Sisäkissat säälittää älyttömästi, kun ne istuu ja tuijottaa ulos ikkunasta
mulla on pari sisäkissaa hoidossa toisinaan. Ne saattaa istua ikkunan edessä tuntikausia ja tuijotella ulos. Eikö kissanomistajat välitä kun oma lemmikki selvästi kaipaisi jotain muuta kuin aina neljän seinän sisällä kökkimistä?
Kommentit (57)
Asun maalla ja kissani saisi ulkoilla sen verran kuin haluaa. Se siis osaa pyytää ovella päästämään ulos ja sisään halutessaan se hyppää ovenkahvaan ja tulen päästämään sen sisälle. Se kuitenkin syksyn sateiden alkaessa alkaa joka vuosi täysin sisäkissaksi ja mielummin makoilee kiipeilypuussaan katselemassa ikkunasta ulos. Ilmeisesti siis sisällä on paljon mukavampaa oleilla kuin ulkona. Turha siis sääliä sisäkissoja.
Mua säälittää ulkokissat jotka jää auton alle tai ketun saaliiksi.
Meillä kaksi sisäkissaa ja kummankin selkään on kolli kiivennyt. Pentuja syntyy maaliskuussa. Toinen on jo leikattu. Vaativat pääsyä ikkunalaudalle ja tuuletusikkunassa on verkko. Tarhaa ei mahdu meidän rivitalon pihalle. Valjaat on huonot koska sitten kissa haluaa ulos koko ajan ja rapsuttaa ovea. Saavat raitista ilmaa ikkunalaudalla ja katselevat lintuja. Joku pikku tarha pitäisi kyhtätä niille seinään kiinni ja pääsy sinne ikkunasta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:32"]
Riippuu kissasta kiinnostaako ulkoilu vai ei.
Minulla oli eksoottinen lyhytkarva joka suorastaan pelkäsi olla ulkona. Opetettiin valjaisiin kuten toinenkin kissa joka tykkäsi ulkoilla.
Kumpikin viihtyi ikkunalaudalla ja kyttäsi mitä ulkona tapahtui. Eksoottisen ulkoilutus lopetettiin kun ei se siitä pitänyt.
[/quote]millainen eksoottinen? Bengalin kissa?
[/quote]
on olemassa kissarotu nimeltä "eksoottinen lyhytkarva" :D ;) näyttää persialaiselta (vai mikä se lyttynaamakisu olikaan)
Kissat eivät kuulu vapaiksi luontoon! Rosvoavat pesiä ja aiheuttavat vahinkoa tappaessaan huvikseen.
Minulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta vapaiksi riehumaan ne eivät kuulu.
Monet tuttuni lenkkeilyttävät kissojaan.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:10"]
Kissat eivät kuulu vapaiksi luontoon! Rosvoavat pesiä ja aiheuttavat vahinkoa tappaessaan huvikseen. Minulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta vapaiksi riehumaan ne eivät kuulu.
[/quote]
Kissa syö saaliinsa. Sekoitat nyt varmaan minkkiin.
Kissa kuuluu vapaaksi luontoon siinä kuin kaikki muutkin eläimet.
Säälittää katukissat ja muut heitteille jätetyt KOTIeläimet. Yrittävät epätoivoisesti etsiä turvaa ja suojaa, mutta kuolevat kylmyyteen, sairauksiin, auton alle, pedon suihin, nälkään...
Meillä 2 onnellista sisäkissaa enkä ikinä päästäisi ilman valjaita pihalle, en päästäisi edes maalla vaan rakentaisin jonkin näköisen ulkoiluhäkin.. Meillä toinen kissa on 8 v ja koskaan omassa lapsuudenkodissani ei ollut tämän ikäisiä kissoja koska ne olivat irti ja aina hävisivät. Se oli lapselle aika rankkaa kanssa ja sitten kissoja ei leikattu niin syntyi pentuja jotka tapettiin ja tämäpä vasta raskasta oli. Onneksi oma lapsi saa elää rakkaiden kissojen kanssa toivottavasti vielä yli 10 vuotta ja minä itse tietysti samalla. Touhua kyllä järjestetään kissoille sisälläkin mutta missään nimessä ei irti pihalle.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 04:38"]
Meillä 2 onnellista sisäkissaa enkä ikinä päästäisi ilman valjaita pihalle, en päästäisi edes maalla vaan rakentaisin jonkin näköisen ulkoiluhäkin.. Meillä toinen kissa on 8 v ja koskaan omassa lapsuudenkodissani ei ollut tämän ikäisiä kissoja koska ne olivat irti ja aina hävisivät. Se oli lapselle aika rankkaa kanssa ja sitten kissoja ei leikattu niin syntyi pentuja jotka tapettiin ja tämäpä vasta raskasta oli. Onneksi oma lapsi saa elää rakkaiden kissojen kanssa toivottavasti vielä yli 10 vuotta ja minä itse tietysti samalla. Touhua kyllä järjestetään kissoille sisälläkin mutta missään nimessä ei irti pihalle.
