Te, jotka loukkaannutte vapaa-ajan myöhästelystä
Ettekö arvosta ystäviänne sen vertaa, että haluaisitte tarjota heille stessittömän vapaa-ajan? Minä en ainakaan jaksa ystäväpiirissäni ihmisiä, jotka vapaa-ajallakin vaativat minua pingottamaan jotta ehdisin 100% varmuudella tapaamaan juuri heitä. Sen pitää riittää, että yritän olla paikalla ajallaan. Jos tuleekin mutkia matkaan joiden vuoksi myöhästyn jonkin verran, niin oletan ystäväni olevan sen verran aikuinen ja omillaan pärjäävä, että selviytyy yksinäänkin (tai keskenään, jos olen menossa tapaamaan useita ystäviä) sen hetken. En sentään ole mikään ystäväni huoltaja!
Liian usein kuulee näitä vertauksia, joissa tiukataan, enkö muka ehdi töihinkään ajoissa. No kyllä ehdin, koska pingotan sinne lähtiessä niin paljon että ajoissa oleminen onnistuu, ja tämän teen siksi että minulle maksetaan siitä. Koko elämä ei kuitenkaan voi olla samanlaista pingottamista ja ystävyyssuhteiltani haluan ennen kaikkea rentoutta ja stressittömyyttä, en lisää samanlaisia paineita kuin töissä.
Ja minulle se ajoissa oleminen on todellakin niin haastavaa, että siinä onnistuminen kuormittaa minua ihan kunnolla. Onnistun siinä kyllä silloin, kun on ihan pakko, mutta en jaksa elämää jossa tästä asiasta täytyy jokaisena hetkenä stressata.
Onneksi omat ystäväni ymmärtävät tämän!
Kommentit (74)
Ai meinasit uudella aloituksella saavasi enemmän sympatiaa?
Onneksi minun kaverini eivät ole niin idiootteja, että myöhästelevät treffeistä. Heillä kun on omaa elämää minun lisäkseni.
Onneksi saamme valita itse omat ystävämme. Ap, allekirjoitan joka sanan minkä kirjoitin, tunnen aivan samoin. Joillakin on näköjään suuria vaikeuksia käsittää, ettei heidän käsityksensä ole ainoa oikea. Minä en jaksa pätkän vertaa ihmisiä jotka ovat suvaitsemattomia ja niuhottavat jostain täysin jonninjoutavasta asiasta. Ymmärrän kyllä, että joidenkin elämä on sellaista ja kunnioitan sitä. Mun elämässäni taas on omat juttunsa- myös luonteessani. Mulle on erittäin stressaavaa jos pitää koko ajan katsoa kelloa. Toisille se ei ole stressaavaa. Mutta onneksi mulla on työelämä, jossa olen hyvä, ja jossa tuollaiset nouhottavat ihmiset eivät edes pärjäisi. Ja ystäväpiiri joka arvostaa mut tällaisena mikä olen. Että valivali vaan itsellenne. Haluan vielä sanoa, että hyvin moni ihminen elää elämänsä oravanpyörässä suorittaen ja myös hyvin pinnallisesti. Silloin varmaan tuntuukin tärkeältä tuo elämän moitteeton aikataulutus. Mutta kuten sanottu, on paljon muunlaistakin elämää.
Satunnainen myöhästyminen on ymmärrettävää. Jatkuva myöhästeleminen on sen sijaan pelkästään epäkohteliasta ja kertoo joko välinpitämättömyydestä tai täydellisestä ajan hallinnan puutteesta.
Joku kirjoitti: "Koska mun elämä ei pyöri pelkästään kaverin tapaamisen ympärillä, vaan mulla on sitä ennen vaikka kuinka paljon asioita hoidettavana." Miksi ihmeessä kirjoittaja ei kerro kaverilleen hyvissä ajoin, että hänellä on nyt vaikka kuinka paljon asioita hoidettavana ja hän ehtii tapaamiseen vasta myöhemmin?
