Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4882)
Ei tuolla sotien jälkeen syntyneellä sukupolvella elämä pyörinyt lasten harrastusten ympärillä. Oli tarpeeksi meilläkin tekemistä vanhempien omat työt ja kotitilan hoito. Olisi iloinen että vanhempansa elossa. Minun isä jo kuollut, olen Inarin ikäinen. Ja minä olen se joka hoitaa huonokuntoisen äitin asioita enkä kitise huomiota. Ja ei isä ikinä käynyt esim koulun juhlissa :D
Ehkä nuo välit vanhempiin voisi pitää yksityisasiana. Tuskin kukaan onnistuu vanhemmuudessa täydellisesti oppikirjan mukaan
Chisu kirjoittanut tyylikkäästi äidistään hänen kuoltuaan. Kaikkia ongelmia ei tarvitse avata
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla sotien jälkeen syntyneellä sukupolvella elämä pyörinyt lasten harrastusten ympärillä. Oli tarpeeksi meilläkin tekemistä vanhempien omat työt ja kotitilan hoito. Olisi iloinen että vanhempansa elossa. Minun isä jo kuollut, olen Inarin ikäinen. Ja minä olen se joka hoitaa huonokuntoisen äitin asioita enkä kitise huomiota. Ja ei isä ikinä käynyt esim koulun juhlissa :D
No itse kyllä samaistun tässä Inariin. Vanhempani saivat minut jo vanhana, isä oli 50 ja äiti 45 ja eivät olleet millään tapaa kiinnostuneita mun asioista. Kumpikaan ei tullut koulun juhliin, tiennyt kavereistani, elämästäni, mistään. Koskaan eivät ole käyneet edes kylässä, onnitelleet syntymäpäiväni. Eivät edes tiedä missä olen töissä, vaikka käyn heitä katsomassa ja koitan jutella asioistani niin eivät kuuntele. Saattavat alkaa puhumaan päälle tai ihan suoraan laittaa telkkarin päälle ja alkaa katsella sitä kuin minua ei olisi olemassa. Ja kyllä nyt kun olen 30v niin nuo ajat vaikuttaa edelleen todella vahvasti, enkä ole esimerkiksi "uskaltanut" hankkia omia lapsia kun tuntuu etten kykene kun en ole omaa lapsuuttanikaan saanut käsitellä.
Tuo nyt kuulostaa jo sairaalta. Tuskin inarilla noin paha tilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä samaistun tässä Inariin. Vanhempani saivat minut jo vanhana, isä oli 50 ja äiti 45 ja eivät olleet millään tapaa kiinnostuneita mun asioista. Kumpikaan ei tullut koulun juhliin, tiennyt kavereistani, elämästäni, mistään. Koskaan eivät ole käyneet edes kylässä, onnitelleet syntymäpäiväni. Eivät edes tiedä missä olen töissä, vaikka käyn heitä katsomassa ja koitan jutella asioistani niin eivät kuuntele. Saattavat alkaa puhumaan päälle tai ihan suoraan laittaa telkkarin p
Mene hyvä ihminen terapiaan. Noin traumaattinen lapsuus ei ajan kanssa itsekseen poistu mielestä.
Ai ei vanhemmat ole osallistuneet harrastuksiin? Viimeksi maaliskuussa isä oli mukana Inarin snowcross-kisoissa. Siitä oli kuvakin.
Inari ei tunnu ymmärtävän, että kahdeksankymppiselle miehelle voi olla aika vaivaannuttavaa, kun oma tytär puhuu pillujuttuja kirjanjulkkareissa. Vähän armoa nyt tähän vanhempien ryöpyttämiseen!
Jep, miksi kiusata vanhusta... Minun äiti ei ole lähellekään 80 vielä, mutta silti siinä kunnossa ettei todellakaan pysty liikkumaan joka paikkaan. Vähän valoja päälle nyt Inari
Isä saattaa myös kaihtaa julkisuutta.
Onneksi tuo hevoshomma tuli päätökseen. Voiko on kuivempaa kontsaa kuin että vanhempi jäpättää lapsensa harrastuksesta.
Ehti tosin rumasti haukkua isänsä. Jäi mietityttämään, että sanooko Inari vanhemmilleen, että tulee pahamieli vai haukkuuko vain somessa?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo hevoshomma tuli päätökseen. Voiko on kuivempaa kontsaa kuin että vanhempi jäpättää lapsensa harrastuksesta.
Ehti tosin rumasti haukkua isänsä. Jäi mietityttämään, että sanooko Inari vanhemmilleen, että tulee pahamieli vai haukkuuko vain somessa?
Varsinkaan kun hän ei itse harrasta ko. lajia, niin koko kisoista kertominen jää tosi pintapuoliseksi. Vähempikin postaaminen olisi riittänyt.
Joo no itse en tiedä mitään tylsempää kuin lasten harrastuksista vouhottajat, mutta kukin tyylillään
Etenkin kun toiminta kisoissa epä-eettistä, videoilla näkyy epäpuhtaasti liikkuvaa hevosta (eli on kipeä), hevosen ilme kertoo epämukavuudesta tilanteeseen ja tyttö potkii hevosta eteenpäin.. ei näin...!! Ja että raipalla verryttelyssä saatu liikkeelle, eli sitä on käytetty. Ja kyllä, tiedän mistä puhun, olen ikäni siis pian 50v toiminut Suomessa ja ulkomailla hevosalan ammattilaisena. Tämä laittaa vaan niin suruksi että hevosta edelleen tällaiset turhantärkeät "minä minä" pitävät vain esineenä.
Tuskinpa nuo älyää hevosen kipukäyttäytymisestä
Ymmärtääkö minäminä-ihmiset ettei ne omat vanhemmat jotka jo vanhuksia välttämättä elää enää kauaa, on vaivoja jne.??? Miksi pitäis elämän vielä pyöriä aikuisen lapsen ympärillä?? Meillä ainakin jo minä pidän aika paljon huolen vanhusten asioista eivätkä he minun
Hei onko tuo Inarin ukon selkätatska joku äärioikeist0symboli? Tuollainen rautaristi. Eikös hän ole joku vartija? Selittäisi paljon.
Joko on Vapaus-romaania luettu? Miksi sitä en näy BookBeatissä, tietääkö joku?
Ei kai sitä tänään vielä julkaistu
Pillu-kirjat eivät ole isän genreä