reilut 6kk ja sen jälkeen lapsi voi mennä päivähoitoon tai jompi kumpi vanhemmista voi jäädä hoitamaan häntä hoitovapapaalle.
[/quote]
Jos aloittaa 50pv ennen la:aa, se on 2kk, jolloin vauvan syntymän jälkeen jää pidettäväksi 2kk.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:16"]
Oikeasti ap, keho TARVITSEE vähintään 6kk aikaa kunnolla palautua raskaudesta, myös hormonaalisesti. Suo itsellesi se ettei tule komplikaatioita tai totaalinen uupuminen.
[/quote]
No ap:han kirjoitti aloituksessa että hän AJATTELI mennä töihin 2 kk:n jälkeen, varmaan miettii asian uudelleen jos vointi ei tunnukaan hyvältä. Itse palasin töihin 3 kk jälkeen synnytyksestä ja eikä ollut mitään ongelmia - tosin työni ei mitään raskasta tai ruumillista olekaan.
Äitiysloma on 105 arkipäivää eli n. 4 kk ja sen voi pitää vain äiti.
Asun maassa, jossa äitiysloma on 15 viikkoa ja alkaa siitä, kun äiti jää pois töistä. Eli suurin osa äideistä jatkaa töissä ihan viime hetkeen saakka. Itse jäin pois töistä 2 vkoa ennen synnytystä ja äitiyslomaa jäi 13 viikkoa. Hyvin meni ja lapsesta tuli ihan täysjärkinen. Imetys sujui hyvin 2 kk, sitten lapsi vieroitettiin rinnasta. Yhtään flunssaa emme ole sairastaneet lähes kolmeen vuoteen ja lapsen kehitys on ollut aivan normaalia vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä. Jokainen tekee tavallaan, ei näihin ole mitään yhtä oikeata mallia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Aha. Jos lapsi syntyy kuolleena, saa vain sen äitiysloman, joka normaalitapauksissa kestää 3kk synnytyksen jälkeen. Silloin on kropan oltava työkunnossa.
Minä palasin sivutyöhöni kolme viikkoa synnytyksen jälkeen. Toki töitä on vain joitain tunteja/viikko. Päätyöhön menen sitten joskus...Poissa ollessani isä hoitaa vauvaa ja ruokkii pullosta pumpatulla maidolla.
Riippuu varmasti työstä ja perheen tilanteesta, kuinka hyvä vaihtoehto lyhyt äitiysloma on. Menin itse takaisin töihin vauvan ollessa n. 3kk vanha. Tein yötöitä. Vietimme ihanaa kesää perheen kanssa, kun mies hoiti vauvaa ja saimme viettää päivät kolmestaan. Imetin ihan normaalisti ja pumppasin aina maitoa töistä tultuani, jota vauvan isä sitten seuraavana yönä antoi tarvittaessa pullosta. Korviketta ei käytetty, lapsi on ihan yhtä kiintynyt molempiin vanhempiinsa. On kuitenkin tärkeää, että molemmat vanhemmat ovat alusta saakka yhtä paljon mukana vauvanhoidossa, siitä ei tule mitään, jos yhtäkkiä sysää lapsen toiselle ja palaa töihin.
Kiitos vastauksista! Meillä siis sellanen tilanne että vihdoin olen töitä saanut enkä haluis potkuja saada. Toinen ois kuitenkin ansiosidonnaisella joten musta näin olisi parempi.
Alapeukuttajat: Suomi on ainutlaatuinen pitkien äityisvapaidensa kanssa. Esim. Jenkkilässä sinulla ei välttämättä a.) Ole varaa synnyttää sairaalassa ellet ole tarpeeksi hyvän vakuutuksen alla ja b.) Töihin mennään melkeinpä heti synnytyssalista (näin kärjistettynä kun vertaa Suomeen). Ja joo, meidän tulisi olla onnellisia tästä mahdollisuudesta olla kotona vauvan kanssa pidempään kun yhteiskunta on sen mahdollistanut. MUTTA jos tilanne sen vaatii että töihin on mentävä jo aiemmin (niin kuin ap.) niin ei se äiti tai vauva siitä pilalle mene!
Suomessa saa palkallisen äitiysloman ja hyvät tuet kun siihen asti kun lapsi on 9 kuukautta. Imetys ei ole pakollista. Vauvan voi joskus viedä yökyläänkin. Mieti tarkkaan lähdetkö töihin, sitä aikaa ei takaisin saa. Töissä ehdit olemaan. Kun olin äitiyslomalla se oli elämäni parasta aikaa:) vauva kiintyy kun saa aikaa ja läheisyyttä. Nykyään lapsia tehdään, lähdetään heti töihin, tai työnnetään ne harrastuksiin. Lapset tarvitsevat välillä vanhempien aitoa läsnäoloa.