Kirjoittajaa odottelevaa kaveri saattaisi kyllä hämmentyä aika lailla lukiessaan tai kuullessaan tällaisen selityksen jälkikäteen.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:32"]
Onneksi saamme valita itse omat ystävämme. Ap, allekirjoitan joka sanan minkä kirjoitin, tunnen aivan samoin. Joillakin on näköjään suuria vaikeuksia käsittää, ettei heidän käsityksensä ole ainoa oikea. Minä en jaksa pätkän vertaa ihmisiä jotka ovat suvaitsemattomia ja niuhottavat jostain täysin jonninjoutavasta asiasta. Ymmärrän kyllä, että joidenkin elämä on sellaista ja kunnioitan sitä. Mun elämässäni taas on omat juttunsa- myös luonteessani. Mulle on erittäin stressaavaa jos pitää koko ajan katsoa kelloa. Toisille se ei ole stressaavaa. Mutta onneksi mulla on työelämä, jossa olen hyvä, ja jossa tuollaiset nouhottavat ihmiset eivät edes pärjäisi. Ja ystäväpiiri joka arvostaa mut tällaisena mikä olen. Että valivali vaan itsellenne. Haluan vielä sanoa, että hyvin moni ihminen elää elämänsä oravanpyörässä suorittaen ja myös hyvin pinnallisesti. Silloin varmaan tuntuukin tärkeältä tuo elämän moitteeton aikataulutus. Mutta kuten sanottu, on paljon muunlaistakin elämää.
[/quote]
Newsflash, me jotka ollaa ajoissa ei eletä 24/7 kellon orjana. On kohteliasta kuitenkin olla tietoinen siitä missä pitää olla mihinkin aikaan eikä sinne päin.
Isäni opetti minut olemaan ajallaan sovitussa paikassa kysymällä "mikä sinusta tekee niin tärkeän, että sinua pitäisi odottaa?". Minun vapaa-aikani ole muiden vapaa-aikaa tärkeämpi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:45"]
"Ilmoitan aina kaikille paljon myöhemmän ajan, kuin mihin arvelen ehtiväni. En myöhästy koskaan. Jos arvelen, että hammaslääkärissä menee 15min niin sanon, että menee ainakin puoli tuntia. Ei tarvitse stressata, kun moninkertaistaa kaikki ajat."
Aivan. Mä teen ihan samoin. Tuplaan aikani, jos jossakin menee 15 min. laitan sen puoliksi tunniksi, samoin matkat. Ei ole koskaan kiire ja ehdin paikkalle, eikä kenenkään tarvitse odotella. Yleensä muutaman minuutin etuajassa kuin jäljessä. Eikä ole stressiä, vaan päinvastoin leppoisaa ajankulua.
[/quote]
Tämä sama, jos menen esimerkiksi toiselle paikkakunnalle tapaamaan äitiäni niin sanon, että tulen puolen päivän aikaan: sitten tähtään klo 11 ja olen joskus 11.30 paikalla :)
Mitä jos sinä arvostaisit ystäviäsi niin paljon että soisit heille stressittömän vapaa-ajan? Se sinun odottamisesi näet todellakin nostaa stressiä. Olemalla ajoissa paikalla siis lasket ystäväsi stressitasoja ja helpotat hänen vapaa-ajan viettoaan. Miksi ihmeessä ajattelet, että vain sinä olet jotenkin ansainnut sen että muut mukautuvat sinun toiveidesi mukaisiksi? Eikö kummankin pitäisi joustaa? Sinun olla ainakin välillä ajoissa ja sen toisen hyväksyä se että sinä olet joskus, siis joskus, myöhässä. Miksi ihmeessä ajattelet että koko maailma pyörii sinun napasi ympärillä ja että muiden tehtävä on tehdä sinun elämästäsi helppoa ja stressitöntä? Eikö muilla ole ihan vastaava oikeus vaatia sinultakin hieman panostusta?
"Sulla ei nähtävästi ole elämää, ei lapsia, ei työtä, ei miestä jos kerran et koskaan joudu tilanteeseen, että aikataulu pettää"
Eikös silloin aikataulut ole vielä tärkeämpiä ja että ne pitää. Jos ystävän kanssa tapaan klo 13.00 ja työt alkavat klo 14.00 niin poskelleen menee, jos ystävä saapuu klo 13.30 tai lapsellani hoitajan työpaivä päättyy klo 14, niin paikalle on ehdittävä. Myöhästelijät unohtavat myös autolijoiden parkkimaksut, jotka tänä päivänä ovat todella kalliita, se odottelu raksuttaa koko ajan rahaa eli vitonen voi mennä hyvinkin helposti ja pahimmassa tapauksessa tulee vielä sakot.
Kyllä minuakin ärsyttää ystävän myöhästely. Hän tosin voi juurikin ajatella, ettei se haittaa, koska en siitä ole hänelle valittanut. Satunnaiset myöhästymiset ymmärtää. Kaikkea voi sattua, mutta ikävä kyllä useimmiten yksi ja sama ihminen myöhästyy poikkeuksetta tai peruu koko tapaamisen viime hetkellä. Jurppii kyllä!
