Mikä on mielikuvasi tuoreesta kalasta? Eikö vakuumipakattu kala ole
tuoretta?
Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä, että kalan tuoreuden määrittää se, kauanko sen pyytämisestä on aikaa, eikä se, onko se kääritty suojaavaan kelmuun vai ei.
Käsittääkseni vakuumipakkaus on päinvastoin kalan "tuoreudelle" ja säilyvyydelle hyväksi.
Ja käsittääkseni missään marketeissa ei nykyään fileoida kaloja itse. Eli vaikka kaupassa on tuoretiskejä, et saa sieltä ostettua kokonaista, perkaamataonta kalaa.
Olenko väärässä?
Kommentit (13)
Ihme saivartelua.
Tietenkin tuore kala on tuoretta!
Kyllä mun mielestä tuoretta kalaa on Stockmannin tuoretiskillä oleva fileoitu kala, joka on jäähileen päällä.
Minulle tuora kala on sitä, mitä mies tuo päivän päätteeksi lähijärveltä tullessaan. Jos emme syö kalaa heti, niin laitamme sen vakuumiin. Vakuumissa kalakin säilyy jääkaapissa hyvin muutaman päivän ja pakastimessa melkein ikuisuuksiin. Itse siis pidän myös vakuumissa olevaa kalaa tuoreena, jos se on vakumoitu pian pyytämisen jälkeen.
Ostimme oman vakumointikoneen kymmenisen vuotta sitten. Se maksoi muutaman satasen, mutta on tienannut hintansa jo takaisin. Nyt niitä saa jo marketeistakin, laadusta en tosin tiedä.
Kyllä kai se vakuumiin pakattu säilyy kauemmin...
Olen osatanu kala-autosta kalat. Ne on pakastettuja, mutta hyvälaatuisia. Saa myös ihania kampasimpukoita ja scampia ym
Vakuumissahan ne kalatiskillekin tulee.
Jos tuote pääsee ilman kanssa tekemisiin, bakteerit, homeet ja hiivat voivat alkaa kasvaa, mutta kun tuote pakataan ilmatiiviseen vakuumiin tuoreeltaan niin...loppu ei olekaan mitään amerikantiedettä.
Olet väärässä. Joissakin kaupoissa tehdään edelleen kalankäsittelyä, fileoidaan jne. ja kokonaisia kaloja voi ostaa fileoimattomina, mutta ei se yleistä enää ole. Asiakkaat kuitenkin haluavat useammin valmiit fileet, medaljongit ja muut, sama mikä tuntityöläinen/opiskelija siellä on sitten pakkaamaassa valmiita tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:00"] Jos tuote pääsee ilman kanssa tekemisiin, bakteerit, homeet ja hiivat voivat alkaa kasvaa, mutta kun tuote pakataan ilmatiiviseen vakuumiin tuoreeltaan niin...loppu ei olekaan mitään amerikantiedettä.
[/quote] Paitsi, että on olemassa sellainen yllättävä asia kuin anaerobiset bakteerit.. Esim. Clostridium botulinum, joka suorastaan vaatii hapettoman tilan (vakuumi), pystyy lisääntymään jo kolmen asteen lämpötilassa ja sitä esiintyy kalojen suolistossa. Se ei sitten ole mikään leikin asia, jos onnistuu itselleen botulismin hankkimaan..
+ tietysti listeria pystyy lisääntymään hapettomissa(kin) olosuhteissa, mutta se ei ole terveelle ihmiselle vaarallinen.
Kyllä mä olen ostanut kokonaisia kaloja esim. Stockan Herkusta. Ja usein ostankin, koska lopuista voi keittää kunnon kalalientä.
Jos haluaa aidosti tuoretta kalaa, on se pyydettävä itse tai käytävä kauppahalleissa joissa kala on aidosti tuoretta.
Joka ikiseen markettiin, jopa stokkalle, ne kalat kiertävät miljoonan mutkan kautta, vaikka olisivatkin sitten jäähileen päällä nätisti aseteltuina. Tämä on fakta.
Mielestäni vakuumipakattu ei ole järin tuoretta. Tietysti jos paistan kalan, se kelpaa minulle ihan hyvin, mutta graavattavaksi en haluaisi vakuumissa ollutta ja vanhempaa kalaa ostaa, kun se tarkoittaa useampaa lisäpäivää jo pelkkä suolaantuminen ja syöminen. Siksi tuleekin hyvin harvoin enää graavattua kun epäilyttää kalojen laatu.
Tärkeintä kalan "tuoreudessa" on se, että kylmäketju ei katkea missään vaiheessa kalan käsittelyssä ja se tarkoittaa sitä, että kala pysyy jatkuvasti lämpötila-alueella 0- +3-astetta.
Toinen juttu on se, että perattavat isot kalat tulisi siivota ja perata, fileoida mahdollisimman pian, parin päivän sisällä pyynnistä, nostosta. Se on sitten vähän makuasia, että missä kala perataan, kunhan se tehdään hyvin. Norjalaislohen käsittely ja koko logistiikka on nykyisin ihailtavan tehokasta ja hygieenista koneellisine leikkuineen, joten olen alkanut kallistua siihen, että valmiin lohifileen vakuumipakkaus ei ole ollenkaan huono asia. Jos sitten taas suoraan kalastajalta pyyntituoreen kalan, niin silloin vakumointi on vaan turha välivaihe.
Mutta tässä on vähän sama kuin jauhelihalla, uusi tekniikka tekee tehtaissa pakatut tuotteet paljon säilyvimmiksi ja myyntiaikaa kestävämmiksi kuin perinteinen kaupan tiskillä käsittely.
Näin se vaan menee. Marketin tiskillä myytävä kala saattaa helposti olla 8 päivää sitten pyydettyä, jopa ylikin. Ei se tuoretta ole, mutta ihan syötävää.