Miten opettaa lapsi siistimmäksi?
9-vuotias ainokaisemme (tyttö) on ihan hirveä sotkuja. En ole tätä hänelle sanonut mutta nyt alkaa tosissaan ärsyttämään. Heittää vaatteita lattialle, ei heitä karkkipapereita roskikseen. Ei laita mitään valmiiksi huomista koulupäivää varten. Koti on aina kuin pommin jäljiltä ja minun täytyy aina siivota hänen aiheuttamat sotkut. Onko tämä vain vaihe vai onko siivoton lapsi siivoton lopun ikänsä?
Kommentit (7)
Et ole sanonut? Kyllä se kasvatus alkaa jo ihan vauvasta. Outoa vanhemman herätä siihen, että 9 v ei huolehdi sotkujaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Et ole sanonut? Kyllä se kasvatus alkaa jo ihan vauvasta. Outoa vanhemman herätä siihen, että 9 v ei huolehdi sotkujaan pois.
Olen sanonut hänelle monta kertaa... mitään ei vain tapahdu. Ap
Miksi et ole opettanut aiemmin?
Yleensä ajoitetaan ihan pienenä opettamalla lelujen laittamisella säilytyspaikkaan leikin loputtua.
Jätä viikoksi (jos on oma huone) huomioimatta eli jos haluaa esim lempivaatteen puhtaaksi, pitää olla pyykkikorissa.
Ap sanoo ensimmäisessä viestissä, ettei ole sanonut ja heti kohta väittää sanoneensa lapselle. Tämä kertoo paljon ap:n kasvattajan kyvyistä.
Rangaistuksia kehiin puhelin pois jos roskat ei mene rosiin. Sitten kun vaatteet on siivottu voi vasta nähdä ystäviä. Lapsilta pitää vaatia asioita joista tietää että hän pystyy niihin ja jotka ovat elämän kannalta tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut hänelle monta kertaa... mitään ei vain tapahdu. Ap
Päätä nyt edes ennen kirjoittamistasi! Ensin kirjoitat, että et ole sanonut ja sitten, että olet monta kertaa sanonut!
Keksi jotain uutta, sillä selvästikään sinulla ei ole tätä tytärtä! Mene pois täältä roskaa kirjoittamasta!
Nahkavyö on aika hyvä apu.