Kannattaako ostaa 3D-tv?
Missä asioissa 3D-ominaisuutta voi hyödyntää telkkarissa? Onko useitakin leffoja tai pelejä, joita voi katsoa kolmiulotteisena?
Näyttääkö 3D-tv ns. normaalit ohjelmat, kuten uutiskähetykset, kuten tavallinen 2D-tv?
Kommentit (5)
Voisitteko luetella sellaisia televisiomalleja joissa on verkkoyhteys, mutta jotka eivät lähetä selaustietoja tai kamerakuvia television valmistajalle.
Is your TV spying on you?
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2513592/Is-TV-spying-YOU.html
aika vähänhän tuota 3D:tä vielä pääsis hyödyntämään, ja me ostettiinkin syksyllä sitten ilman.
lisäksi kannattaa huomioida se, että 3D kuva näyttää parhaalta edestä, ei sohvannurkasta - ja saa olla iso tv.
Normiohjelmat on normeja.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:27"]
aika vähänhän tuota 3D:tä vielä pääsis hyödyntämään, ja me ostettiinkin syksyllä sitten ilman. lisäksi kannattaa huomioida se, että 3D kuva näyttää parhaalta edestä, ei sohvannurkasta - ja saa olla iso tv. Normiohjelmat on normeja.
[/quote]
3D-televisiosta saa myös uutiset sun muut näkymään 3D:nä, mutta efekti on toki huomattavasti huonompi kuin ohjelmissa/elokuvissa jotka on kuvattu 3D-kameralla.
Ostin itselleni 50-tuumaisen 3D-television vuosi sitten ja olen käyttänyt 3D-ominaisuutta 2 kertaa vuoden aikana. Ei tuonut mitään uutta katselukokemukseeni, joten olen jättänyt sen käytön pois. Jos 2D-televisio samoilla ominaisuuksilla on halvempi kuin 3D, niin suosittelen ennemmin 2D:n ostoa.
3D-telkkarin ostaminen kannattaa sitten, kun pystytään valmistamaan edullisesti sellaisia vastaanottimia, joissa itse kuvapinta heijastaa kuvan molemmille silmille erikseen, jolloin erillisiä 3D-laseja ei tarvita. Nykyisin tuota teknologiaa käytetään Nintendo 3DS:ssä, jonka kuvaruudut ovat pienet.
Koska varsinaiset 3D-televisiot ovat suhteellisen kalliita, käytän itse edelleen vanhoja kunnon anaglyfilaseja, jotka toimivat edelleen erittäin hyvin, jos ruudun kirkkaus ja puhtaus ovat kohdallaan ja huone on täysin pimeä. Muihin lasityyppeihin verrattuna anaglyfilasien etuja ovat seuraavat: ne ovat edullisia, eivät tarvitse virtaa tai 120 Hz:n ruudunpäivitysnopeutta ja katselukulma on suhteellisen laaja. Ainoa huono puoli on se, että kirkkaanpunainen väri voi joitakin elokuvia tai pelejä katseltaessa "hyökätä" silmille. Silmät tottuvat anaglyfikuvaan noin minuutissa.
Tietokoneen kautta toisto tarjoaa ehkä eniten materiaalia anaglyfilaseille, esimerkiksi nVIDIAlla on oma 3D-teknologiansa, joka toimii uudemmilla Windows-versioilla. Windows XP:n omistajien valinta on TriDef 3D, joka kykenee myös muuntamaan 2D-elokuvia 3D:ksi, kuten useimmat 3D-televisiot. Digiboksia tai uusia pelikonsoleita ostettaessa kannattaa tarkastaa, tukevatko laitteet kuvan tuottamista anaglyfisenä. Laadukkaita "Kekkoslaseja" (red-cyan) saa tilattua netistä keskimäärin seitsemän euron kappalehinnalla. (Muiden laseihin perustuvien teknologioiden vaatimat lasit voivat maksaa jopa yli sata euroa kappale!)
Kiitos vastauksista!
Numero 4, voitko hifistelijänä suositella myös hyvää televisiomallia? Olen ajatellut Samsungin 7- tai 8-sarjaa.
ap