Tunnetko yhtään keliaakikkoa, joka olisi pulska?
Kaikki, jotka minä tunnen, ovat ihan langanlaihoja. Onko gluteeniton ruokavalio avain laihduttamiseen?
Kommentit (12)
On. Hiilarit ja sokeri lihottaa. Ala karppaamaan niin laihdut.
Kaiki tuntemani keliaakikot 5 henkilöä ovat pulskia tai lihavia joten en nyt päättelisi tuosta mitään että lihottaako vai laihduttaako. Syöhän ne muutakin kuin gluteenittomia leipiä yms.
mä tunnen kaksi keliaakikkonaista, jotka langanlaihoja.
Ku ruokavalio rajoittuu minkä tahansa syyn takia, niin laihtuu. Itse laihduin kasvissyöjänä.
Tunnen kolme, jotka ovat varsin normaalipainoisia, yhden joka on ehkä vähän pulska tai hieman normaalipainon yläpuolella ja yhden joka on tosi hoikka.
Hoitamattomana keliakia varmaan näivettää samalla kun tappaa.
Tunnen yhden langanlaihan n.20-v keliaakikon, yhden normaalipainoisen vajaa 50-vuotiaan keliaakikon, yhden todella lihavan yli 60-v keliaakikon joka on mm ollut laihdutusleikkauksessa, sekä yhden melkein 4-vuotiaan keliaakikon, joka on ihan normaalikokoinen, vähän ehkä pienikokoinen ikäisekseen, mutta myös pituudeltaan, ei vain painoltaan.
kaikki paitsi nuorin muuten naisia.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:03"]
mä tunnen kaksi keliaakikkonaista, jotka langanlaihoja.
Ku ruokavalio rajoittuu minkä tahansa syyn takia, niin laihtuu. Itse laihduin kasvissyöjänä.
[/quote]
Höpö höpö. Ruokavalion rajoittuminen ei mitenkään suoraan johda laihtumiseen, päin vastoin, samalla tapahtuva ruokavalion yksipuolistuminen usein johtaa lihomiseen. Esimerkiksi kaikki tuntemani kasvissyöjät, joita on lukuisia, ovat pyöreitä tai ylipainoisia. Syy? Syövät todella paljon leipää ja pastaa yms. hiilarihöttöä, eivät saa kasvisruoastaan tarpeeksi proteiineja koska eivät jaksa kokata, samoin esim. yliopiston ravintoloissa tarjoiltava kasvisruoka on ravintosisällöltään paljon huonompaa kuin liharuoat.
Kaikki tuntemani keliaakikot (6kpl) sen sijaan ovat hoikkia. Keliaakikon valikoimaa rajoittaa kaupoissa ja ravintoloissa ruokavalio niin paljon, että se varmaan oikeasti johtaa helposti laihtumiseen. Monessa paikassa ei ole tarjolla esimerkiksi gluteenittomia herkkuja ellei niitä ole erikseen pyytänyt, joten ei tule herkuteltua niin paljoa. Samoin tulee valittua usein salaatteja tms. ulkona syödessä koska kaikista muista ruoista ei voi tietää varmaksi, mitä niissä on (näin siis ulkomailla ainakin, mieheni on keliaakikko). Toisaalta keliaakikkojen hoikkuus voi myös johtua suolistosairaudesta, ruoat eivät imeydy niin ei silloin lihomaankaan pääse.
Tunnen. Nimittäin itseni. Olen 170/80 keliakia+laktoosi+2 tyypin diabetes. Liha maistuu!
Olen itse keliaakikko ja 5-10 kiloa pitäisi saada pois. Laihuus tai alipaino ei ole koskaan ollut ongelmani. Aika harva keliaakikko on nykyään langan laiha sairautensa takia. Tunnen ylipainoisia keliaakikkoja.
Kolmoselle tiedoksi: karppaaminen ja keliaakikon gluteeniton dieetti on kaksi ihan eri asiaa. KArppaaja välttelee hiilihydraatteja, gluteenittomalla diettillä voi syödä gluteenitonta pastaa, perunaa, riisiä, gluteenittomia leipiä, gluteenittomia puuroja jne.
Gluteenittomissa leivonnaisissa ja leivissä on enemmän energiaa kuin "tavallisissa", joten mikään erinomainen laihdutusvinkki gluteeniton ruokavalio ei ole.
Päädyin tähän keskusteluun googlettaessani "gluteeniton ruokavalio lihottaa".. ja tyrskähdin nauruun kun näin tämän. En tunne yhtään hoikkaa keliaakikkoa - siis sellaista joka on vuosia syönyt gluteenitonta ruokaa. Kaikki ovat vähintäänkin lievästi lihavia, osa vallan tursakkeita. Olivat laihoja kyllä ennen diagnoosia, kun mikään ei imeytynyt suolistosta sairaan suolinukan vuoksi. (Sama pätee muuten kasvissyöjiin, suuri osa valtavan ylipainoisia.)
Itse olen omien gluteenittomien 4 vuoden aikana lihonut 20 kiloa, vaikken todellakaan syö paljon enkä varsinkaan enemmän kuin ennen! Tai no oikeastaan kolmen vuoden aikana, sen jälkeen kun aloin syödä gluteenitonta leipää, pastaa ym. Jos jaksaisin niin alkaisin tarkisteleen gluteenittoman ruokavalion glykeemistä indeksiä tavalliseen verrattuna ym, mutta en jaksa. Olo on paljon sairaampi kuin ennen, niin alan jo olla sillä kannalla, että vatsavaivat on pieni hinta siitä, ettei tarvi lihoa koko ajan.
Ketogeeninen on muuten ainakin mulle ainoa vaihtoehto laihtua. Tai no toki sellainen ravintoköyhä kitudieetti varmaan laihduttais, mutta ei sellaisesta loppuelämän ruokavalioksi ole. Tällä gluteenittomalla ainakin "syö itsensä hautaan". En suosittele (ainakaan syömään gluteenittomia korvaavia tuotteita, jotka tehty riisi- ja maissijauhoista ym.)
Tunnen.