Mitä suolaista tarjosit viimeksi syntymäpäivillä ja oliko menestys?
Tässä nyt mietin, kun kaikki odottaa mun karjalanpiirakoita ja lohivoileipäkakkua jotka ovat aina olleet menestys, että jos kuitenkin tekisi jotain uutta tällä kertaa. Vieraita tulee vain 16, joten voi olla jotain piperrystäkin. Eli ideoita, hyväksi havaittuja ohjeita? Kiitän jo etukäteen jos viitsit vastata :) Tahtois kokeilla jotain uutta!
Kommentit (20)
Kinkkupiirakka. Vanha mutta varma! Kaikki meni. Yhtään ei jäänyt mulle seuraavaa krapulapäivää varten :( Kaikkea muuta kyllä jäi. Tässä ohje. Luulen, että tuo juuston määrä on se maaginen juttu tuossa.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/8412/Kinkkupiirakka/
Ei siis ole minun ohje.
Lohi- ja kanapiirakat. Aina menee hyvin. Ja lohirullat!
Itse tarjosin niinkin simppeliä kuin ruissipsejä joiden päällä oli ruohosipuli-/paprikachili -Violaa ja puolikas viinirypäle. Meni hujauksessa ja kehuttiin paljon! Nälkää ei vie, mutta hyvä siihen lisäksi suolaisten joukkoon :)
Feta-pinaattipiirakkaa tarjosin lapsen synttäreillä ja ainakin ala-asteikäisiin tyttöihin upposi hyvin.
Lohitartarleivät:
http://www.ruokala.net/resepti/lohitartarleipa
Tein ohjeesta poiketen näistä sellaisia pieniä suupala leipäsiä. Näitä vieraat veti viimeksi niin että navat rutisivat. Ja valittivat että eivät voi lopettaa niiden syömistä kun ovat niin hyviä. ;) Kelpasi kaikille ikähaarukalla 3-70 v. Kannattaa tehdä iso satsi siis!
Niitä pieniä "kuppien" muotosia ruissipsejä sekä kylmäsavulohitäyte. 150g kylmäsavulohta silputtuna, 150g ranskankermaa, puolikas punasipuli silputtuna, 1/4 limen mehu, 1/2 dl tilliä revittynä, mustapippuria. Tee täyte vähintään 2h aikaisemmin jääkaappiin vetäytymään. Täytä ruissipsit juuri ennen syömistä, vettyy nopeasti
sitruunamarinoitua lohta, punaista linssisalaattia, pulled pork-korianteri tacor karamellisoidulla sipulilla (huom tacot ovat oikeasti pehmeitä ja pyöreitä minilettuja, eivät kovia kuoria. Ilmakuivattu kinkku-pekaanipähkinä-viikuna-granaattiomena-rucola-punaviinikastikesalaatti
feta-parsakaalipiirakka, aivan sairaan hyvää! :) toisaalta paljon ihmisiä jotka ei pidä fetasta tai parsakaalista joten siten ehkä tuon kokoiselle porukalle huono vaihtoehto.
Meillä oli joku kasvispiirakka, kaikki meni kehujen kera.
Hyviä ideoita tullut, kiitos :)
ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:16"]
Itsetehdyt kevätrullat on aina ollut menestys. Oon tehnyt myös niin, että oon valmistanut jo edellisenä päivänä ja vetänyt sitten aamulla nopeasti uunin kautta.
[/quote]
Miten olet nämä tehnyt?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:18"]
Lohi- ja kanapiirakat. Aina menee hyvin. Ja lohirullat!
[/quote]
Mitä tarkoitat lohirullilla?
Meillä oli viimeksi pieniä tomaatti-mozzarella patonginpaloja (siis patonki leikattu siivuksi, täytteet päällä), kasvispiirakaa, pastasalaattia, pieniä kerrosleipiä (siivu paahtoleipää, paprika-tuorejuustotäyte, toinen siivu leipää päälle, leikataan neljään osaan) ja lohi-rieskarullia.
cocktail karjalanpiirakoita ja munavoita, oli menestys, sekä juustonaksu kippo tyhjeni nopeasti :D :D
Tacoja ja burritoja. Tein erilaisia täytteitä ja jokainen laittoi mitä halusi.
Munakasrulla, täytteinä liha ja kala. Kelpasi kaikille vieraille.
Aina kaikki toivoo mun tekevän pitsaa. Joten sitä tarjottiin viimeksikin. On aina menestys.
Kanavoileipäkakku ja rieskarullia. Herkkuja oli!
Lohirullat: tortilla voidellaan esim. ruohosipulilevitteellä ja sivellään ohut kerros "lämminsavulohiherkkua" jota saa meillä ässän tiskiltä mutta jos itse tekee niin lämminsavulohta, remouladea ja punasipulia tms., ohjeita löytyy. Tortilla rullataan ja leikataan esim. kolmeen osaan. Jos tykkää kalasta, tämä on tosi herkkua! Voi tehdä myös kylmäsavulohesta ja muutenkin varioida.
Pororullat samalla tekniikalla. Kinuskikissalla onkin ohjeet samantyyppisiin täällä: http://www.kinuskikissa.fi/lohi-ja-pororullat/.
Meetvursti-mozzarellapiirakka: normaali suolaisen piirakan pohja ja päälle laitoin vähän kaikkea, mitä kaapista löytyi, tällä kertaa meetvurstia, aurinkokuivattua tomaattia, vähän fetaa ja mozzarellaa, ja munakerma päälle. Ei siis tosiaankaan mikään kevyin ruoka, mutta tätä kehuttiin.
Itsetehdyt kevätrullat on aina ollut menestys. Oon tehnyt myös niin, että oon valmistanut jo edellisenä päivänä ja vetänyt sitten aamulla nopeasti uunin kautta.