Vasta nyt tajusin, mistä tämä sana tulee :D
Deodorantti; deodorize ;). Vähänkö tunnen itseni tyhmäksi, 20v olen tuota kuitenkin käyttänyt! :D
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]Deodorantti; deodorize ;). Vähänkö tunnen itseni tyhmäksi, 20v olen tuota kuitenkin käyttänyt! :D
[/quote]
No mitä toi deodorize tarkoittaa?
[/quote]
de=epä/ei odor=tuoksu ororize=hajuttaa
Än yy tee = nyt
Sulka = kynä = sulkakynä/kynä, ennen kirjoitettiin sulilla, sulat saatiin kynimällä lintuja, kyniä -> kynä :D
Miehen sydämeen ei mahu kahta ämmää -> sydän kirjoitetaan yhdellä m:ällä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:04"]
Än yy tee = nyt Sulka = kynä = sulkakynä/kynä, ennen kirjoitettiin sulilla, sulat saatiin kynimällä lintuja, kyniä -> kynä :D Miehen sydämeen ei mahu kahta ämmää -> sydän kirjoitetaan yhdellä m:ällä.
[/quote]
sanojen etymologiaa aaveen tapaan :DDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]
Deodorantti; deodorize ;). Vähänkö tunnen itseni tyhmäksi, 20v olen tuota kuitenkin käyttänyt! :D
[/quote]
deodorant, deodorantti
de-odorant on kyllä ihan oma substantiivinsa, odorant hajuste, de-odorant epä-hajuste. deodorize on sitten vastaava verbi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]Deodorantti; deodorize ;). Vähänkö tunnen itseni tyhmäksi, 20v olen tuota kuitenkin käyttänyt! :D
[/quote]
[/quote]
de=epä/ei odor=tuoksu ororize=hajuttaa
[/quote]
De- = esto, poisto
Odor = haju
Rize = nousu
inspiraatio on sama kuin sisäänhegitys, vrt. ekspiraatio
Mistä tulee kirjaimet a ja o, kun sanotaan että "joku on kaiken a ja o"? Olen tätä miettinyt.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:22"]Mistä tulee kirjaimet a ja o, kun sanotaan että "joku on kaiken a ja o"? Olen tätä miettinyt.
[/quote] Alfa ja omega, kreikkalaisten aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:22"]Mistä tulee kirjaimet a ja o, kun sanotaan että "joku on kaiken a ja o"? Olen tätä miettinyt. [/quote] Alfa ja omega, kreikkalaisten aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain.
[/quote]
Jännä sinänsä, että samantapainen ilmaisu "aasta oohon" on muuntunut muotoon "aasta ööhön", jota kuulee käytettävän huomattavasti useammin kuin edellistä. Mutta koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan "kaiken a ja ö".
Et ole varmaan ainoa, ei ole tullut minullekaan mieleen.
No tiedätkös mistä antiperspirantti tulee?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:24"]
No tiedätkös mistä antiperspirantti tulee?
[/quote]
Olisko perspire. Anti on sitten vastakkainen, eli ei perspire.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]Deodorantti; deodorize ;). Vähänkö tunnen itseni tyhmäksi, 20v olen tuota kuitenkin käyttänyt! :D
[/quote]