Unettomuus on melkeinpä aina henkilön oma syy.
Itselläni on tuttavapiirissä muutama tällainen. Eivät ulkoile melkeinpä koskaan. Kuntosalilla kyllä käyvät mutta se raitis ilma jää saamatta. Ennen nukkumaanmenoa ovat monta tuntia tietokoneella ja kännykällä. Eivät ilmeisesti edes yritä nukkua, koska ainakin yksi näistä valittaa melkeinpä joka yö Facebookiin kuinka ei muka saa unta. Siihen sitten tulee joku juttelemaan ja ovat saattaneet parikin tuntia siinä päivityksessä päivitellä asiaa...
Sitten mennään lääkärille hakemaan unilääkeresepti ja parin vuoden päästä ihmetellään miksi ko. lääke ei enää tehoa normiannoksilla. Olet koukussa!
Itselläni on kolme koiraa, joten joka päivä tulee väkisinkin oltua pihalla ainakin pari tuntia. Iltaisin myös vain luen, en ole netissä tai katso sarjoja. Hyvin tulee uni joka yö! Nuorempana olin minäkin huono saamaan unta, koska en juurikaan ollut ulkona ja saatoin katsoa 23 asti jotain leffaa. No olipa ihme ettei uni sitten tullut silmään!
Kommentit (16)
Miten ihmeessä ennen vanhaankin sitten oli unettomuutta?
"Melkeinpä aina henkilön oma syy" on sama asia kuin "lähestulkoon kaikki". Siksi se ärsyttää, ja tekee mieli kommentoida. Joskus ja aika useinkin voi olla henkilön oma syy, muttei kuitenkaan melkeinpä aina.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:27"]Miten ihmeessä ennen vanhaankin sitten oli unettomuutta?
[/quote]
Ei lähellekään yhtä suuressa mittakaavassa.
-ap
Ei kannata avata keskustelua aiheesta,.josta ei tiedä mitään
Joo, nää on taas näitä. Kun ap:ta nukuttaa hyvin ulkoilun jälkeen niin kaikkia muitakin nukuttaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:21"]
Vituttaa, että tällaisiin ketjuihin tulee aina ne poikkeukset puolustelemaan itseään ja elintapojaan. En tietääkseni sanonut, että KAIKKI ovat tällaisia?
[/quote]
Okei. Mut onko nää "poikkeukset" lukumäärällisesti jotenkin huomattavasti pienempi määrä kuin sun empiiriseen tutkimukseesi osallistunut joukko? Ts. tunnetko kymmenittäin tällaisia mainitsemiasi esimerkkitapauksia, vai oletko tehnyt suppeaan ystäväpiiriin perustuvan yleistyksen? Koska jos sun esimerkkiotantasi on vaikkapa kuusi ihmistä, niin toi "poikkeavien" kommenttimäärähän on jo prosentuaalisesti aika suuri verrattuna tähän alkuperäisaineistoon, jolloin "melkeinpä aina" ei tilastollisesti ole edes kovin paikkansa pitävä.
Aha, kiitos tiedosta ap.
Sillä ei sitten ollutkaan mitään merkitystä että pikkukakkonen valvoi aikoinaan kaikki yöt 3v saakka, heräsi 4-7 kertaa jolloin mä en ehtinyt kunnolla edes nukahtamaan välillä. 30 vuotta menty max 4h yhtäjaksoisilla unilla. Unilääkkeistä ei apua, kokeiltu vuosien mittaan jonkin verran.
Ulkoilen, treenaan, syön oikein, en katso aktivoivia leffoja tai surffaa netissä iltaisin. Mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, itseaiheutettua vaan....
Täytyypä kertoa tuo "fakta" kun ensikerran lääkärin kanssa asiaa pohditaan taas.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:17"]
No NÄIN ON!!! Mullakin kun aloin kärsiä unettomuudesta niin mun syyhän se, ei sen että mies jäi kiinni pettämisestä, vanhemmallani puhkesi dementia ja lapsella ykköstyypin diabetes, kaikki saman viikon sisällä selvisivät.
[/quote]
Aivan. Ja itse olen vuorotyöammattini valinnut, joten oma syy unettomuus, mikä johtuu epäsäännöllisistä työajoista. Ja ehdottomasti syömäni kortisoonikuuri on oma vika ja kortisooni aiheuttaa unettomuutta, mikä sekoitti vielä enemmän vuorotyön sekoittamaa unirytmiä.
Totta, ap on oikeassa. Oma vika, mitäs läksit. Olis pitänyt jäädä sossun asiakkaaksi. Ei olis tarvinnut vuorotyötä tehdä homeisessa työpaikassa. Olis saanut huolettomana sossun asukkaana nukkua milloin haluaa ja missä rytmissä tahansa.
Aloittaja voi suksia esim. vittuun. Itse olen kärsinyt uniongelmista ihan lapsesta asti. Nukahtamis vaikeus tarkalleen. Pahimmillaan olen valvonut muutaman vuorokauden ja napit hommasin vasta vähän alle nelikymppisenä. Tiedän asiasta varmasti paremmin kuin ap ja kaikki kikat ja konstit kokeilin ennen lääkkeitä.
