Paise? Milloin lääkäriin?
Pakarassa huomasin kipeän patin, kova noin 2cm. Ympärillä reilusti punoitusta, ei valu mätää tai näy märkäpäätä. Milloin lääkäriin?
Ei ole yleisoireita, eilen aloin suihkuttelemaan ja puhdistamaan. Myös ab voide käytössä.
On tänään kipeämpi kuin eilen.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Voiko parantua itsehoidolla?
Mä yritin joskus vuoden verran parannella itse paisetta nivusessa. En tiedä oliko alkuun pelkkä finni, josta paise sit kehittyi mutta se puristelu ilmeisesti ainakin vain levitti tulehdusta ihon alla. En saanut itse sitä tökkimällä ja puristelemalla muuta kuin verta pinnalle, lämpöhauteet ei tehneet mitään.
Kun vihdoin kehtasin lääkäriin vuoden päästä vaivan alettua, niin söin kaksi antibioottikuuria ennenkuin puhkaisivat sen pois ja parani vain sillä.
Olisinpa mennyt vaikka jo heti ensimmäisen kuukauden jälkeen, se haittasi liikuntaa, seksiä, pukeutumista.
Varmasti paise pepussakin sattuu ja haittaa normaalielämää kun ei voi edes istua. Mene ihmeessä lääkäriin äläkä itse toki sitä.
Mä oon noiden kanssa odottanut lääkäriinmenoa niin kauan, että paise on niin kipeä että oksettaa. Silloin se vasta on valmis puhkaistavaksi. Toki yhdellä kertaa paisetta ei puhkaistu edes silloin ja siitä jäikin jälkikäteen muistoksi selkään pieni reikä, johon kerääntyy moskaa. Ontelopaise on sitten taas hankalampi juttu, mutta kuulostaa siltä, että voit kyllä helposti odottaa finnisi kanssa maanantaihin tai kauemminkin.
En ole kyllä huomannut tuossa kohdassa aiemmin mitään. -ap
Sain muuten koronarokotteen muutama päivä sitten. Voiko se vaikuttaa näin?
-ap
Älä ainakaan purista! Voit odottaa maanantaihin ja käy sitten lääkärissä. Todennäköisesti avaavat ja tyhjentävät.
On mahdollista myös hoitaa itse, mutta varmasti pääset helpommalla ja nopeammin eroon, jos käyt lääkärissä. Mulla on ollut nivusessa paise, en käynyt lääkärissä. Kasvoi muutaman päivän, kunnes poksahti ja ulos tuli PALJON verta ja kellertävää mömmöä, siis mätää. Tyhjennyttyään jäljellä oli vain iso reikä ihossa. Ei onneksi tulehtunut. Suihkuttelin 5min aamuin illoin ja nukkumaanmennessä laitoin pihkavoidetta koko kuopan täyteen ja pidin siinä päällä puhdasta taitosta, joita ostin apteekista. Kesti ehkä pari viikkoa, kunnes alkoi olla niin ummessa, että uskalsi mennä esim. paljuun.
Käy näyttämässä lääkärille, pääset oikeasti helpommalla ja saat kunnolliset ohjeet. Ei tartte itse miettiä ja arpoa.
Kannattaa odotella vielä kuukausi tai kaksi jos paranisi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä odottaisin, josko tekevät siitä Tohtori Paiseesta Suomi version. Pippa Laukka tai Kiminkiläinen paiseita ihmettelemään ja poksauttelemaan. Ap saa naaman telkkariin ja ehkä vähän paise-rahaa.
Ei se paise naamassa ollut.
Mahtavaa kun ihmiset tääl arvuuttelee. Lääkärinä en pysty arvioimaan noilla tiedoin. Jos oikea paise vain avaus auttaa. Avaan jokusen viikossa.
Käys näytillä siis.
On muuten kipeä istuessa ja kävellessäni.
-ap
Vierailija kirjoitti:
On selkeästi pakarassa. Toisen pakaran keskiosassa. -ap
Desinfioi alue ja vältä koskettelua. Jos kuumetta ei nouse vkl aikana niin näytä maanantaina sairaanhoitajalle/lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selkeästi pakarassa. Toisen pakaran keskiosassa. -ap
Desinfioi alue ja vältä koskettelua. Jos kuumetta ei nouse vkl aikana niin näytä maanantaina sairaanhoitajalle/lääkärille.
