Voiko tuohon asumistukilaskuriin luottaa ollenkaan?
Saatteko muut sillä todenmukaisia summia? Tarkistutin asumistukeni jäädessäni kotihoidontuelle aiemman äp-rahan sijaan ja tällöin tuloni nousevat parilla sadalla. Laskuri sen sijaan näyttää satasta isompaa summaa kuin aiemmin.
Päätöstä ei siis ole vielä tullut mutta halusin kuitenkin laskea suuntaa-antavaa summaa, miten tuo muka voisi pitää paikkansa?
Kommentit (13)
Mulla on aina pitänyt lähes sentilleen paikkansa. Pitää tosiaan osata laittaa tulot oikein, esim. Työkkäri ei ole se summa minkä saat 4 viikon välein, vaan kerrot päiväsumman 21,5. Ja palkkaan pitää lisätä lomarahat yms. Vuoden alussa tuli asumistukeen uudistus, ja todennäköisesti siksi tuki 200e suurempi?
Mulla laskuri antoi 50€ enempi mitä päätös oli.
Kuinka voi tulot nousta kun äp-raha vaihtuu khtueksi?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:53"]Kuinka voi tulot nousta kun äp-raha vaihtuu khtueksi?
[/quote]
Koska äp-raha on minimi (tilille noin 480e). Olen opiskelija, siksi minimi. Ap
Mietin ite just samaa, laskuri näytti paljon suurempaa summaa kuin mitä nyt saan. Lakimuutos tullut1.1, joka vaikuttaa asumistukeen. Saat laskurin näyttämän summan tukea sitten kun on vuosittaisen as.tukesi tarkistusaika.
Laskuri näytti 70 e isompaa, syötin sentilleen tulot ja vuokran. Ihmettelen jos toteutuu.
Viimeksi laskin melkein tarkan summan. En käyttänyt laskuria.
Asumistukeen tuli muutos tuossa vuodenvaihteessa. Kannattaa tarkistuttaa.
ja mulla as tuki tippu satasen. Tulot pienenee mutta koska asun "omistusasunossa", siinä ei huomioida oikeita asumiskustannuksia kuten velan määrää. Eikä asunnon koka ja todellisia asumiskustannuksia. Ainoastaan korot otetaan huomioon ja korkovähennys taas otetaan huomioon enitistä pienempänä. Eipä auta muuta kuin myyydä velallinen kämppä ja muuttaa vuokralle, niin saa asumistukea huimat summat.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:37"]ja mulla as tuki tippu satasen. Tulot pienenee mutta koska asun "omistusasunossa", siinä ei huomioida oikeita asumiskustannuksia kuten velan määrää. Eikä asunnon koka ja todellisia asumiskustannuksia. Ainoastaan korot otetaan huomioon ja korkovähennys taas otetaan huomioon enitistä pienempänä. Eipä auta muuta kuin myyydä velallinen kämppä ja muuttaa vuokralle, niin saa asumistukea huimat summat.
[/quote] sun mielestäkö pitäisi huomioda lainakin? Olisihan se kätevää kun voisi maksattaa tuilla...
Kiitos tästä aloituksesta. Kävin ihan huvikseni laskemassa, että saisinko asumistukea. Laskurin mukaan saisin 193€/kk. Laitoin hakemuksen ihan vain huvikseni. Kolmen viikon päästä selviää saanko asumistukea. Olen aina ajatellut, että en sitä saa, joten en ole edes hakenut. Ihan kiva ylimääräinen raha tuo lähes 200€/kk jos sen saan.
Mulla näytti parikymppiä enemmän kuin mitä todellisuudessa saan. Eli aika hyvin pitää paikkansa.
Meillä ukko jäi työttömäksi ja toki tein laskurilla laskelman: heitti 5e alemmas kuin mitä oikeesti saadaan :-)
Pointti on se että osaa laittaa sinne TARKASTI ne summat....