Kokeile miltä tuntuu valvoa yli 50 tuntia ja silti ei nukahda ja tuu sitten tilittään missä kunnossa on hermot.
Toisaalta joo, stressiä hitosti ja pää täynnä kaikkea, eipä tuota saa käskemällä poiskaan päältä. Paitsi lääkkeillä saisi virran pois. Käytin ennen, nyt en enää. Tosin olen ollut aina sysipaska nukkuja. Olen harkinnut aloittavani taas lääkkeet, melatoniineja syön satunnaisesti, tosin nekään ei aina auta. Lisäksi makuuhuoneeni ei ole tarpeeksi pimeä, saan unta yöllä ainoastaan säkkipimeässä. Nukun aina paita silmillä. Ja minulla on käyntiääneltään liian meluisa herätyskello enkä ole löytänyt vielä tarpeeksi hiljaista manuaalista kelloa, joudun hautaamaan sen monen metrin päähän kankaiden alle. Nukun joka yö korvatulpat päässä, myös siis liikenteen vuoksi. Vittuko on hankalaa.
Maanantaina ostan pimennysverhon ja jostain pitäisi oikeasti löytää todella hiljainen kello, joka ei raksuta. Ja toinen seinäkello, josta ei lähde ääntä.
Mutta pää, sitä ei saa hiljaiseksi sormia napsauttamalla. Tälläkin viikolla olen nukkunut yhteensä ehkä 20h.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:13"]
Toisaalta joo, stressiä hitosti ja pää täynnä kaikkea, eipä tuota saa käskemällä poiskaan päältä. Paitsi lääkkeillä saisi virran pois. Käytin ennen, nyt en enää. Tosin olen ollut aina sysipaska nukkuja. Olen harkinnut aloittavani taas lääkkeet, melatoniineja syön satunnaisesti, tosin nekään ei aina auta. Lisäksi makuuhuoneeni ei ole tarpeeksi pimeä, saan unta yöllä ainoastaan säkkipimeässä. Nukun aina paita silmillä. Ja minulla on käyntiääneltään liian meluisa herätyskello enkä ole löytänyt vielä tarpeeksi hiljaista manuaalista kelloa, joudun hautaamaan sen monen metrin päähän kankaiden alle. Nukun joka yö korvatulpat päässä, myös siis liikenteen vuoksi. Vittuko on hankalaa.
Maanantaina ostan pimennysverhon ja jostain pitäisi oikeasti löytää todella hiljainen kello, joka ei raksuta. Ja toinen seinäkello, josta ei lähde ääntä.
Mutta pää, sitä ei saa hiljaiseksi sormia napsauttamalla. Tälläkin viikolla olen nukkunut yhteensä ehkä 20h.
[/quote]
Siis tuohon on laskettu kaikki päiväunetkin, en toki ole nukkunut 4h/per yö vaan esim ma-ti yönä nukuin ehkä tunnin. Käyn töissä ja ulkoilen päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:21"]
Vituttaa, että tällaisiin ketjuihin tulee aina ne poikkeukset puolustelemaan itseään ja elintapojaan. En tietääkseni sanonut, että KAIKKI ovat tällaisia?
[/quote]Miksi sä teet koko ketjun jos et haluu keskustella. Ai niin sä halusit vain kiillottaa kruunuasi.
No NÄIN ON!!! Mullakin kun aloin kärsiä unettomuudesta niin mun syyhän se, ei sen että mies jäi kiinni pettämisestä, vanhemmallani puhkesi dementia ja lapsella ykköstyypin diabetes, kaikki saman viikon sisällä selvisivät.
Niin no, minullakin on 2 koiraa ja ulkoilen niiden kanssa pari tuntia päivittäin. Lisäksi olen toki harrastanut kaikenlaisia unihygienian sääntöjä pitkään, samoin olen harrastanut meditaatiota tarkoituksena oppia rauhoittumaan unille, käynyt uniryhmissä jne. Vaan en vaan nuku. Onneksi ongelma on ratkennut lääkityksellä, jota olen syönyt jo vuosia. Mirtazapin + Rivatril, toimii!
Ap vaikuttaa asiantuntijalta :-). Kyllä minäkin nuorena nukuin yleensä hyvin, mutta keski-iän lähestyessä alkoi suvussamme perinnöllisenä kulkeva krooninen unettomuus oireilla yhä pahemmin. Käyn töissä, minulla on kolme lasta ja kaksi koiraa, ja harrastan kestävyysurheilua. Eipä vaan nukuta, vaikka olisin aamulla herännyt klo 6, paiskinut hommia töissä ja kotona koko päivän, ja ulkoillut pari tuntia lenkkeillen koirien kanssa tai ilman. Nukun ainoastaan lääkkeillä, muuten olisin työkyvytön. Mutta ap toki tietää paremmin....