Samalla tarkkuudella kun haluan maksaa laskut ajoissa, olla neuvolassa/lääkärissä ajoissa, olla töissä ajoissa jne toimin myös vapaa-ajallakin, se ei ole mitenkään stressaavaa tai pingottavaa. Se kuuluu vastuulliseen arkeen.
Olen ollut ikuinen ja jokapaikasta myöhästelijä vuosikausia. Oli ongelmia ajan- oikeastaan koko elämänhallinnan kanssa. Vilpittömästi halusin ja yritin olla ajoissa mutta siitä ei vain tullut mitään ja minäkin kärsin ja häpesin sitä, en ikinä ajatellut että minun aikani on tärkeämpää kuin muiden enkä ollut välinpitämätön muiden tunteista. Nyt olen ollut jo parikymmentä vuotta "tolpillani" ja ihan aina ajoissa missä tahansa sovituissa tapaamisissa ja se ei ole vaikeata ja tuntuu älyttömän hyvältä!
Ymmärrän erittäin hyvin raivon ja loukkaantumisen mikä odottajilla on. Aina se ei ole välinpitämättömyyttä myöhästelijältä, valitettavan usein kyllä on kyse nimenomaan ylimielisestä asenteesta muita kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:28"]Olet aina max 20 min myöhässä ja ihmettelet kun kaveria ärsyttää. Jep.
[/quote]
Oletko hieman hidas vai ymmärrätkö tahallasi väärin? Jos olen myöhässä, olen aina vain max 20 minuuttia myöhässä. Yleensä 5 minuuttia ja tämäkin saa kaverini murjottamaan ja pilaamaan kaikkien päivän. Tästä syystä en jaksa enää nähdä häntä ja nyt vinkuu miksei nähdä. Hän myös suuttuu siitä, jos ilmoitan ajoissa, etten välttämättä ehdikkään sovittuun aikaan paikalle ja sanon, että nähdään puoli tuntia myöhemmin. Syynä ei ole se, että hänellä olisi muuta menoa, koska sopii aina vain yhden tapaamisen yhdelle päivälle.
Jos haluaa stressittömän vapaa-ajan, niin miten voi harrastaa esim. ryhmäliikuntatunteja? Sielläkin olettaakseni pitää olla paikalla silloin kun tunti alkaa, ainakaan mä en kehtaisi mennä paikalle vaikka 15min tunnin alkamisen jälkeen.
On eri asia myöhästyä harvakseltaan kuin olla krooninen myöhästyjä, yleensä ne joille myöhästyminen ei ole ominaista, laittavat viestiä tai soittavat etukäteen että sori, liikenne falskaa ja olen arviolta 10min myöhässä. Nämä elämäntapamyöhästyjät eivät ikinä ilmoita mitään ja uiskentelevat jopa puoli tuntia myöhässä paikalle kuin asia olisi ok. No ei ole.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:28"]Olet aina max 20 min myöhässä ja ihmettelet kun kaveria ärsyttää. Jep. [/quote] Oletko hieman hidas vai ymmärrätkö tahallasi väärin? Jos olen myöhässä, olen aina vain max 20 minuuttia myöhässä. Yleensä 5 minuuttia ja tämäkin saa kaverini murjottamaan ja pilaamaan kaikkien päivän. Tästä syystä en jaksa enää nähdä häntä ja nyt vinkuu miksei nähdä. Hän myös suuttuu siitä, jos ilmoitan ajoissa, etten välttämättä ehdikkään sovittuun aikaan paikalle ja sanon, että nähdään puoli tuntia myöhemmin. Syynä ei ole se, että hänellä olisi muuta menoa, koska sopii aina vain yhden tapaamisen yhdelle päivälle.
[/quote]
Itsepä sanoit sen aina.
En ymmärrä miten voi olla niin hankalaa tulla ajoissa paikalle.
Huomaa hyvin että kommentoijat ovat pilkuntarkkoja tyyppejä jotka eivät ymmärrä ihmisiä jotka vaan eivät osaa olla ajoissa vaikka kuinka yrittävät. Myöhästelijät eivät tee sitä tahallaan eikä se osoita dismissaamista ystävää kohtaan, joten turha siitä on loukkaantua. Jos sovitaan treffit johonkin ostoskeskukseen, täytyy olla tosi tiukkapipoinen ja huonolla itsetunnolla varustettu jos 5-10 minuutin myöhästymisestä vetää herneen nenään!
