Miksi otat koiran mukaan kauppareissulle?
Miksi otat sen autoon tai kaupan sisäänkäynnin ulkopuolelle räkyttämään?
Kommentit (19)
Jos käyn meidän pikkukaupassa nopeasti hakemassa maitoa tai jotain muuta yksi tai kaksi asiaa, niin otan koiran mukaan. Ihan tyytyväisenä se siihen jää ja on oppinut että siitä saa palkinnon, eli koiran makupalan. Isoon kauppaan otan mukaan ja koira odottaa autossa jos jatkamme kaupasta matkaa mökille tai jonnekin muualle kuin kotiin. Koira saa siitäkin palkinnon. Autossa on sillä tilaa ja ajan aina parkkihalliin säältä suojaan. Niin ja helteisillä päivillä laitetaan webasto päälle, niin lämpötila pysyy hyvänä.
Minä päästän ne aina karkuun. On hauska nähdä omistajan ilme kun tulee kaupasta. Jään aina nurkalle vakoilemaan ja tupakoimaan, monet hyvät naurut olen saanut.
Kauppaan on matkaa 2,5km jonka kuljen pääasiassa hölkäten (meno) ja kävellen (paluu). Olisi siis todella kätevää ja aikaa säästävää hoitaa koiran lenkitys kauppareissun yhteydessä. En tosin omista koiraa, mutta jos omistaisin niin varmasti ottaisin kauppareissulle mukaan.
.
Asia olisi kyllä eri, jos autolla kulkisin aina kauppamatkat... Koira olisi autossa kauppareissun ajan silloin, kun en kaupasta menisikään kotiin vaan esimerkiksi mökille. Olisi turhauttavaa ajella edestakaisin vain hakeakseni koiran kyytiin.
.
Jos käytännöllisyyden ajatteleminen tekisi minusta huonon ja rakastamattoman koiran omistajan jonkun mielestä, niin kyllä ihmettelen! Mitä haittaa siitä tolppaan 'telkeämisestä' tai autoon jättämisestä siihen pennusta asti tottuneelle koiralle on, jos ei nyt kesähelteillä jätä kuumaan autoon?
Meillä on koira kaikki kauppareissut mukana (pois lukien kesähelteet ja tosi kovat pakkaset). Koira rakastaa autossa matkustamista ja inhoaa yksin kotona oloa, joten koira on paljon tyytyväisempiä kun saa nukkua omassa kopassaan autossa kun me käymme kaupassa.
Ap ilmeisesti ei ole koskaan koiraa omistanut :D
Meillä koira lähtee mukaan kauppaankin. Viihtyy autossa ja haluaa mukanamme kulkea. Se on katsos perheenjäsen :)
"Ihana" koiravihaajien ketju taas...
Meidän vakiokaupassa on koirille omat pantilla toimivat kopit, johon koiran voi turvallisesti jättää kauppareissun ajaksi. Minä tykkään käydä kävellen kaupassa, mutta en tykkää kävellä, toisinsanoen lenkkeillä ilman koiraani. Tässä hoituu kätevästi kaksi asiaa kerralla. En ole huomannut, että koirani tästä oireilisi tai aiheuttaisi pahaa mieltä kenellekään.
Toisinaan autolla mentäessä, koira odottelee autossa (ei kesällä) kauppa-ajan ja hyvin pärjää.
Minun päähäni ei taas mahdu se, että ihminen osaa tehdä kaikesta ongelman. Jos se ei ole ärsyttävä aviokumppani, niin usein se on naapuri tai sen lapset, porraskäytävässä kyyläävä mummeli. Tässä tapauksessa se on räkyttävä koira kaupan edessä. Jos koira haukkuu odotellessaan kaupan edessä, niin onko siihen pakko jäädä kuuntelemaan? Kauppakassi kainaloon ja mene ohi. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, satunnainen koiranhaukku ei ole vaaraksi.
Ymmärrän toki, että jos joku jättää muille vaaraksi olevan koiran kaupan eteen, se ei ole mukava tilanne. On kuitenkin vaikea kuvitella, että sellainen olisi yleistä. Maalaisjärkeä käyttämällä pärjää maailmassa pitkälle, ei sidottua koiraa ole pakko ohittaa kosketusetäisyydeltä.
Joka tapauksessa mukavaa kevättä meille kaikille, yrittäkäämme ymmärtää toisiamme ja joskus ärsyyntymisen sijaan miettiä vaikka 10 sekuntia, että ärsyttääkö se nyt oikeasti niin paljon. Elämästä tulee yllättävän helppoa, kun vain päättää että ihan joka ärsykkeeseen ei tarvitse tarttua.
Harvoin käytän koiraa samaan aikaan lenkillä, kun menen lähikauppaankaan. Joskus tosin olen niin laiska, että kaiken uhallakin käyn kaupasta hakemassa maidon. Reissu menee yleensä kuin satasen sprintissä, sillä en ole saanut opetettua koiraa olemaan hiljaa kaupan edustalla. Lieko entiset omistajat (kyllä, me olemme koiralle kolmas perhe) unohtaneet koiran tolpan nokkaan, vai mikä on. Koira alkaa itkemään, ulisemaan ja haukkumaan jo kun suuntaamme kauppaa kohti :(
Joten vain äärimmäinen laiskuus ajaa sitomaan koiran kahdeksi minuutiksi kaupan edustalle. Ja veikkaan, että minä ärsyynnyn siitä haukkumisesta enemmän kuin ohikulkijat.
Koiran haukku ei haittaa mutta lapsen itku sitäkin enemmän? Ohis....