[/quote]
Kyllä kollikissan pitäisi saada kiivetä narttukissan selkään. Pitämällä vangittuna sisällä tai ulkona vain valjaissa ihminen myös riistää naaraskissalta jotain aivan luonnollista, eli mahdollisuuden jatkaa sukuaan ja olla emo. Tietysti ei-toivotut pennut ovat kissan omistajalle ongelma, mutta siinä se taas nähdään hmisen itsekkyys: lemmikkikin on vain ihmistä varten. Unohdetaan, että se on eläin vietteineen siinä kuin lapsia haluava nainenkin. (tulipas sekavaa:D).
Mun kissa ulkoilee parvekkeella ja nauttii lintuje katselusta, mutta pihalla kissaa pelottaa niin paljon, ettei ole sinne toistamiseen menty valjaissa. Kissa raukallasydän löi ja koko vartalo tärisi kun menimme pihalle.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 05:07"]
Mun kissa ulkoilee parvekkeella ja nauttii lintuje katselusta, mutta pihalla kissaa pelottaa niin paljon, ettei ole sinne toistamiseen menty valjaissa. Kissa raukallasydän löi ja koko vartalo tärisi kun menimme pihalle.
[/quote]
Sepä se, kissa ei ole koira. Sen pitäisi saada tutustua ympäristöönsä omaan tahtiin ja merkitä hajumerkein reviirinsä. Eikä olla kiinni narussa, vaan olla välitön mahdollisuus juosta piiloon, jos tuntee jostain syystä olonsa uhatuksi. Kissa ei ole laumaeläin kuten koira, joka suojelee laumansa johtajaa eli ihmistä pysytellen tämän lähellä. Niin ikään kissa on yöeläin, päivänvalossa liikkellä olo avoimilla paikoilla on sille luonnotonta. Ei ihme jos pelottaa.
Monesti hyvää tarkoittavat ihmiset yrittävät väkisin tehdä kissasta koiraa. Kuten nykyinen trendi, että hankitaan 2 tai usempi kissaa. Vaikka kissaeläimet eivät ole laumaeläimiä vaan yksineläjä (poislukien leijonat) ja useampi kissa asunnossa voi aiheuttaa vain stressia kisuille.
Moni kissa ulkoilee valjaissa :) tai verkotetulla sisäpihalla.
Ja tosiaan, kyllä ne ulkokissatkin tykkää nököttää ikkunalaudalla lämpimässä ja tapittaa ikkunasta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:23"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:10"]
Kissat eivät kuulu vapaiksi luontoon! Rosvoavat pesiä ja aiheuttavat vahinkoa tappaessaan huvikseen. Minulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta vapaiksi riehumaan ne eivät kuulu.
[/quote]
Kissa syö saaliinsa. Sekoitat nyt varmaan minkkiin.
Kissa kuuluu vapaaksi luontoon siinä kuin kaikki muutkin eläimet.
[/quote]
Kissa kyllä pyydystää huvikseenkin, monesti nähny kun meen kissa leikkii hiirellä. Hiiri ihan kohmelossa päästetään vähän matkaa ja sit taas lätkitään. Ja siihen se jää raatona. Tai tuuan kuistille millon mikäkin.