Mitä äkkiämmin lähdette töihin, sitä parempia mutseja olette ja voitte ylpeillä sillä kuka meni töihin kuinka aikaisin
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:22"]Asun maassa, jossa äitiysloma on 15 viikkoa ja alkaa siitä, kun äiti jää pois töistä. Eli suurin osa äideistä jatkaa töissä ihan viime hetkeen saakka. Itse jäin pois töistä 2 vkoa ennen synnytystä ja äitiyslomaa jäi 13 viikkoa. Hyvin meni ja lapsesta tuli ihan täysjärkinen. Imetys sujui hyvin 2 kk, sitten lapsi vieroitettiin rinnasta. Yhtään flunssaa emme ole sairastaneet lähes kolmeen vuoteen ja lapsen kehitys on ollut aivan normaalia vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä. Jokainen tekee tavallaan, ei näihin ole mitään yhtä oikeata mallia.
[/quote]
Kuka hoiti lasta?
Nyt kyllä monet suuttuu mutta suuttukoon. Minusta ei ole ihan sama hoitaako vauvaa isä tai äiti. Ensinnäkin vaikka rintamaitoa voi antaa tuttipullostakin on se ihan eri asia että vauvaa imetetään. Toisaalta en ole mikään imetysfanaatikko eli jos äiti menee töihin vaikka sen kolmen kuukauden jälkeen niin ei se nyt niin kauheata ole jos se imetys tyssää siiihen. Tärkeää on että lasta imetetään ainakin jonkin aikaa vaikka pari kuukautta.
Mutta palataksen tuohon isä kysymykseen niin minusta luonto on vain tarkoittanut niin että vauvan on tarkoitus olla oman äidin hoidossa ja vain jos äiti ei ole kykenevä niin silloin on parempi olla jonkun toisen hoidossa, vaikka isän. Turhaa yritetään mielestäni tehdä niin että äiti ja isä ovat sama asia kun luonto nyt ei vain ole tarkoittanut niin. Turhaan yritetään taistella luontoa ja biologiaa vastaan monessa kohdin. (en ole siis uskovainen tai mikään muu hihhuli vaan tälläinen tunne ja mielipide minulla on vain näistä asioista)
Onhan isissä eroja paljonkin siinä miten haluavat tai pystyvät edes hoitamaan vauvaa ja monet hoitavat varmaan loistavastikin mutta silti en ole vakuuttunut siitä että vauvalle on hyvä olla erossa äidistä ensimmäisen vuoden ajan paljoakaan. Kyllä se luonnollisempaa on että äiti on kotona sen ensimmäisen vuoden ja isä on mukana hoidossa niin paljon kun ehtii. (en ole edes mikään kotiäitiyden, tai hoitovapaan kannattaja sinänsä eli minusta on ihan ok äidin lähteä töihin sitten sen vanhempainvapaan jälkeen mutta jotenkin tuntuu että äidin ja vauvan kuuluu olla ainakin ne ensimmäiset 10 kk)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:52"]Nyt kyllä monet suuttuu mutta suuttukoon. Minusta ei ole ihan sama hoitaako vauvaa isä tai äiti. Ensinnäkin vaikka rintamaitoa voi antaa tuttipullostakin on se ihan eri asia että vauvaa imetetään. Toisaalta en ole mikään imetysfanaatikko eli jos äiti menee töihin vaikka sen kolmen kuukauden jälkeen niin ei se nyt niin kauheata ole jos se imetys tyssää siiihen. Tärkeää on että lasta imetetään ainakin jonkin aikaa vaikka pari kuukautta.
Mutta palataksen tuohon isä kysymykseen niin minusta luonto on vain tarkoittanut niin että vauvan on tarkoitus olla oman äidin hoidossa ja vain jos äiti ei ole kykenevä niin silloin on parempi olla jonkun toisen hoidossa, vaikka isän. Turhaa yritetään mielestäni tehdä niin että äiti ja isä ovat sama asia kun luonto nyt ei vain ole tarkoittanut niin. Turhaan yritetään taistella luontoa ja biologiaa vastaan monessa kohdin. (en ole siis uskovainen tai mikään muu hihhuli vaan tälläinen tunne ja mielipide minulla on vain näistä asioista)
Onhan isissä eroja paljonkin siinä miten haluavat tai pystyvät edes hoitamaan vauvaa ja monet hoitavat varmaan loistavastikin mutta silti en ole vakuuttunut siitä että vauvalle on hyvä olla erossa äidistä ensimmäisen vuoden ajan paljoakaan. Kyllä se luonnollisempaa on että äiti on kotona sen ensimmäisen vuoden ja isä on mukana hoidossa niin paljon kun ehtii. (en ole edes mikään kotiäitiyden, tai hoitovapaan kannattaja sinänsä eli minusta on ihan ok äidin lähteä töihin sitten sen vanhempainvapaan jälkeen mutta jotenkin tuntuu että äidin ja vauvan kuuluu olla ainakin ne ensimmäiset 10 kk)
[/quote]
Hienoa, että haluat ohjailla toisten elämänvalintoja sillä perusteella, että sinusta tuntuu joltain. Mitäs jos antaisit muiden itse päättää, mikä heille on parasta.