Onko kellään vastaavanlaista ongelmaa?
Olen koko aikuis ikäni kärsinyt " liian tarkasta sisäisestä kellosta" , näin ongelmaani itse kutsun. Ongelma on siinä että herään aamulla jonain tiettynä aikana enkä saa unta enää sen jälkeen, vaikka olisi lupa nukkua vaikka koko päivä. Kerronpa tämän hetkisen tilanteen... tyttäreni heräsi reilu viikko sitten yhtenä aamuna kuudelta ja minä nousin tietysti hänen kanssaan, siitä lähtien olen joka aamu herännyt ennen kuutta, havahdun, katson kelloa aina se näyttää 5.30 tai jotain siitä läheltä. Yritän nukkua mutta en vaan kertakaikkisesti saa enää nukuttua. Eilen illalla kävin nukkumaan 01.30 ja nyt aamulla heräsin 05.32 eikä uni enää tullut. Miten ihmeessä tälläisestä pääsee eroon?? On tässä tietyasti omat hyvätkin puolensa, herätyskelloa en ole tarvinnut juuri koskaan, koska jos illalla mietin että aamulla pitää herätä viideltä niin takuuvarmasti herään!
Kertokaa ihmeessä, jos teillä jollain on samanlaista ongelmaa. Tämä alkaa nimittäin olemaan jo todellinen ongelma ja rasittava sellainen.
Kommentit (4)
Tosin minä en pidä tätä varsinaisesti ongelmana, ainakaan pahana. Minä nimittäin pidän aamuista, varhaisten aamujen hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta, joten aamuheräilyt eivät kauheasti haittaa. Paitsi joskus.. Joskus olisi kuitenkin kiva nukkua pitkään.
-2
Minäkin oon tottunu tykkäämmään aamuista, mut joskus olisi tdellakin kiva nukkua edes sinne kahdeksaan. Toisaalta on tämä parempi kuin se etti millään saa itseään sängystä ylöa aamulla.
-ap
Itse kärsin siitä että voin nukkua kellon ympäri ihan helposti, jos saan olla rauhassa.
Nyt kun lapset ovat isompia koululaisia niin he heräävät itsekseen.
Lomilla nukuin puoleen päivään, vaikka menin nukkumaan välillä jo kymmeneltä. Töiden lähestyessä jouduin laittamaan kellon soimaan ensin yhdeksältä, sitten kahdeksalta, ettei olisi niin shokki herätä taas työaamuisin viideltä.
Tarvitsen ihan selvästi unta 10-12 tuntia, sillä viikolla kertynyt univelka otetaan sitten takaisin viikonloppuna, ja se harmittaa että vapaat menevät sitten nukkuessa eikä kerkiä tehdä mitään.
mutta ei ehkä ihan yhtä pahana.
Olen iltauninen ja aamuvirkku, ja uneni on kevyttä noin viiden aikoihin. Jos jostain syystä herään 04.00-05.30, on melko varmaa, etten enää saa unta. Ja kun yhtenä aamuna herään aikaisin, herään todennäköisesti seuraavanakin. Suuresti tämä ei ole haitannut, sillä elämänrytmini ovat sellaiset, että ne usein vaativat aikaista heräämistä, mutta olisihan se mukava nukkua joskus ihan rauhassa pitkään, tai edes kahdeksaan asti :).
Vaivasta ei varmaankaan koskaan pääse eroon, herkkä sisäinen kello säilyy. Ainoa keino ratkaista ongelma, on opetella uusi nukkumisrytmi. Itse teen sitä niin, että vaikka herään aikaisin, yritän pitää itseni rauhallisena ja " nukkua" siihen kellonaikaan asti, kun haluaisin nukkua. Yritän säilyttää unenomaisen rauhallisuuden, hengitän kuin nukkuessa ja yritän nähdä tietoisia " unia" (=annan mielikuvituksen lentää vapaasti). Ja tärkein: ylös ei saa nousta, edes vessaan, sillä muuten herää liikaa.
Opettelu on vain hitaampaa toiseen suuntaan, mutta yleensä parin yön jälkeen uuden heräämisajan oppii. Mutta ikävä kyllä, jos taas jonain yönä herää liian aikaisin, täytyy opetella uudestaan nukkumaan.