Monenko seurusteluvuoden jälkeen yllätyt kihlautumattomuudesta?
Paljon keskustellaan, yllättääkö pikakihlaus, mutta entä päinvastoin - hämmästytkö, jos pari ei ole vuoden, kahden, kolmen ja puolen, viiden tai seitsemän seurusteluvuoden jälkeen kihlautunut? Missä menee raja, vai onko sinusta viidenkintoista vuoden seurustelu ilman avioliittolupauksia/rekisteröintiaikeita ihan normaalia?
( DISCLAIMER: Kaikkihan eivät naimisiin edes halua eivätkä siten kihlaudu koskaan.)
Kommentit (58)
Enpä ole koskaan edes miettinyt moista.
Miksei voi olla yhdessä ilman sormuksia ?
Kahden vuoden jälkeen alan ihmetellä. Kaksi vuotta on klassinen raja, silloin pitää tietää onko suhteesta mihinkään vakavampaan.
Eikö kihlaukset ole aika lailla mennyttä maailmaa?
Mihin tarvitaan jotain sormuksia?
15 v yhdessä eikä aikomustakaan kihlautua.
No jos aikuisia ovat niin noin 5 v. on sellainen raja, että ajattelen etteivät halua naimisiin ollenkaan.
Viiden vuoden jälkeen vähän pistäisin merkille, muttei kaikki tahdo sormuksia ikinä jne. Itse en ehkä vielä 2v seurustelun perusteella edes menisi kihloihin.
t. 17v
Eihän tässä sormuksista kysytty... Kihlaus on avioliittolupaus, jotkut ostavat sen merkiksi sormukset.
Sormus vasemmassa nimettömässä ilman avioitumisaikeita (tai rekkarointisuunnitelmaa?) ei ole kihlaus.
Minä ainakin ymmäsin niin, että milloin ihmetyttää, jos pari ei osaa sanoa juuta eikä jaata naimisiinmenostaan. Itse ehkä olettaisin, että joskus kolmannen vuoden kohdalla olisi sen verran yhteiset suunnitelmat selvillä...
Jos 5v jälkeen ei olla kihloissa ja häät suunnitteilla niin tulee mieleen ettei suhde ole kovin vakava.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:31"]Viiden vuoden jälkeen vähän pistäisin merkille, muttei kaikki tahdo sormuksia ikinä jne. Itse en ehkä vielä 2v seurustelun perusteella edes menisi kihloihin.
t. 17v
[/quo17v
Olen toisin nuori vielä, mutta seurustelua on takana jo 3v. Poikaystävä tietää, etten tahdo teinukihloja, joten tälleen mennään vielä ainakin pari vuotta.
Lapsellista touhua jotkut sormukset,... kihlat.
T.Realisti
En ole kyllä varmaan ikinä ehtinyt ihmettelemään kenenkään kihlautumattomuutta. Kihloihin menon odotan kuitenkin tarkoittavan avioliittoa, ja se on iso päätös. Ei kannata kiirehtiä, vaan menee kihloihin sitten kun tietää varmasti tahtovansa. Jollain siinä voi mennä kauemmin kuin toisella.
Huomautuksena, että monet ystäväpariskunnat ovat menneet suht nuorena naimisiin, ovat vielä varsin nuoria tai sitten asuneet avoparina iät ja ajat, joten potentiaalisia kihlauksen viivyttelijöitäkään ei lähipiirissä juuri ole.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:32"]
Jos 5v jälkeen ei olla kihloissa ja häät suunnitteilla niin tulee mieleen ettei suhde ole kovin vakava.
[/quote] Et voi olla tosissasi :DD
3&1/2 vuotta yhdessä ollaan oltu. Mentäisiin kihloihin ja naimisiin,mut tällä hetkellä ei ole rahaa kumpaakaan.:D
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:32"]Jos 5v jälkeen ei olla kihloissa ja häät suunnitteilla niin tulee mieleen ettei suhde ole kovin vakava.
[/quote]
Joo, ei tää oo vakavaa. Vasta 15 v yhdessä, asuntolaina ja lapsi. Anss kattoo ny viä toiset 15v jos sitten päätettäis ollaanko yhdessä vai jatketaanko eri suuntiin.
Haluaisin olla 5 vuotta yhdessä ennen kihloja, koska aloimme seurustella 18-vuotiaina eikä naimisiinkaan ole mikään kiire. Vuosi vielä ja voin alkaa pikkuhiljaa odottelemaan :D
Ihmeen liberaalia porukkaa!! Odotin että olis kärkevämpiä mielipiteitä.
Jos joku pariskunta on puhunut naimisiinmenosta, niin tosiaan 5 vuotta on itselläkin se ihmettelyn raja. Et mitä tässä vielä odotellaan?
Jos on ateistipari, tai muu jotka ei ole asialla vihjailleet, niin en ihmettele juuri.
kahdeksan, mutta riippuu täysin kyllä iästäkin.
Kukin pari tekee miten tekee tai ei tee. Menee tai ei. Nyt eletään vuotta 2015. Kihlaus ja vihkiminen ei ole mikään hirmu sitoutuminen. Lapsi kylläkin sitä enemmän.
Ne kummastuttaa kieltämättä, jotka hankkii lapsen tai lapsia, mutta sanovat samaan vetoon, että ei ole kihloja tai häitä tulossa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:52"]
Ihmeen liberaalia porukkaa!! Odotin että olis kärkevämpiä mielipiteitä. Jos joku pariskunta on puhunut naimisiinmenosta, niin tosiaan 5 vuotta on itselläkin se ihmettelyn raja. Et mitä tässä vielä odotellaan? Jos on ateistipari, tai muu jotka ei ole asialla vihjailleet, niin en ihmettele juuri.
[/quote]
No mun kokemusten mukaan ne, jotka jossain vaiheessa naimisiin menee, kihlautuu kyllä ihan ilman ihmettelyjä suht nopeasti. Niiltä kihlautumattomilta en sitä enää odotakaan, vaikka vankka avioliiton kannattaja olenkin.
-13
Miksi mennä kihloihin, jos ei aio mennä naimisiin? Olen ollut saman miehen kanssa jo 25 vuotta ilman sormuksia. Alusta asti tein selväksi, että naimisiin en halua. Eipä ole kukaan kysellyt kihloistakaan