Ystävä pettyi minuun eikä suostu enää olemaan tekemisissä
Ollaan normaalisti vietetty aina pääsiäisloma yhdessä. Siitä ei ole millään lailla sovittu, mutta on jotenkin muodostunut sanattomaksi sopimukseksi. Pääsiäistä on vietty meidän mökillä. Viime vuonna kutsuimmekin pääsiäisenä mökille toisen pariskunnan ja tämä ns. ystäväpariskunta loukkaantui siitä niin paljon, ettei halua enää olla tekemisissä.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:37"]
Let's face it: halusitte itse päästä kaikista helpoimmalla olematta ilmoittamatta muutoksesta alkuperäiselle parille. Jos pääsiäismökkeily on ollut monivuotinen perinne juuri teillä, sen typerämmin tekin toimitte.
No mistäs kaikki alapeukut? Taisi moni kokea piston sydämessään ;)
No, silti tämä toinenkin pariskunta toimii sangen lapsellisesti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:38"]
Let's face it: halusitte itse päästä kaikista helpoimmalla olematta ilmoittamatta muutoksesta alkuperäiselle parille. Jos pääsiäismökkeily on ollut monivuotinen perinne juuri teillä, sen typerämmin tekin toimitte.
No mistäs kaikki alapeukut? Taisi moni kokea piston sydämessään ;)
[/quote]
[/quote]
Oho mikä moka lainauksessa :D
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 23:01"]
Ehkä he vain huomasivat, että on kivempaa ilman teitä? Näin minulle kävi. Tuli riita kaverin kanssa, ja mykkäkoulun myötä tajusin, etten halua enää palauttaa kaveruutta.
[/quote]
Voi kai sekin periaatteessa olla mahdollista. Toisaalta he siinä tapauksessa voisivat vain sanoa, että pidetään vähän etäisyyttä eikä kiukutella. Heidän puoleltaan tunne ei tunnu olevan kyllästyneisyys, vaan kiukku ja loukkaantuminen. Motiivit siis noissa erilaiset.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:52"]
Aika raju reaktio, mutta kyllä oli aika ajattelematonta teiltäkin. Kysy suoraan heiltä miten /mikä voisi palauttaa suhteen ennalleen?
[/quote]
Olen kysynyt tätä, mutta eivät osaa vastata. Olen toivonut, että voisimme kaikki istua alas ja keskustella asiasta, mutta eivät suostu. Olen pyytänyt anteeksi, olen sanonut, että haluan palauttaa suhteen ennalleen. Olen myöntänyt virheen ja yrittänyt ymmärtää, mutta kyllä minuakin alkaa jo ärsyttää tämä heidän käytöksensä. Minä koen, että mikään ei nyt riitä heille ja ovat lapsellisia "prinsessoja".
ap
[/quote]
No niin, anna jo olla. Ei tuolla pariskunnalla näytä olevan mitään halua jatkaa ystävyyttä. Älä nöyristele enempää.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 23:36"]
Jos he lukee av:ta?
[/quote]
Ei se aikakaan tilannetta voisi huonommaksi tehdä. Oikeastaan toivoisinkin niin. Täällä tulee erilaisia näkemyksiä asiaan. Oma johtopäätökseni on tästä keskustelusta, että olisimme itse voineet kertoa heille avoimemmin "uudesta kuviosta" jo etukäteen. Olisivat varmaan silti loukkaantuneet, mutta asia olisi ainakin otettu esille avoimesti etukäteen.
Myös he voisivat katsoa peiliin ja lopettaa murjottamisen. Voisivat vähän suhteuttaa, onko tämä oikeasti niin kauhea asia. Kannattaako tämän takia pilata oma mieliala kuukausikaupalla? Ei.
Sitä minä vielä mietin enkä ole päässyt ratkaisuun asti, että miten voisimme sopusoinnussa a) kutsua mökillemme vaihtelevasti eri ihmisiä ihan itse päättäen ja b) säilyttää silti hyvät välit tähän ko. pariskuntaankin. Kun ainoa vaihtoehto näyttää olevan se, että heidät kutsutaan aina, kun he haluavat tai muuten he loukkaantuvat. Silloin joudumme itse tinkimään omista tarpeistamme heidän edukseen. Toivoisin, että kaikkien tarpeet voisivat tulla huomioiduiksi.
ap
Jossain määrin ymmärrän tuota ystäväpariskuntaakin. Tuollainen voi herättää monia tunteita. Kuvitellaanpa, että ovat ajattelemattomuuksissaan odottaneet jo mökkireissua. Sitten kuulevatkin, että toinen pari on kutsuttu "tilalle". Se herättää suunnatonta noloutta, kun tajuavat, kuinka typeriä ovat olleet, kun ovat pitäneet päivänselvänä,että te menette aina yhdessä mökille.
