Kannattaako työpaikkoihin mennä suoraan kyselemään töitä
Kommentit (6)
Paikalle pölähtäminen ei ole suotavaa kuin pienissä duunariyrityksissä, missä ei ole asiakasaikoja. Ehkä sillai, että varaa ajan ja siinä samalla kyselee töitä. Poika itse asiassa kysäisi töitä yhdestä liikkeestä asioinnin yhteydessä ja yllättäin näytettiin vihreää valoa. Moni vähättelee nettihakemuksia, mutta nämä ovat niitä, jotka ovat hakeneet töitä ehkä 15 vuotta sitten. Itse sain 2010 määräaikaisen ja 2011 vakinaisen, jossa olen yhä, nettihakemuksen avulla.
mun sisko sai töitä yhdestä pienestä kahvilasta kun kävi siellä kysymässä :) isoissa työpaikoissa ei varmaan toimi, koska ne jotka töihin ottamisesta päättää, eivät ole tod.näk. edes paikalla, mutta pienissä yrityksissä voi onnistua
Kannattaa soittaa ja kysyä, koska suurin osa vapaista työpaikoista on ns. "Piilotyöpaikkoja", jotka eivät välttämättä koskaan tule yrityksen ulkopuolelle.
Sehän riippuu, että millainen paikka. Esimerkiksi tyypillinen valtion virasto on sellainen, ettet pääse edes niistä uko-ovista sisään koska ne on lukossa, puhumattakaan että pääsisi puhumaan kenellekään muulle kuin vastaanottovirkailijalle, joka kehottaa hakemaan töitä netissä.
Sellainen aika, että jossain oli työnjohtaja, "kymppi", jolta mentiin hattu kourassa kysymään työtä, on ollutta ja mennyttä. Sellaisia apulaisen töitä, mitä ennen oli ja mistä useimmat aloittivat (varastomies, keittiöapulainen, päiväkotiapulainen, hoitoapulainen, lähetti jne.) ei ole enää edes olemassa. Työpaikoilla on säästetty niin, ettei niissä ole oikein enää kuin niitä ydintehtäviä.
Toki töitä voi kysellä esimerkiksi lähikaupasta tai siivousfirmoista, mutta tänä aikana nekin todennäköisesti saavat jatkuvasti paljon hakemuksia hyviltä hakijoilta.
Juuri tuollaiset kahvilat ovat niitä, missä voi mennä kysymään paikan päältä. Mutta silloinkin pitää tietää, milloin omistaja itse on paikalla. Yleinen tapa on, jos tuntee jonkun yrittäjän, että kysyy ohimennen nähdessään. Tosin tuttu yrittäjä on sitäkin valitellut, että joka paikassa, minne menee, on joku kysymässä töitä. Hyvämaineisilla työpaikoilla on tämä ongelma.
Jos saat sovittua ajan jonkun kanssa niin miksei kannattaisi mennä esittäytymään. Jos tarkoitit että pölähtää vain paikalle, niin ei. Asioista päättävillä on tod näk muuta puuhaa jos ylipäätään on paikalla.