Palkankorotusta ei tipu
Oon ollut samalla työnantajalla nyt reilut kolme vuotta. Usein kuulen, että olen tärkeä ja ilman mua firma varmaan kaatuisi. Siitä huolimatta aina kun otan puheeksi korotuksen palkkaan, niin pomo alkaa höpistä miten paljon laskuja piti taas maksaa ja palkan sivukulut nousee jne. Tiedän, että yksi kollega sai toivomansa korotuksen, kun oli suorastaan suuttunut ja huutanut että hän lähtee sit menemään, että kyllä töitä muuallakin piisaa. Mä en uskalla lähteä tuollaiseen, koska pelkään että pomo sanoo että tervemenoa sitten.
Löysin netistä laskurin noista palkan sivukuluista, eikä ne ole mitään tuplat omasta palkastani, niin kuin pomo aina väittää. Höpöhöpö, muutaman satasen!
Tiedän, että olen oman alani erityisosaaja, eikä pomon olisi helppoa löytää tilalleni seuraajaa. Silti en vaan osaa olla jämpti tai perustella korotusta niin että saisin sen.
Miten te olette onnistuneet palkankorotuksen saamisessa?
Kommentit (8)
Joskus vaihtamalla paranee. Uutta työpaikkaa vaan kehiin, jos on markkinoita.
No ei se näköjään onnistu kuin uhkaamalla lähtemisellä. Voi sen toki tehdä muutenkin kuin nostamalla metelin, kysyt saako pomon laittaa suosittelijaksi työhakemukseen tai laitat jonkun soittamaan feikkipuhelun pomolle ja kysymään susta työntekijänä, ikään kuin olisit hakenut jotain paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan sivukulut on 21-28% palkan päälle riippuen alasta ja työnantajasta. Eli noin neljäsosa tulee lisää, joten jos kyse on sun kohdalla "muutamista satasista" aika suorittavan tason työtä kyllä sitten teet. Ja tosiaan pienellä palkalla.
Jep. ”Aloituspalkaksi” sovittiin 2000€/kk kun aloitin, ja lupasi että palkkaa tarkistetaan säännöllisesti. Eipä ole euroakaan noussut, vaikka olen useasti asian ottanut puheeksi. Luotin että palkka nousee, koska edellisessäkin duunissa palkkaa tarkistettiin ja korotettiin säännöllisesti suoritus- ja osaamisperustein.
Lisäksi on vaikea olla jämpti, kun työnantaja on tuttu ihminen parinkymmenen vuoden ajalta, ei nyt ihan kaveri, mutta melkein.
Ottaa päähän ihan tosissaan, kun tiedän että pitäisi saada vähintään 2500€/kk, mutta lähemmäs kolmeatonnia joka tapauksessa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan sivukulut on 21-28% palkan päälle riippuen alasta ja työnantajasta. Eli noin neljäsosa tulee lisää, joten jos kyse on sun kohdalla "muutamista satasista" aika suorittavan tason työtä kyllä sitten teet. Ja tosiaan pienellä palkalla.
Jep. ”Aloituspalkaksi” sovittiin 2000€/kk kun aloitin, ja lupasi että palkkaa tarkistetaan säännöllisesti. Eipä ole euroakaan noussut, vaikka olen useasti asian ottanut puheeksi. Luotin että palkka nousee, koska edellisessäkin duunissa palkkaa tarkistettiin ja korotettiin säännöllisesti suoritus- ja osaamisperustein.
Lisäksi on vaikea olla jämpti, kun työnantaja on tuttu ihminen parinkymmenen vuoden ajalta, ei nyt ihan kaveri, mutta melkein.
Kaksi kommenttia reilu parikymmentä vuotta HR:nä toimineelta:
1) tarkistus ei ole sama kuin korotus
2) älä sotke kaverisuhteita ja työsuhteita keskenään. Koskaan.
Mä vaihdoin tuossa tilanteessa työpaikkaa…
Olen ollut samalla työnantajalla joskus reilut kymmenen vuotta sitten, ja silloinkin palkasta sai tapella koko ajan. Sitten kun sanoin itseni irti, niin huomasin että uutta työntekijää haettiin tilalleni 700€ suuremmalla palkalla mollissa! Mä en tajua miten just minulle on niin vaikeaa maksaa kunnon palkkaa!! Olen oikeasti hyvä työssäni, en saikuttele, teen sen mitä pitää ja vähän enemmänkin, joustan valtavasti jne.
Menin takaisin samalle työnantajalle, koska oletin että tällä kertaa osaan pitää puoleni, ja koska oikeasti pidän työstä.