Ihmisille voi tulla monenlaisia tunteita, kun asioista ei puhuta etukäteen. Jopa aikuiset ihmiset voivat kokea "hylkäämisen" tunteita.
Tämä mielipide tulee siis omista tuntemuksistani. Minulla oli nuorena serkkutyttö, kenellä oli tapana tulla meille aina viikonlopuksi. Hän tykkäsi olla maalla meillä, kun oli tilaa ja meillä oli muutenkin mukavaa. Se oli sellainen sanomaton juttu, että ilmestyi aina perjantaina bussilla meille. Yhtenä perjantaina häntä ei näkynytkään ja soitin perään. Sain vastaukseksi äkäisen tuiskahduksen, että on hänelläkin oma elämä ja en voi kuvitella, että saisin viettää ainoana hänen kanssaan aikaa. Koin itseni todella typeräksi ja noloksi ja välimme eivät enää ikinä lämmenneet.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:12"]
Jossain määrin ymmärrän tuota ystäväpariskuntaakin. Tuollainen voi herättää monia tunteita. Kuvitellaanpa, että ovat ajattelemattomuuksissaan odottaneet jo mökkireissua. Sitten kuulevatkin, että toinen pari on kutsuttu "tilalle". Se herättää suunnatonta noloutta, kun tajuavat, kuinka typeriä ovat olleet, kun ovat pitäneet päivänselvänä,että te menette aina yhdessä mökille.
Ihmisille voi tulla monenlaisia tunteita, kun asioista ei puhuta etukäteen. Jopa aikuiset ihmiset voivat kokea "hylkäämisen" tunteita.
Tämä mielipide tulee siis omista tuntemuksistani. Minulla oli nuorena serkkutyttö, kenellä oli tapana tulla meille aina viikonlopuksi. Hän tykkäsi olla maalla meillä, kun oli tilaa ja meillä oli muutenkin mukavaa. Se oli sellainen sanomaton juttu, että ilmestyi aina perjantaina bussilla meille. Yhtenä perjantaina häntä ei näkynytkään ja soitin perään. Sain vastaukseksi äkäisen tuiskahduksen, että on hänelläkin oma elämä ja en voi kuvitella, että saisin viettää ainoana hänen kanssaan aikaa. Koin itseni todella typeräksi ja noloksi ja välimme eivät enää ikinä lämmenneet.
[/quote]
Mutta olisiko välit voineet lämmetä, jos hän olisi puhunut tilanteesta avoimesti sinulle, pyytänyt anteeksi ja sanonut, ettei ole tarkoitus hyljeksiä millään lailla? Vai onko tuollainen käytös sitten täysin anteeksiantamatonta, niin pahaa, ettei sen jälkeen voi olla mitään paluuta hyvään vuorovaikutukseen?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:20"]
[/quote]
Mutta olisiko välit voineet lämmetä, jos hän olisi puhunut tilanteesta avoimesti sinulle, pyytänyt anteeksi ja sanonut, ettei ole tarkoitus hyljeksiä millään lailla? Vai onko tuollainen käytös sitten täysin anteeksiantamatonta, niin pahaa, ettei sen jälkeen voi olla mitään paluuta hyvään vuorovaikutukseen?
ap
[/quote]
En usko, että välimme olisivat enää palanneet samoiksi. Hän olisi voinut reilusti sanoa etukäteen, että on saanut uusia kavereita ja haluaa heidän kanssaan viettää aikaa kaupungilla viikonloppuna. Mutta se, että pitää minua typeränä, kun en ymmärrä, että hei, hänellä on parempia kavereita, vittuako roikun hänessä. Siis tällainen olo tuli itselläni. Olemme toki edelleen hyvänpäiväntuttuja, mutta paluuta entisiin hyviin väleihin ei ollut. Koin itseni aika pahasti hyväksikäytetyksi.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:20"]
[/quote]
ap
[/quote]
En usko, että välimme olisivat enää palanneet samoiksi. Hän olisi voinut reilusti sanoa etukäteen, että on saanut uusia kavereita ja haluaa heidän kanssaan viettää aikaa kaupungilla viikonloppuna. Mutta se, että pitää minua typeränä, kun en ymmärrä, että hei, hänellä on parempia kavereita, vittuako roikun hänessä. Siis tällainen olo tuli itselläni. Olemme toki edelleen hyvänpäiväntuttuja, mutta paluuta entisiin hyviin väleihin ei ollut. Koin itseni aika pahasti hyväksikäytetyksi.