T. Myös räksyttäviin koiriin kyllästynyt
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:23"]
Minä päästän ne aina karkuun. On hauska nähdä omistajan ilme kun tulee kaupasta. Jään aina nurkalle vakoilemaan ja tupakoimaan, monet hyvät naurut olen saanut.
[/quote]
Minä oletan että jokaisen itsesuojeluvaisto on sen verran hyvä ettei mene minun koirieni lähelle. Se että istuvat nätisti kaupan pihalla kytkettynä ei tarkoita sitä että tykkäisivät vieraista, sitä varten ne on kytketty vähän sivummas. Eräs tuttavani meni kerran oikaisemaan koirani remmiä kun oli tassun ympärillä ja sai siltä seisomalta käydä tikkaamassa naamansa. Meidän 50kg.n koira voi olla söpö, mutta järki käteen vieraiden koirien kohdalla.
Ps. Minun koirani ei kovin kauas lähde vaikka joku ne päästäisikin. Remmi on täysin muita ihmisiä varten...
Ja vastaus Ap.n kysymykseen. Minusta on äärimmäisen kätevää hoitaa useampi asia yhtäaikaa, eli koirien lenkitys ja kauppareissu. (Kävellen tai pyörällä, autolla en kauppaan niitä ota mikäli ei olla tultu jostain juuri koirien kanssa)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:45"]
Koiran haukku ei haittaa mutta lapsen itku sitäkin enemmän? Ohis.... T. Myös räksyttäviin koiriin kyllästynyt
[/quote]
Tämä kommentti meni nyt hieman ohi. Mitä mahdat tarkoittaa? Nähdäkseni kukaan tässä keskustelussa ei ole vielä alkanut riitelemään kumpi ärsyttää enemmän haukku vai lapsen itku.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Minä oletan että jokaisen itsesuojeluvaisto on sen verran hyvä ettei mene minun koirieni lähelle. Se että istuvat nätisti kaupan pihalla kytkettynä ei tarkoita sitä että tykkäisivät vieraista, sitä varten ne on kytketty vähän sivummas. Eräs tuttavani meni kerran oikaisemaan koirani remmiä kun oli tassun ympärillä ja sai siltä seisomalta käydä tikkaamassa naamansa. Meidän 50kg.n koira voi olla söpö, mutta järki käteen vieraiden koirien kohdalla.
Ps. Minun koirani ei kovin kauas lähde vaikka joku ne päästäisikin. Remmi on täysin muita ihmisiä varten...
Ja vastaus Ap.n kysymykseen. Minusta on äärimmäisen kätevää hoitaa useampi asia yhtäaikaa, eli koirien lenkitys ja kauppareissu. (Kävellen tai pyörällä, autolla en kauppaan niitä ota mikäli ei olla tultu jostain juuri koirien kanssa)
[/quote]Kuinka paljon jouduit maksamaan korvauksia tuttavallesi? Oletko ottanut uuden koiran itsellesi tuon tapauksen jälkeen, vai opitko läksysi kun koirasi jouduttiin lopettamaan?
Jos joku päästäisi minun koirani irti kun olen kaupassa, se luultavasti juoksisi kauppaan sisälle etsimään minua eikä suinkaan lähtisi omille teilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:47"]
[/quote]
[/quote]Kuinka paljon jouduit maksamaan korvauksia tuttavallesi? Oletko ottanut uuden koiran itsellesi tuon tapauksen jälkeen, vai opitko läksysi kun koirasi jouduttiin lopettamaan?
[/quote]
0 €, koiraa ei ole jouduttu lopettamaan.
Mulla koira on tosi usein autossa mukana. Kylmällä kelillä jätän sille webaston päälle, lämpösellä kelillä kaikki ikkunat ja ovet auki ja joku (minä tai puolisoni) jää vahtimaan sitä autolle. Kauppareissun yhteydessä mennään autolla aina jonnekin muualle lenkille, ei tarvitse aina samoilla poluilla täällä kodin lähellä ulkoilla. Koiralla on autossa paljon tilaa liikkua, lisäksi siellä on peittoja joita voi aikansa kuluksi myllätä niin kuin tykkää.
Niin ja meidän koira ei ainakaan koskaan ole autossa räkyttänyt. Ollaan kameralla kuvattu. Minulle on tärkeää, että se koira osaa käyttäytyä myös meidän pois ollessa.
-18
Surullista tämä nykyajan koiraviha :( Ihmisillä täytyy olla todella paha olla että täytyy paha olo purkaa viattomiin eläimiin. Kannattaisi hakea apua tuohon vihaan ennen kuin menee ihan sairaaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:28"]Meillä on koira kaikki kauppareissut mukana (pois lukien kesähelteet ja tosi kovat pakkaset). Koira rakastaa autossa matkustamista ja inhoaa yksin kotona oloa, joten koira on paljon tyytyväisempiä kun saa nukkua omassa kopassaan autossa kun me käymme kaupassa.
[/quote]
Meilläkin juuri näin. Jo kolmas "autokoira" perheessä, koira on aina autossa mukana jos vain tilanne sen sallii (sääolosuhteet, odotusaika ym.). Minä pidän tätä ihan normaalina, koska koiramme rakastaa olla mukana/autossa.
Kaupan eteen en uskalla koiraa jättää. Pelkään että joku varastaa sen, vaikka se epätodennäköistä onkin. En vaan uskalla ottaa riskiä. On nääs niin tärkeä perheenjäsen tuo hurtta :-)
Niinpä. Monesti nähnyt koiria teljettynä tolppaan kun käydään itse asioilla? Miksi? Tekis mieli ottaa jokanen koira mukaan ja parempaan kotiin.
Ja joskus joku valopää keksii laittaa koiran siihen tuulikaappiin, sisälle?!