Kuume voi toki nousta myös koronarokotteen takia.
Tee puhtaalla neulalla reikä tai puhtaalla matto veitsellä pieni viilto. Avattava kohta pitää olla puhdas desinfiointi aineella puhdista. Tee pieni viilto ja purista mikäli saat tyhjennettyä niin puhdista vielä haava kohta desinfiointi aineella kaada suoraan avattuun haavaan että kunnolla huuhtoo ja haavan sidetaitos päälle. Kädet pitää hyvin pestä ennen kuin avaat paiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa kun ihmiset tääl arvuuttelee. Lääkärinä en pysty arvioimaan noilla tiedoin. Jos oikea paise vain avaus auttaa. Avaan jokusen viikossa.
Käys näytillä siis.
Kerropa minulle ulkosuomalaiselle kun lääkäri olet, onko Suomessa voiteita jotka vetävät paiseen sisällön ihon pinnalle? Itse olen käyttänyt vuosia Saksassa Ichtolan nimistä voidetta joka toimii mitä parhaiten pienempiin paiseisiin. Nyt Italiassa samaa voidetta mutta nimi on Ictammolo. Voide on mustaa ja tuoksuu ikäänkuin tervalle. Minulla avattu useita isoja sellaisia luumun kokoisia paiseita klinikalla mutta pienemmät hoitelin itse juuri tällä salvalla. Kummasti loppuivat paiseet itsestään, kymmenisen vuotta olivat kiusana silloin tällöin. Olisiko iällä tekemistä asian kanssa. Itselläni tuli eka paise vaihdevuosien alkaessa. Saksalainen lääkäri sanoi, että toisille tulee toisille ei.
Tuberkuloosi kirjoitti:
Vaihto ehto yksi . Se on punkin purema jos ympärillä punainen alue . Menet lääkäriin . Vaihtoehto 2 joku muu on purrut kuten luteet tai hyönteiset . Vaihto ehto kolme olet saanut rasvapatin . Vaihtoehto neljä se on kuppa paise . Wikipedia syfilis kuppa . Vaihto viisi se on paise . Vaihtoehto kuusi se alkaa haista . Vaihtoehto seitsemän se on rutto jos se tummuu .
Miksi kirjoitat tuollaista pötyä tänne?
Vierailija kirjoitti:
Tee puhtaalla neulalla reikä tai puhtaalla matto veitsellä pieni viilto. Avattava kohta pitää olla puhdas desinfiointi aineella puhdista. Tee pieni viilto ja purista mikäli saat tyhjennettyä niin puhdista vielä haava kohta desinfiointi aineella kaada suoraan avattuun haavaan että kunnolla huuhtoo ja haavan sidetaitos päälle. Kädet pitää hyvin pestä ennen kuin avaat paiseen.
Miten se onnistuu jos paise on pakarassa?
Vierailija kirjoitti:
On muuten kipeä istuessa ja kävellessäni.
-ap
Pian puhkeaa itsestään jos on kipeä. Puristat mädät ulos ja jos sinulla on antibiootti voidetta niin laita sitä ja sideharsoa laastarilla että pysyy paikoillaan, koska nestettä tulee vielä puristamisen jälkeenkin. Itsellä ollut samassa paikassa ja nivustaipeissa joskus paiseita. Ei koskaan kuumetta ollut itsellä enkä lääkäriin mennyt.
Puristus ja käsidesiä laitoin paiseeseen niin kuivui itsestään pois, tämän toistin aina pesun jälkeen.
Ei paiseisen takia tarvi mennä lääkäriin jossei ole kasvojen alueella tai kuumetta . Paranee suurin osa itsekseen. Turhia antibiootteja vaan syödään. Osalla paiseita kokoajan hs tauti. Kuumalla hautomalla puhkeaa nopeammin.
Itselläni nuorempani usein paiseita. Yleensä annoin kypsyä ja puristin, kun olivat ns. " kypsiä". Joskus puhkesivat itsekseen. Työterveyslääkäri määräsi antibiootit kerran, mutta sen jälkeenkin paiseita tuli. Keski- iässä paiseet eivät ole häirinneet.