[/quote]
Onkohan tässä yksi syy siihen, miksi ihmiset eroavat niin helposti? Tarkoitan kyvyttömyyttä sopia asioita, myöntää oma keskeneräisyys ja toisaalta suhtautua toistenkin virheisiin anteeksiantavasti ja myötätuntoisesti. Jäädään katkeraan tilaan, kun omat vuorovaikutustaidot ovat puutteelliset. Tai katkeruudesta ei haluta luopua, vaan ylläpidetään sitä.
Sinulle tuli hyväksikäytetty olo, mutta tämä meidän pariskuntamme on kyllä mielestäni enemmänkin hyväksikäyttänyt meitä eikä päinvastoin. Ainakin taloudellisesti, koska heillä on aina ollut täysi ylläpito. Aika itsestäänselvänä he ovat meitä pitäneet. Vikaa siis kaikissa osapuolissa tasapuolisesti.
ap
Ap, nyt katse eteenpäin! Haluaisitko oikeasti jatkaa ystävyyttä ihmisiin, joiden pillin mukaan sinun pitäisi tanssia?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:49"]
Ap, nyt katse eteenpäin! Haluaisitko oikeasti jatkaa ystävyyttä ihmisiin, joiden pillin mukaan sinun pitäisi tanssia?
[/quote]
Jep, nyt itsellä taitaa olla ainoa normaali reaktio tässä kohtaa se, että itse menee nyt vaan eteenpäin ja lakkaa pohtimasta, miten tämän tilanne voitaisiin saada kuntoon. Se ei tunnu olevan omissa käsissä, niin parasta kai itse unohtaa koko juttu niin hyvin kuin se on mahdollista. Oma kehityskohde on varmaan se, että pitää alkaa sietää vaan tällaista epämääräisyyttä. Haluaisin selvittää asiat, käydä ne läpi, mutta se ei nyt ole mahdollista. Eli eteenpäin. Kiitos.
ap
Kyllä ap, lakkaa pohtimasta. He ovat valintansa tehneet ja se siitä. Ymmärrän kyllä, jos olisivat hetkeksi ottaneet nokkiinsa, kun olivat (vastoin mitään sopimusta) olettaneet varmasti lähtevänsä taas mökillenne. Mutta normaalisti tilanne olisi jo palautunut pian ennalleen, mitään vuosien suuttumista ei asian olisi pitänyt aiheuttaa.
Ja koska lapsikin on heidän, niin he ovat myös valinneet sen, ettei lapsi ole kummiensa kanssa tekemisissä. Joten se siitäkin.
Ette ole tosiaankaan tehneet mitään väärin.
Mökki on teidän ja te kutsutte sinne ketä haluatta ja milloin haluatte.
Ei teidän tarvitse pyytää anteeksi sitä että kutsuitte toisia vieraita. Sitä toki voi pyytää anteeksi kun ette olleet tarpeeksi huomaavaisia ja ajoissa kertoneet että pääsiäisenä tulee toiset vieraat. Mutta yksi anteeksi pyyntö riittää eikä ole mitään syytä anella.
Pallo on nyt tällä "ystävä"pariskunnalla. He ottavat yhteyttä jos joskus kyllästyvät kiukutteluun tai sitten ei.
Välit eivät tosin enää koskaan palaa entiselleen koska te luultavasti pelkäätte olla "luonnollisia" ja saatte varoa ettei taas tule riitaa joten maksaako vaivaa.
Ei ole normaalia tuo teidän ystävien harrastama kuikuttelu...haiskahtaa manipuloinnilta ja syyllistämiseltä.
Vallankäyttöähän tuo on, niin kuin eräässä kommentissa ilmoititkin: jos ette tee niin kuin he haluavat, he loukkaantuvat verisesti. Tuo on manipulointia siinä missä vaikkapa loputtomat mykkäkoulutkin.
