Saako yksityiseltä perheneuvolatyyppistä apua?
Kun kunnalliseen ei pääse, jonot niin pitkät. Ei pariterapiaa vaan lapsen ja vanhemman välisiä vuorovaikutusongelmia.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vuorovaikutusongelma viittaa siihen että on ongelmia isomman lapsen kanssa jonka toiminnassa on myös jotain puutteita tai tuen tarvetta. Kaksivuotiaalla ei ole vielä mitään vastuuta omasta toiminnastaan ja hän ei perheneuvolasta tai perheterapeutilta saa mitään apua itselleen. Kuulostaa todella oudolta tilanteelta, ei kaksivuotiaan kanssa voi olla vuorovaikutusongelmia. Aikuisella niitä omia ongelmia kyllä voi olla.
Kyllä, aikuisella liittyen lapseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalta voi saada perhetyöntekijän käymään kotonaan, jos on ongelmia lasten kanssa tai arjen kaaoksesta selviytymisestä.
Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on perhekummitoimintaa, mutta perhekummit ovat maallikkoja. Monella perhekummilla on kuitenkin omia lapsia ja koulutus, josta on apua ihmissuhdekiemuroissa. Kuten sanotaan, vieras on noita talossa. Ulkopuolinen ihminen näkee vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tuoreesta näkökulmasta ja voi pystyä antamaan hyviä vinkkejä.
En todellakaan halua tänne istumaan sohvalle jotain sosionomeja tai perhekummeja. Tarvitsemme oikeaa ammattilaisapua esim psykologilta. Ap
Tämä vastaus kertoo yksinään aika paljon. Haluatko itse määritellä sekä taudin että hoidon? Jos haluat apua, et voi määrätä itse, miten sitä annetaan. Yksityisellä tietenkin voit käydä, mutta ei hänkään asiaa ratko sinun mielesi mukaan. Tai jos näin tekee, mistä sitten maksat?
Varhaisen vuorovaikutuksen haasteita ja hankaluuksia voi hoitaa mm. Theraplay-menetelmällä.
Pienen lapsen kanssa on aina vanhempi tai vanhemmat mukana. -Vanhempien ohjaus on erityisen tärkeä, tällöin lapsi ei ole aina läsnä. Lapsi on Theraplay-hetkissä päähenkilö, vastavuoroisena oman vanhempansa tai vanhempiensa kanssa.
Kuten joku jo mainitsi mm. Terveystalossa on tarjolla pienen lapsen vuorovaikutukseen keskittyneitä terapeutteja, jotka useimmiten ovat psykologeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalta voi saada perhetyöntekijän käymään kotonaan, jos on ongelmia lasten kanssa tai arjen kaaoksesta selviytymisestä.
Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on perhekummitoimintaa, mutta perhekummit ovat maallikkoja. Monella perhekummilla on kuitenkin omia lapsia ja koulutus, josta on apua ihmissuhdekiemuroissa. Kuten sanotaan, vieras on noita talossa. Ulkopuolinen ihminen näkee vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tuoreesta näkökulmasta ja voi pystyä antamaan hyviä vinkkejä.
En todellakaan halua tänne istumaan sohvalle jotain sosionomeja tai perhekummeja. Tarvitsemme oikeaa ammattilaisapua esim psykologilta. Ap
Tämä vastaus kertoo yksinään aika paljon. Haluatko itse määritellä sekä taudin että hoidon? Jos haluat apua, et voi määrätä itse, miten sitä annetaan. Yksityisellä tietenkin voit käydä, mutta ei hänkään asiaa ratko sinun mielesi mukaan. Tai jos näin tekee, mistä sitten maksat?
Anteeksi nyt vain, mutta sosionomit ja perhekummit eivät ole vuorovaikutusongelmien ammattilaisia. Ja kyllä voin itse määritellä miltä ammattilaiselta apua haluamme ja otamme, kun kerran sen itse maksamme. Psykologi, psykiatri, psykoterapeutti käy, sosionomi tai perhekummi ei. Ap
Minkä tyyppistä vuorovaikutusongelmaa? Jos kyseessä on lapsen kontaktihäiriö (ei ota katsekontaktia, ei leiki ikätasoisesti vuorovaikutusleikkejä jne), joka voisi viitata kehityksen poikkeavuuteen, oikea osoite on puheterapeutti. Jos taas todella vanhemman ja lapsen välinen ongelma (eli esim. vanhemmat omat huonot lapsuuskokemukset jotka nyt heijastuu tapaan toimia lapsen kanssa), etsi perheterapeutteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta sosionomit ja perhekummit eivät ole vuorovaikutusongelmien ammattilaisia. Ja kyllä voin itse määritellä miltä ammattilaiselta apua haluamme ja otamme, kun kerran sen itse maksamme. Psykologi, psykiatri, psykoterapeutti käy, sosionomi tai perhekummi ei. Ap
Psykologi tapaa teitä vastaanottohuoneessaan ja on sen varassa mitä hänelle kerrotte. Se perhetyöntekijä tulee kotiinne ja näkee miten te vuorovaikutatte kotonanne. Kumman luulet osaavan puuttua oikeisiin asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyyppistä vuorovaikutusongelmaa? Jos kyseessä on lapsen kontaktihäiriö (ei ota katsekontaktia, ei leiki ikätasoisesti vuorovaikutusleikkejä jne), joka voisi viitata kehityksen poikkeavuuteen, oikea osoite on puheterapeutti. Jos taas todella vanhemman ja lapsen välinen ongelma (eli esim. vanhemmat omat huonot lapsuuskokemukset jotka nyt heijastuu tapaan toimia lapsen kanssa), etsi perheterapeutteja.
Jälkimmäinen, eli aikuisesta johtuva ongelma. Kiitos neuvosta, etsin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomeista tai perhekummeista ei ole tauteja hoitamaan . Hölmö.
Minulla oli vaikean synnytyksen jälkeen vaikeuksia vuorovaikutuksessa vauvan kanssa ,vaikeuksia kiinteä häneen ym, vaikka ennen synnytystä vauva/sikiö oli ollut suunilleen tärkeintä maailmassa.
Koen, että sain parhaiten apua perhetyöntekijältä, jolla oli putkä työkokemus takanaan.
Psykiatri ei kyennyt minua auttamaan, puhuimme jo eri kieltäkin, vaikka ihan suomea kumpikin. Mutta psykiatri ei ehkä ollut erikoistunut tällaisiin tapauksiin.
Tästä on jo useampi vuosi aikaa, ja minulla on poikani kanssa nykyään hyvä suhde.
Suosittelen lämpimästi harkitsemaan myös perhetyöntekijöitä jne.
Googleta perheterapeutti. Llytyy yksityiseltä, ja voi saada kelan tukea.
Tärkeintä on, että otat ensimmäisen yhteydenoton. Ja jos se ei toimi niin vielä toisen. Ole sinnikäs. Nyt se ensimmäinen alkuun!
Vierailija kirjoitti:
Mene perheneuvolaan.
Juurihan ap kirjoitti ettei sinne pääse.
Mikähän sinuakin vaivaa? On ihan normaalia kysyä muilta suosituksia ja neuvoja. Enkä missään väittänyt että se vuorovaikutusongelma olisi minulla. Ap