Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työstressi parikymppisellä?

Vierailija
30.01.2015 |

Hei,

olen parikymppinen nainen ja olen tehnyt toimistotöitä nykyisessä työpaikassani nyt hieman yli vuoden verran. Pidän todella paljon työstäni ja kollegoistani, ja vaikka olenkin työympäristömme ehdottomasti nuorin ja kouluttamattomin (minulla on vähintään yksi aste alhaisempi koulutus kuin muilla, mutta sain työn silti, sillä minulla on monen vuoden työkokemus tältä kys.alalta)

Työhöni kuuluu päivittäistä asiakkaiden kanssa yhteydessä olemista puhelimitse ja sähköpostitse. Autan lähinnä teknisissä asioissa ja vastaan myös monesta muusta asiasta sen ohella.

Nyt muutaman kuukauden ajan olen tuntenut oloni jotenkin täysin, no, tyhjäksi. Olen kehittynyt työssäni ja osaamisessani paljon ja nopeasti, mutta työpaikan jatkuva, mieletön kiire ja suuret paineet alkavat painaa jo työajan ulkopuolella. Kerran aloin itkemään työpaikan vessassa, sillä asiakkaat soittelivat kiukkuisina ja vaativat usean eri asian välitöntä hoitoa, ja minusta vain tuntui, etten PYSTY SIIHEN, että se kaikki on liikaa. Useammin kuin kerran olen työskennellyt läpi kahvitauot, vaikka se on yrityksessämme teoriassa kiellettyä. Ei vain ole aikaa muuten hoitaa töitä. Pomo vaatii aina lisää ja enemmän. Haluan tehdä aina työni hyvin ja olenkin työpaikkamme konkareitakin tehokkaampi tällä hetkellä esim työtahdissa ja asiakasmäärissä, ja se tuntuu hyvältä. Tiedän, että jotkut muut ottaa rennommin, ja se aiheuttaa sen, että pari ihmistä hoitaa usean eri henkilön työmäärän. Saan paljon aikaan ja yritän tehdä kaiken huolella ja saada tyytyväisiä asiakkaita, mutta samalla olen huomannut, että oma jaksaminen alkaa loppumaan.

Viimeisimpänä kuukausina olen huomannut, että saatan herätä keskellä aamuyötä ilman mitään syytä. Myös nukahtamisessa on ongelmia, vaikka olen sitä ennen haaveillut yleensä koko päivän vain sänkyyn kaatumisesta. Uniongelmat eivät ole minulle normaaleja, joten siksi tämä tuntuu oudolta.

Aamuisin herään päänsärkyyn ja vatsa on sekaisin. Olen usein niin löysällä, että ulos tulee pelkkää nestettä. Usein oksettaa. Olen laihtunut melkein viisi kiloa. En jaksa tehdä mitään, en jaksa urheilla, ja olen hieman ärtynyt. Migreeni on lähes päivittäistä. Kaikki tuntuu vähän jotenkin sumealta. Ajatus pätkii ja esim. tämä yhteinäisen tekstin kirjoituskin tuntuu vaikealta. 

Töissäni loistan ainakin vielä, mutta millään muulla elämän osaalueella en sitten loistakaan.

Tämä voi olla ehkä noloa kysyä, mutta voiko hieman yli parikymppisellä todella olla työstressi, joka aiheuttaa näitä oireita ja tuntemuksia? Onko teillä kokemusta/neuvoa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä työssäsi, ahkera ja kunnianhimoinen. Se on hyvä, mutta teet liian paljon töitä ja se kuormittaa sinua. 

Auttaisiko koulutus tilanteeseesi? Niillä vanhemmilla on ehkä enemmän kokemusta kuormittavista tilanteista ja osaavat käsitellä paineita paremmin kuin sinä. 

Vierailija
2/5 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko masentunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä paloin loppuun 18-vuotiaana. Olin koulussa, musiikkiopistossa ja vielä töissä. Päivät olivat 15 tuntisia ja jouduinkin jäämään yli kuukaudeksi sairaslomalle. Joten miksi parikymppiselläkään ei voisi olla työstressiä?

Vierailija
4/5 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Tuon ikäisenä et vielä osaa asettaa rajojasi etkä hallita kuormituksen määrää. Perfektionistiset taipumukset ja liika kiltteys voivat olla vielä terävinä. Minä koin burnoutin parikymppisenä, menetin viisi vuotta elämästäni, ja vasta kolmikymppisenä osasin ottaa asiat rennosti.

Vierailija
5/5 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa työstressiltä. Älä johda itseäsi burn outtiin, voin kertoa, että mikään työ ei ole sen arvoista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi