Miten muilla menee yövuoron jälkeinen päivä?
Minua ärsyttää. En ole väsynty yöllä enkä vielä aamullakaan. Torkun muutaman tunnin täysin tietoisena siitä, että on päivä ja haluaisin olla hereillä mut pakko nukkua. Koko päivän on energiatasot vähän matalalla, tuntuu että mitään ei saa kunnolla aikaiseksi. Tuntuu että yövuoro vie multa aina jotenkin koko seuraavan päivän ja vaikuttaa vielä sitäkin seuraavaan päivän.
Mites muilla?
Kommentit (10)
Viimeisen yön jälkeen revin itseni väkisin ylös sängystä aamupäivällä. Krapulainen olo koko päivän ja pumppu hakkaa miljoonaa jos koittaa jotain liikuntaa tms. harrastaa. Illalla sit nukkuun kasin-ysin aikaan ja vähintään seiskaan unta. Nukkuisin mielelläni pidempäänkin,mutta lapsi herättää,kun on mun vapaapäivinä kotona. Tämäkin päivä on yleensä vielä vähän tokkurainen :(
Jos yövuorot jatkuvat niin nukun noin kolmeen asti iltapäivällä. Jos alkavat vapaat yritän heräillä 11-12 aikaan ja sinnitellä mahdollisimman myöhään illalla (n. klo 21 asti) hereillä että pääsee takaisin normaaliin vuorokausirytmiin.
4 jatkaa: toinen vapaa on sit jo melko hyvä päivä. Kolmas vapaa normaali päivä (jos sellanen on) usein jo kahden vapaan jälkeen takas töihin aamuun
Olen siinä mielessä onnekas, että teen pelkkää yövuoroa klo 20-04. Minulla on siis selkeä unirytmi, kun pääsen kotiin noin puoli viisi niin menen suoraan nukkumaan ja käytännössä joka päivä olen klo 13 menenssä hereillä, usein jo aiemmin. Tilanne olisi varmasti eri jos tekisin vuorotyötä.
Nukun (torkun) 3-4 tuntia koska en pysty päivällä nukkumaan. Olo on aivan hirveä. Ilasta oarin tunnin päiväunet, että jaksaa seuraavan yön töisä.
Näiden terveellisten työaikojen mukana on todellakin tullut tuo ärsyttävä tapa tehdä listat, että yövuorojen jälkeen saattaa olla yksi, tai kaksi vapaata ja sitten aamuvuoroon. Univelkaa ei ehdi nukkua pois ja sitten heti pitää repiä itsensä ylös klo 5.30.
Minulle sopi se vanha tyyli, että vapailta tultiin iltaan. Ehti vielä yhtenä yönä nukkua pitkät yöunet.
Toiset toki tykkää varmaan tästä, mutta itse koen, että olen entistä väsyneempi, kuin ennen
Kiitos vastauksista. Olen vasta aloittanut vuorotyön, ja tämä kuormittaa elämää enemmän kuin päivätyö. Kestikö muilla kauaa sopeutua vuorotyöhön ylipäänsä? Tuntuu että koko elämä menee vuorojen ehdoilla. Ennen oli helpompi orientoitua, kun tiesi että viikonloput on aina vapaat ja päivärytmi samanlainen.
ap.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 16:40"]Kiitos vastauksista. Olen vasta aloittanut vuorotyön, ja tämä kuormittaa elämää enemmän kuin päivätyö. Kestikö muilla kauaa sopeutua vuorotyöhön ylipäänsä? Tuntuu että koko elämä menee vuorojen ehdoilla. Ennen oli helpompi orientoitua, kun tiesi että viikonloput on aina vapaat ja päivärytmi samanlainen.
ap.
[/quote]
itse oon tehnyt 6 vuotta kolmivuorotyötä. On ollut vähän pakko sopeutua. Onhan tässä onneksi hyviäkin puolia, kuten arkivapaat. Mut kyllä mä vaihtaisin päivätöihin jos joku sopiva homma omalta alalta löytyisi (elintarvikeala)
Lapsettomana jaksoi huomattavasti paremmin ku sai ajatella vaan itseään ja nukkua kun siltä tuntui. Nyt elän jatkuvassa univelassa ja koen riittämättömyyden tunnetta, kun perheen yhteinen aika kortilla viikonlopputöiden takia.
Nukun koko päivän ja väsymys jatkuu vielä pari päivää sen jälkeenkin.