Kotikissa on kuitenkin hieman eriasia kun villikissat, sanoin kuin koirat ja villikoirat. Ja jos kuvitellaan että joka taloudessa ois vähintään yks kissa Suomessa ja kaikki ulkoilis ni tulis kyllä Suomen luontoon iso lovi saaliseläimistä. Täten petoeläimetkin vähenis. Ei oo myyriä niin ketut vähenee jne.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 06:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:23"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:10"] Kissat eivät kuulu vapaiksi luontoon! Rosvoavat pesiä ja aiheuttavat vahinkoa tappaessaan huvikseen. Minulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta vapaiksi riehumaan ne eivät kuulu. [/quote] Kissa syö saaliinsa. Sekoitat nyt varmaan minkkiin. Kissa kuuluu vapaaksi luontoon siinä kuin kaikki muutkin eläimet. [/quote] Kissa kyllä pyydystää huvikseenkin, monesti nähny kun meen kissa leikkii hiirellä. Hiiri ihan kohmelossa päästetään vähän matkaa ja sit taas lätkitään. Ja siihen se jää raatona. Tai tuuan kuistille millon mikäkin. Kotikissa on kuitenkin hieman eriasia kun villikissat, sanoin kuin koirat ja villikoirat. Ja jos kuvitellaan että joka taloudessa ois vähintään yks kissa Suomessa ja kaikki ulkoilis ni tulis kyllä Suomen luontoon iso lovi saaliseläimistä. Täten petoeläimetkin vähenis. Ei oo myyriä niin ketut vähenee jne.
[/quote]
Leikkii ja rääkkää, mutta lopulta syö ellei ole päästäinen tai ihminen ota pois.
Kaikki ihmisen puuttuminen luontoon vaikuttaa ketjuna. On se sitten kissan pito lemmikkinä tai metsästys. Samalla lailla rusakkojen tai metsäjänisten metsästys ihmisten taholta vaikuttaa kettujen ym. niitä pyytävien petojen ravinnonsaantiin. Tai vaikka vanhojen kelopuiden kaato joidenkin lintujen pesintään. Turha syyttää vain kissoja, kun ihminen vaikeuttaa paljon, paljon massiivisimmilla tavoilla luontoon.
Mutta, tuleeko kissat samalla lailla omistajaansa vastaan, kuten koirat?
Meidän kaksi kissaa ainakin tulee. :) joskus huvittaa kun olen kissojen kanssa kotona, niin me tunnistavat mieheni askeleet jo kauan ennen kuin minä edes kuulen että kukaan on tulossa, ja menevät ovelle odottamaan. Asumme isossa kerrostalossa, joten naapureita liikkuu rappukäytävässä enempi vähempi, mutta heidät kuullessaan kissoja ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:49"] Eikö kissat ole tylsiä lemmikkejä? ne vain möllöttää ja raapii, ei yhtään niin touhukkaita kuin koirat. En ole kissaa kyllä vähään aikaa nähnyt, mutta mielummi koiran ottaisin. [/quote] Ai ei touhukkaita!!! Tulisit käymään meillä joskus. Täällä on yleensä kissoilla niin hirveä ralli, ettei möllöttämisestä puhettakaan. [/quote] Olisi mielenkintoista vierailla luonasi. Mutta, tuleeko kissat samalla lailla omistajaansa vastaan, kuten koirat?
[/quote]
Tulee, ja toinen vaatii päästä syliin halimaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:49"]
Eikö kissat ole tylsiä lemmikkejä? ne vain möllöttää ja raapii, ei yhtään niin touhukkaita kuin koirat. En ole kissaa kyllä vähään aikaa nähnyt, mutta mielummi koiran ottaisin.
[/quote]
Ai ei touhukkaita!!! Tulisit käymään meillä joskus. Täällä on yleensä kissoilla niin hirveä ralli, ettei möllöttämisestä puhettakaan.
[/quote]
Olisi mielenkintoista vierailla luonasi. Mutta, tuleeko kissat samalla lailla omistajaansa vastaan, kuten koirat?
[/quote]
Voi kuule, tuleehan ne. Osa ainakin, ei koskaan pidä yleistää. Mut älä nyt tipu pyrstölles, mutta myös kanit voivat tulla vastaan kun tulee kotiin! Ohis
Mulla on pari kissaa täällä maatilalla, jossa saavat kaiket päivät juoksennella pihalla. Silti sisällä istuskelevat ikkunan edessä tuijottelemassa ulos. Ehkä se on niiden harrastus?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 04:07"]
Säälittää katukissat ja muut heitteille jätetyt KOTIeläimet. Yrittävät epätoivoisesti etsiä turvaa ja suojaa, mutta kuolevat kylmyyteen, sairauksiin, auton alle, pedon suihin, nälkään...
[/quote]
meillä on ollut ainakin 5:i kissaa joka ovat vain ilmestyneet jostain kotiovellemme,ja jääneet meille asumaan.