Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 tunnin työpäivän vaihto 4 päivän työviikkoon? Suostuuko työnantaja?

09.09.2006 |

Olen osittaisella hoiovapaalla ja teen nyt 6-tunnin työpäivää (käytännössä 6,5 t kun ruokatunti tulee lisäksi). Nyt alkaa tuntua järkevämmältä tehdä 4 päivää viikossa 8 tuntia (sis. ruokatunnin!). Onko helppoa vaihtaa osittaisen hoitovapaan järjetelykä? Kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on varmasti ihan työnantajakohtaista..

Itselläni työpaikka oli toisella paikkakunnalla ja vaikkei matkaa kertynyt kuin kolmisenkymmentä kilometriä yhteen suuntaan, oli tuo rahallinenkin säästö, kun omalla autolla tarvi kulkea. Ja minä tykkäsin ainakin kovasti kun oli aina " pidempi" viikonloppu..

Kannattaa siis kysyä, eihän siinä mitään menetä :)

Vierailija
2/5 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan hyvin paljon työtehtävistä. Kaikilla aloilla ei voi olla poissa yhtä päivää mutta lyhennetty käy. Riippuu siis työntehtävistä ja työnantajan suopeudesta. Kysymällä se selviää !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä osvin alsuta alaken tekeväni 4 päivää viikossa perjantait poissa. perustelin sillä että on helpompi ja selkeämpi kaikille että teen 4 pvää kokopäiväisenä ja täysipainoisesti ja sitten selkeästi yksi päivä poissa. Meillä tämä järjestely oli aika uutta, yleensä ihmiset ovat juuri sen 6h/päivässä. mutta monet valitata että työpäivät venyy melkein kokopäiväiseksi ja käytännössä joutuukin sittenn tekemään 80%:lla korvauksella täyspäiväisen hommia.

eli suosittelen ehdottomasti selkeyden vuoksi tuota 4 päivää. se on aivan uskomattoman helpottavaa kaikkien kannalta kun on yksi päivä " vapaata" . minä ainakin hoidan kaikki perheen juoksevat asiat ja kaupassakäynnit ja omat jumpat tuona " vapaa" päivänä.

Vierailija
4/5 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen juuri vaihtamassa 4 päivän viikosta 6 tunnin työpäivään. Ihan hyvin tuo nelipäiväinen viikkokin toimii, mutta itse koen, että lapsi olisi muuten liian pitkiä päiviä tarhassa, ja silloin taas kokonaisena vapaapäivänä pitää oikeasti olla jotain ohjelmaa, ettei lapsi ihan kyllästy.

Tässä kumminkin pari nelipäiväisessä viikossa eteen tullutta ongelmaa:

Tuossa nelipäiväisessä viikossa ainakin minulla meni lomapäivien kertyminen/käyttö vähän sekaisin. Laskennallisesti oletettiin, että olen täyttä viikkoa, jolloin työpäivät olisivat olleet vähän lyhyempiä kuin nelipäiväisessä - jolloin aina yksittäisen lomapäivän pitäessäni " tuhlasin" lomapäiviä yhden täyden ja noin tunnin verran seuraavasta. Koko viikon lomaillessani tätä ongelmaa ei ollut.

Pari kertaa kävi myös niin, että seuraavaksi tiistaiksi oli sovittu jotain silloin, kun olin ollut poissa (olin siis aina maanantain poissa). Aloinkin lukea työsähköpostia kotoa käsin, ettei tulisi tällaisia ongelmia, vaikka periaatteessa minulla ei olisi ollut mitään velvollisuutta tehdä niin.

Vierailija
5/5 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on sopinut paljon paremmin 4pv viikko kuin 6h päivä, jota aluksi epätoivoisesti yritin... Ennen päivät venyi aina vähän pidemmiksi ja harva muisti, etten ole enää myöhemmin iltapäivällä paikalla.

Nyt olen pyhittänyt perjantait vapaaksi ja se toimii hienosti - muutkin tekee silloin usein lyhempää päivää, on helpompi muistaa että en ole koskaan perjantaisin töissä ja koko päivä on meille relampi (nukutaan myöhempään ja tehdään kaikkea kivaa yhdessä).

Työnantaja osti myös idean, kun kerroin, että saan paremmin hoidettua hommat tiiviisti 4 päivässä ja että X voisi aina tuurata minua perjantaisin. Eli jos valmistelee homman hyvin, voi mennäkin läpi varmaan monessa paikassa.