Vähän ohi aiheen, mutta yksi myöhästyjä vitutti aikanaan hävyttömän paljon. Aikana kun mulla ei ollut ajokorttia (ajoin sen vasta pitkälti aikuisiässä) olin aika lailla kiinni miehen aikatauluissa ja jos olin lähdössä kavereiden kanssa kahville, piti seitsemään kertaan varmistaa mieheltä että sopiiko hänelle nyt varmasti, että lähdetään kotoa vaikka 17.45, jotta olisin 18.15 pelipaikalla. Silti monesti olin vähintään 10min myöhässä. En kestä sitä, että olen myöhässä jonkun muun ajankäytön hallinnan ongelmien vuoksi ja mieheni ei (vieläkään) osaa olla ajoissa.
Lopulta alkoi vituttaa niin rankasti että ajoin ajokortin, olisi pitänyt tehdä se aikoja sitten.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:36"]Aivan eriasia, jos myöhästyy max 15min, ja tätä ei tapahdu JATKUVASTI.
Itselläni ystävä, joka pyytää kanssaan johonkin esim klo 18. Kello 17:50 laittaa viestiä, että heräsi tuossa puoli tuntia sitten ja tuli juuri suihkusta, että menee tunti ainakin vielä. Tosi kiva, kun itse alkaa juuri olemaa perillä sovitussa paikassa!!
[/quote]
Minä lähtisin tuossa tilanteessa menemään ja tekisin itse seuraavalla kerralla samalla tavalla.
Minulla on oikeasti vaikeeta ymmärtää ajankulkua! Ystäväni onneksi tietää tämän ja sanonkin aina ettei tulisi itsekkään kovin aikaiseen paikalle koska se on niin inhottavaa olla myöhässä. Nykyään olen onneksi oppinut olemaan täsmällinen eli olen paikalla minuutilleen sovitussa ajassa :) Joskus jopa hieman ennen. Onneksi silti saan anteeksi sen jos viitisen minuuttia myöhästyn joskus! Aina ilmoitan kyllä ja olen aidosti pahoillani! Silloin jos kaveri myöhästyy niin olen salaa tyytyväinen ettei se ole niin että aina minua saa odottaa :)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:05"]
Huomaa hyvin että kommentoijat ovat pilkuntarkkoja tyyppejä jotka eivät ymmärrä ihmisiä jotka vaan eivät osaa olla ajoissa vaikka kuinka yrittävät. Myöhästelijät eivät tee sitä tahallaan eikä se osoita dismissaamista ystävää kohtaan, joten turha siitä on loukkaantua. Jos sovitaan treffit johonkin ostoskeskukseen, täytyy olla tosi tiukkapipoinen ja huonolla itsetunnolla varustettu jos 5-10 minuutin myöhästymisestä vetää herneen nenään!
[/quote]
Vaikka kuinka yrittävät.. Siis miten se muilta onnistuu ihan ilman mitään stressiä, mutta joku tollainen elämänhallintaan liittyvä asia on noin kamalan vaikeita jatkuvasti myöhästyville.
"Miten ihmeessä ajoissa oleminen voi stressata? Tapaan usein ystäviäni Stockan kellon luona. Tiedän, että asunnoltani kestää sinne noin 20 minuuttia. Lähden siis varalta puolta tuntia ennen, jos sattuukin liikenteessä joku härdelli.
Jos olen selvästi ennen sovittua aikaa, voin kiepsahtaa sisällä tavaratalossa. Koskaan en muista myöhästyneeni. Omat ystäväni ovat myös sovittuun aikaan paikalla.
Mikä siis siinä ajoissa olemisesa on niin vaikeaa? En vaan ymmärrä.
[/quote]
Koska mun elämä ei pyöri pelkästään kaverin tapaamisen ympärillä vaan mulla on sitä ennen vaikka kuinka paljon asioita hoidettavana."
Voiko enää olla itsekkäämpää kommentia ja empatian puutetta!
Ihanko tosissasi kuvittelet pitäväsi omassa talutusnuorossa ystäväsi ja varastavan heidän aikansa ja kuvittelet kaiken kukkaraksi, ettei heillä ole edes muuta elämää, kuin sinut tai muita asioita hoidettavana. Voi elämän kevät tätä itsekkyyttä. Yritä nyt vähän aikuistua.