Ehkäpä he tosiaan suhtautuivat muodostuneeseen perinteeseenne sitovana sopimuksena ja olettivat automaattisesti, että totta kai he voivat saapua paikalle niin kuin ennenkin, ja kokevat nyt teidän toimintanne pahana sopimusrikkomuksena. Ehkä he olivat rakentaneet koko pääsiäissuunnitelmansa teidän varaan, ja kokevat teidän nyt "pilanneen kaiken". Lähtökohtaisestihan olisi alun perinkin ollut viisaampi kysellä jo alustavasti, että mitä on suunnitelmissa, siis heidänkin puoleltaan.
Ehkä he leppyvät, jos aikanne nöyristelette ja pyytelette anteeksi, koetatte korvata heidän menetyksensä. Se on kuitenkin toinen asia, onko se mielekästä ja koetteko olevanne velvollisia tällaiseen. Tilannehan ei ainakaan tämän kertomuksen perusteella ole todellakaan sellainen, että se vaatisi pitkällisen vihanpidon.
Olet ns. heittänyt jo aika monta palloa sinne päin, nyt sinun täytyy vain odottaa, että he heittäisivät edes jonkun niistä takaisin.
Ihan suhteettoman suuri reaktio. Ymmärrän että "itsestäänselvyyden" muutos voi tuntua hetken oudolta ja pahaltakin mutta kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä ja todellakin pitää jo kestää pettymyksiä ilman kuukausien itkupotkuraivareita.
Jos haluaa joka jumalan pääsiäinen olla mökillä niin pitää hommata oma mökki!
Ei jatkoon...
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 09:09"]
Mökki on teidän ja te kutsutte sinne ketä haluatta ja milloin haluatte.
Ei teidän tarvitse pyytää anteeksi sitä että kutsuitte toisia vieraita. Sitä toki voi pyytää anteeksi kun ette olleet tarpeeksi huomaavaisia ja ajoissa kertoneet että pääsiäisenä tulee toiset vieraat. Mutta yksi anteeksi pyyntö riittää eikä ole mitään syytä anella.
Pallo on nyt tällä "ystävä"pariskunnalla. He ottavat yhteyttä jos joskus kyllästyvät kiukutteluun tai sitten ei.
Välit eivät tosin enää koskaan palaa entiselleen koska te luultavasti pelkäätte olla "luonnollisia" ja saatte varoa ettei taas tule riitaa joten maksaako vaivaa.
Ei ole normaalia tuo teidän ystävien harrastama kuikuttelu...haiskahtaa manipuloinnilta ja syyllistämiseltä.
[/quote]
Sait tosi hyvin kiinni omista tuntemuksistani.
Olet oikeassa muuten siinäkin, että en minä itsekään osaa enää olla luonnollinen heidän seurassaan. Varoisin varmasti, etten vain kerro muista ystävistä ja mukavasta ajasta muiden kanssa yhtään mitään, ettei vaan mene taas loukkaantumisen puolelle. Pitäisi olla itse koko ajan varuillaan ja miellyttämisen tilassa, kun pitää varoa, ettei ole epäkohtelias tai tule tahattomasti loukanneeksi. En minäkään sellaista pelleilyä jaksa.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:06"]
[/quote]
Mietin, olisivatko he sen tyytyväisempiä, jos olisimme ilmoittaneet, että tänä vuonna olemme päättäneet kutsua toisen pariskunnan mökille. Olisivat varmaan suuttuneet siitäkin. Ainoa vaihtoehto olisi ollut se, että olisimme kutsuneet molemmat perheet ja suosiolla sitten itse nukkuneet lattialla. Että siinä mielessä olimme nyt mukavuudenhaluisia lähtökohtaisesti, että halusimme itse nukkua omassa sängyssämme ja välillä nähdä muitakin ihmisiä. Jotenkin ajattelen, että kyllä sekin on oikeutettua.
Kiitos paljon kaikille kommentoijille.
ap
[/quote]
Tuntematta ihmistyyppiä ainoa keino minimoida vihailu olisi ehken ollut se, että ajoissa ilmoittaa muutoksesta pääsiäisenviettoon. Te ja tämä vihaileva pari toimitte typerästi, vihailevat erittäin. Ei kuulosta oikein normaalilta tuollainen toisten mökkeilyjen perään.
Ehkä he vain huomasivat, että on kivempaa ilman teitä? Näin minulle kävi. Tuli riita kaverin kanssa, ja mykkäkoulun myötä tajusin, etten halua enää palauttaa kaveruutta.