Oletko käynyt (usein) luovuttamassa vertasi ?
En ole kertaakaan käynyt. Tilaisuuksia on toki ollut. Ehkä vanhemmiten viisastuu.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
32 kertaa.
14,4 litraa!
En ole myöskään ollut. Parin kuukauden välein saisi työaikana mennä, jotkut työkaverit kävikin muutaman kerran kimppakyydillä. Jos kerran menisi, niin selvisi sekin, että onko itsellä mahdollisesti jotain luovutusrajoitteita. Mun veriarvot on pääasiassa kuitenkin hyvät.
N46
Joo. Kyllä niitä verisoluja syntyy lisää. Ei huolta. Tosin ei saa olla mitään asiaan vaikuttavaa sairautta.
84 kertaa.
Tavoitteena päästä sataan.
En ikinä enkä mene koska veripalvelu on vaan bisnestä kuten koko SPR.
Kaksi kertaa. Toisen kerran jälkeen pyörryin luovutuspaikan lattialle. Seuraavalla kerralla syön hyvin koko päivän ennen luovutusta. Nyt tavoitteena korkeampi hemoglobiini ja siksi en ole mennyt
Mitenkäs tuo oikein menee? 50 kiloisella on verta 5 litraa jne... Paljonko verta otetaan kerralla?
Ainoastaan kerran. Jäi fiilis, ettei mun veri kelpaa. Hemoglobiini oli matala ja pussi ei meinannut millään täyttyä. Ensin hoitaja ehdotti keskeyttämistä. Näytin kuulemma kalpealta ja jouduin makoilemaan tovin. Arvostan verenluovuttajia, mutta se ei tainnut olla mun juttu.
Kaksi kertaa heti täysi-ikäisestä. Menen kerran vuodessa, sillä hemoglobiini on ollut aina alhainen. Menee nipinnapin alarajan.
32 kertaa ehdin käydä, mutta piti lopettaa kun sain aivoinfarktin.
En siis saanut sitä verenluovutuksesta, mutta sen jälkeen ei saa luovuttaa.
Haittaako jos on ottanut rohkaisuryypyn tai pari ?
Ehdin käymään jonkun 8 kertaa ja piti aloittaa ura siihen kun lapsetkin vihdoin tehtynä. Noh, löivät hermovaurion eivätkä edes korvaa. JOTEN ÄLKÄÄ MENKÖ!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo oikein menee? 50 kiloisella on verta 5 litraa jne... Paljonko verta otetaan kerralla?
Puol litraa
En. Enkä kenenkään muunkaan verta.
Olen. Aikoinaan aloitin kun syöpää sairastavalla isälläni oli sama harvinainen veriryhmä. Kävin usein ja säännöllisesti ja kävisin varmaan vieläkin mutta nyt oma sairauteni estää sen. Miettikää ihmiset: se on sellainen lahja joka voi pelastaa läheisesi hengen eikä vie sinulta kuin hetken aikaa. Joskus voi olla tilanne että sinunkin elämäsi on verenluovuttajien varassa!!
Vierailija kirjoitti:
En ikinä enkä mene koska veripalvelu on vaan bisnestä kuten koko SPR.
Älä ota myöskään vastaan tätä bisnesverta.
Tyhmä kysymys asiantuntijoille: Voidaanko verta valmistaa nykytiedoilla ?
Olen käynyt luovuttamassa monta kertaa. Hemoglobiinini on jatkuvasti 160 ja lisäksi vereni on O- joka kelpaa kaikille.
32 kertaa.